Mystiskt strömavbrott när jag sågade av ett vattenrör.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut

Mystiskt strömavbrott när jag sågade av ett vattenrör.

Inlägg av helmut »

Jag råkade ut för ett mystiskt problem.
Jag ska renovera mitt badrum. Därför hade jag stängt av vattnet innan jag sågade av rören. När jag sågade av röret kom det ut lite vatten som hamnade på den heltäckande mattan på källargolvet. Plötsligt löste jordfelsbrytaren ut. När jag försökte återställa jordfelsbrytaren gick det inte. Jag bröt då alla säkringar varefter jag kunde slå på jordfelsbrytaren. När jag sedan slog på automatsäkringarna en efter en slog jordfelsbrytaren från när jag kom till säkringen som var kopplad till ett uttag vid säkringsskåpet. Trotts att jag drog ut sladden som var kopplad till ett modem löste jordfelsbrytaren ut. Det här uttaget sitter ca 10 meter från röret jag sågade av och den har dessutom en egen säkring.
Det konstiga är att under badrummet finns det inga elektriska uttag så det kan omöjligt ha blivit kortslutning där jag höll på. Efter ca 5 timmar gick det att slå på strömmen till uttaget utan att jordfelsbrytaren löste ut. De enda stället där vattenröret kan ha kontakt med elsystemet är i pannrummet som ligger i andra delen av huset. Här finns en trefas cirkulationspump för vattnet till elementen. In i motorn går tre faser och en jordledning. Nollan är inte inkopplad eftersom jordfelsbrytaren då löser ut. Motorn ska visst vara vattenfylld. Sommartid är alla tre faser strömlösa eftersom motorn inte behöver gå.
Någon som kan förklara varför jordfelsbrytaren löste ut utan att vattnet kommit i kontakt med någon elkabel?
När jag bröt strömmen till samtliga säkringar upptäckte jag ett annan konstigt fenomen nämligen att ena faser drog 0,7 amper. Det enda som då var inkopplad var boxen som mäter varmvattenförbrukningen av fjärrvatten. Den lådan är lite varm men kan mobiltelefonkretsen som sitter i lådan verkligen dra 0,7 amper. Övriga faser drar bara några hundradels amper helt obelastade.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Mystiskt strömavbrott när jag sågade av ett vattenrör.

Inlägg av MadModder »

Öh... Om det finns plats för nollan på motorn, men jfb löser om den sitter där, så skulle jag inte lita på den motorn för 5 öre. Min första tanke är att den har isolationsfel.
Sen blir 0,7x230 ca 160W. Det ska en mätare INTE dra. Det blir 1400kr på ett år.
Mitt tips är att låta en elektriker potentialutjämna fjärrvärmeledningarna som går in i huset. Det är inte alls ovanligt att det är potentialskillnad mellan dem och jord.
Jag lät göra det här i fastigheten för jag mätte upp en ström på några mA mellan vattenrören och jord i ett eluttag nere i pannrummet.
Han monterade en PUS (potentialutjämningsskena) i närmsta elcentral och drog därifrån en 4mm² gulgrön in i pannrummet, och monterade en jordklammer på vardera FJV-rör och anslöt jordkabeln. Problem solved. :)

Kanske inte att rekommendera, men det går ju att mäta strömmen i jordledningen till motorn genom att koppla loss jorden. Det är direkt farligt om det är fel på motorn. Om du vågar ska där inte gå någon ström alls.
TtompaA

Inlägg av TtompaA »

Är det fastighetsägaren eller nätägaren som ansvarar för potentialutjämning?
Rent spontant tycker jag att det borde falla på nätägaren. Var och varför uppstår dessa strömmar/potentialskillnad? Om nätet är jordat vid värmeverket, kan det bli potentialskillnad på vägen, eller är jord = jord?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag vet inte var de uppstår, bara att de kan uppstå. Nuförtiden potentialutjämnar man ju alltid vid nybyggen.
Kan inte tänka mig att nätägaren tar i saken ens med tång i en gammal befintlig anläggning. Gjort är gjort.
Kostnaden för ut- och tillbyggnader faller ju på fastighetsägaren som beställt jobbet, och behövs potentialutjämning i samband med det så... :)

Skillnad är det nog om själva fjärrvärmeanläggningen man har hyrs och fortfarande ägs av energibolaget. Då kan man nog ta ett snack med dem.
TtompaA

Inlägg av TtompaA »

Kan två geografisk separata jordpunkter ha potentialskillnad mellan sig? Det kan ju vara några mil till värmeverket. Annars borde det ju vara lätt att jorda ordentligt vid verket, men det kanske inte är så enkelt?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det kan vara skillnad, och det beror på resistansen mellan punkterna och hur stora jordströmmarna är.
Och fjärrvärmerören är av stål som inte leder ström så himla bra jämfört med koppar, så några jordfel här och där på vägen och eventuell induktion från närliggande kraftkablar kan göra en del trots att värmeverket är jordat riktigt ordentligt.
Det kan ju ju t.o.m uppstå störningar i matningen till en IC-krets bara nån cm bort från närmsta kondensator så man sätter avstörningskonding vid varje IC-krets. Vad ska det då inte kunna bli i ett rör som är några km långt. :)
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Här finns en trefas cirkulationspump för vattnet till elementen. In i motorn går tre faser och en jordledning. Nollan är inte inkopplad eftersom jordfelsbrytaren då löser ut.

Hur var nollan inkopplad?
Trefasmotorer ska inte ha nolla...
helmut

Inlägg av helmut »

Kikar jag in i elcentralen går det tre faser och en nolla in till jordfelsbrytaren och från jordfelsbrytarens nolla går det en kabel till jordledarens skena och en kabel till en skena för noll ledarna.
Så om det går en jordledning och en nolla till trefasmotorn så borde det vara samma kabel men med olika färger eftersom dom ju var anslutna till samma kabel i elskåpet. Om dessa två kablar kopplas till nollan på motorn och jordkabeln till jordskruven på motorn borde inte jordfelsbrytaren lösa ut eller kan det vara så att vatten kommit in i lindningen på motorn. Eftersom rotorn snurrar i ett vattenfyllt utrymme i motorhuset kan det knappast finnas någon lindning på rotorn? Nollans skruv har inga byglar till den gemensamma lindningen.
Eller ska det vara så att nollan inte ska anslutas om man kör med tre faser på 380 volt. Kikar jag på mitt bastuaggregat ser det ut som om nollan bara ska anslutas om man kör med 230 volt och nollan inte ska anslutas om man kör med tre faser. verkar som om mitt bastuaggregat kan trolla fram 230 volt till timermotorn ur 380 voltsmatningen.

Och varför löste jordfelsbrytaren ut när jag sågade av vattenröret?
peo007

Inlägg av peo007 »

( och från jordfelsbrytarens nolla går det en kabel till jordledarens skena och en kabel till en skena för noll ledarna. )

Hur är din JFB inkopplad?
Jordskenan och Nollskenan ska inte vara ihopkopplade.

( Nollans skruv har inga byglar till den gemensamma lindningen. )

Vad har du för 3-fas motor?
En normal 3-fas motor har ingen Nollplint endast 3 faser och Jord.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Inkommande kabelns PEN-ledare ("nollan") ska sitta direkt i jordskenan. Därifrån ska en nolla gå ner till ena sidan av jordfelsbrytaren. På andra sidan jordfelbsrytaren ska en nolla gå upp till nollskenan. Allt annat är fel.

Nolla och jord får inte under NÅGRA omständigheter kopplas ihop någonstans utanför elcentralen.
helmut

Inlägg av helmut »

Få ta hem någon elkille som kan kolla upp hur nollan och jorden går.
Annars har jag löst problemet med de 0,7 amperen. Slog från alla säkringar och bröt huvudströmmen och då gick förbrukningen ner till 0,00 amper efter 5 minuters avstängning. När jag sedan slog på den ena säkringen efter den andra kom jag fram till att det var något i köket som drog 0,7 amper. Drog ut alla kontakter och nollställde mätaren genom att bryta huvudbrytaren. När jag sedan anslöt den ena strömförbrukaren kom jag fram till att det var en lös induktionsplatta från Biltema som drar 0,7 amper i frånläge "har fortfarande kvar min gamla järnspis"
Undrar om en induktionsspis med fyra plattor drar fyra gånger så mycket ström i viloläge? 2,8 amper eller om induktionsspisar har en hög elförbrukning i tomgångsläge?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En platta ska dra noll när den är avstängd. Om där finns nån display eller liknande kan man kanske förvänta sig några mA.
Borre

Inlägg av Borre »

Vad mäter du med?
En vanlig strömtång på ett switchat nätaggregat, som det säkert sitter i induktionsplattan, visar högst troligt inte rätt, tom lång ifrån rätt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Alltså, strömmen kan ju vara rätt, men fasvinkeln/effektfaktorn är antagligen sån att det inte är nån effekt att tala om.
TtompaA

Inlägg av TtompaA »

MadModder skrev:Ja det kan vara skillnad, och det beror på resistansen mellan punkterna och hur stora jordströmmarna är.
Och fjärrvärmerören är av stål som inte leder ström så himla bra jämfört med koppar, så några jordfel här och där på vägen och eventuell induktion från närliggande kraftkablar kan göra en del trots att värmeverket är jordat riktigt ordentligt.
Det kan ju ju t.o.m uppstå störningar i matningen till en IC-krets bara nån cm bort från närmsta kondensator så man sätter avstörningskonding vid varje IC-krets. Vad ska det då inte kunna bli i ett rör som är några km långt. :)
Man lär sig alltid något nytt här. Tack.
Skriv svar