Hjälp 25 amp till2,5 mm2 ???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TobbeS

Hjälp 25 amp till2,5 mm2 ???

Inlägg av TobbeS »

Hej

Drog en 2,5 mm2 5 ledad kabel från huvud skåpet, till ett litet säkrings skåp i källaren när jag bodde i huset med min sambo.

Var där och skulle hjälpa henne och hennes nya gubbe med lite svets arbeten och behövde sätta ditt en 16 a säkring till svetsen, och skåpet var utbytt till en större variant pga högre behov efter renovering.

Vad jag reagerade på vad att det satt 3 st 25 a säkringar på min gammla 2,5 mm2 kabell och detta är gjort av en elektriker?????

Är jag helt ute och cyklar när jag reagerar på detta???

HOPPAS PÅ SNABBT SVAR, innan skiten brinner ner.

MVH Tobbe :shock: :shock:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Hjälp 25 amp till2,5 mm2 ???

Inlägg av MadModder »

Teoretiskt kan man köra 10A per kvadrat i friliggande/hängande ledare med luft runtom utan att det blir mer än ljummet. Men det gäller INTE en flerledad kabel eller lösa ledare i rör där de ligger tillsammans innanför ett isolerande hölje.

Praxis är följande avsäkringar:

10A - 1,5mm²
16A - 2,5mm²
20A - 4mm²
25A - 6mm²
32A - 10mm²

Inte helt säker men man borde kunna gå upp till 20A om man kan garantera att utlösningsvillkoret uppfylls... :humm:
Såååå... 25A genom 2,5mm² är inte alls lämpligt. Om det inte är en PEX-isolerad kabel som klamrats synligt utanpå väggen. Då får man tydligen avsäkra till 25A.
Sen brukar man väl också gå upp ett steg på kabelarean mellan två skåp?
TobbeS

Inlägg av TobbeS »

Gå upp i kabel storlek? Så om man bör ha 6 mm2 så skall man använda 10 mm2 eller? :?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tja... det verkar onödigt mycket tycker jag också. Det är inget jag absolut vet, utan har hört av folk. Det beror på avståndet.
Är det långt och resistansen börjar bli lite hög så får man ju ta grövre kabel.
Hur många meter är det? Typ 5 meter bara så räcker det bra med 6mm² som jag ser det. Lite nervös skulle jag nog vara med 2,5 dock...
TobbeS

Inlägg av TobbeS »

5-6 meter, men jag är av den åsikten att det är bättre med förmycket än för lite. Jag har tex själv dragit all el på andra våningen med 2,5 mm2 kabel, krånglig att jobba med men man kan sova got om natten. :) :) :)
TobbeS

Inlägg av TobbeS »

5-6 meter, men jag är av den åsikten att det är bättre med förmycket än för lite. Jag har tex själv dragit all el på andra våningen med 2,5 mm2 kabel, krånglig att jobba med men man kan sova gott om natten. :) :) :)
TobbeS

Inlägg av TobbeS »

Ja du ser ju, att svara två gånger blir väll dubbelt så bra :D :D :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, läste en tråd på byggahus.se förut om just det och det avråddes att dra 2,5mm² överallt för det är ingen elektriker som gör så så det skulle lätt kunna tas som hempuleri om någon skulle få för sig att kolla.

Man kan räkna på utlösningsvillkoret lite fulsnabbt om man mäter upp förimpedansen. Säkringen ska lösa på max 0,4s vid en viss ström.
Mät spänningen i ett uttag väldigt nära centralen (helst direkt i undercentralen i källaren) utan belastning (U1) , och sen mäter du spänning (U2) och ström (I) på samma ställe när du har t.ex en 2kW vattenkokare ansluten och igång. Du bör mäta spänningen i centralen med och utan vattenkokare ansluten för att inte få med spänningsfallet i ledarna ut till uttaget. Strömmen går bra att mäta där du sätter vattenkokaren för den är ju samma hela vägen.
Sen tar du Z = (U1 - U2) / I
Efter det om du har dvärgbrytare/automatsäkring med C-karaktäristik är formeln för kortslutningsström:
I = 0,95*230 / (Z*1,5)
För 25A-avsäkrat ska du få ett svar som överstiger 180A för att det ska vara godkänt på den fronten.
Med så korta kablar har jag svårt att se att det skulle bli annat än godkänt.
Men det här täcker inte värmeutveckling under långvarigt högt strömuttag så det blir ju inte OK bara för det med 2,5mm² avsäkrat till 25A.
Men det är skönt att veta att säkringen troligtvis löser när den ska. :)
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Vad jag reagerade på vad att det satt 3 st 25 A säkringar på min gammla 2,5 mm2 kabel

Sund reaktion, för det är inte ok.

Vad är det för huvudsäkring?

Vad har den nya centralen för belastningar?
(Varför är den avsäkrad 25A?)
TobbeS

Inlägg av TobbeS »

Nyrenoverad källare med badrum golvvärme elektrisk, tvättmaskin, torktumlare, vattenburen värmeväxlarpump. Till uppvärmning och varmvatten. Sen går kabel från skåpet till dotterns friggebod med elvattenberedare, golv värme el.
Så de lär ju bli varmt i 2,5 kabeln en kall vinter kväll när tvättmaskin o tumlare går och dottern duschar och har höjt golvvärmen till max... :shock: :shock: :shock:

Måste byta den kabeln innan det blir kalt igen...

Har inte koll på huvud säkringarna just nu, men har för mig att dom är på 25a. Vad finns det för abonnemang ? 3x 25 a är väll detvanligaste i små hus.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

20A är väl det vanligaste om det inte är eluppvärmning.
Brukar vara ett stort hopp i de fasta avgifterna mellan 20 och 25.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag uppgraderade ju från 3x16A till 3x20A i huset häromåret (efterssom jag lessnade på att springa ut och byta säkring så fort man råkat köra spisen och tvättmaskinen samtidigt, eller tvättmaskin och tumlare, eller diskmaskin och tvättmaskin osv), det gjordes av elnätbolaget, men jag pratade först med en elektriker som tyckte det var konstigt att vi ens hade lyckats teckna ett abonnemang på 16A, han hävdade att för permanenthus brukar man ha 20A lägst.

När elbolaget kom ut så bytte han bara säkringsbottnar rakt av och jag frågade hur han avgjorde om grejerna höll för 3x20A, men då sa han att vårat hus hade haft 3x20A innan men förra ägarna hade säkrat ner till 3x16A, därför var det bara att byta.

Jag har f.ö inte behövt byta en enda huvudsäkring sen dess :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Alla installationer i privata hus är 25A installationer, så det är aldrig några problem att byta huvudsäkringarna upp till 25A, däröver skapar det oftast problem.
35A kräver D3 säkringar och sannolikt 25-kvadrats kabel mellan mätare och säkringsskåp.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

TobbeS skrev:Nyrenoverad källare med badrum golvvärme elektrisk, tvättmaskin, torktumlare, vattenburen värmeväxlarpump. Till uppvärmning och varmvatten. Sen går kabel från skåpet till dotterns friggebod med elvattenberedare, golv värme el.
Så de lär ju bli varmt i 2,5 kabeln en kall vinter kväll när tvättmaskin o tumlare går och dottern duschar och har höjt golvvärmen till max... :shock: :shock: :shock:

Måste byta den kabeln innan det blir kalt igen...

Har inte koll på huvud säkringarna just nu, men har för mig att dom är på 25a. Vad finns det för abonnemang ? 3x 25 a är väll detvanligaste i små hus.

Säkringarna för den kabeln kommer i princip aldrig att lösa ut (för annat än kortis).

Även om kabeln byts till 6mm² kan det vara idé att säkra ner, för selektivitet.

Det vore inga fel att mäta upp strömförbrukningen. Kanske är snedbelastat, bara en fas som drar mer än 16A (om ens det).

Är inte motiverat att säkra av med 3x25A för de förbrukare som räknas upp (kanske 8-10kW och allt är inte på samtidigt), speciellt med tanke på att man kan ha hela hus på 20A.
Skriv svar