Nickel-Zink uppladdningbara batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CPMS

Nickel-Zink uppladdningbara batterier

Inlägg av CPMS »

Någon som använder Nickel-Zink batterier i storlek AA/AAA?

Fungerar dom bra jämfört med torrceller/andra laddningsbara AA/AAA?

Ligger ju betydligt bättre till i spänning vid utbyte av vanliga torrbatterier än ex Ni-Mh och Ni-Cd.

Ni-Zn - 1,6V
Ni-Mh, Ni-Cd - 1,2V

Går det att använda samma laddare som till Ni-Mh?

Får lite dålig fart på fotfräsen med 1,2V batterier. :D
xxargs

Re: Nickel-Zink uppladdningbara batterier

Inlägg av xxargs »

Om du mäter vid last större än 1-2 Ampere så har förmodligen NiCd/NiMh högre spänning än torrbatterier - torrbatterier kroknar ganska fort och har snabbt betydligt högre inre resistans.

Uppladdningabara torrbatterie har jag provat för många år sedan och svaret var då att de inte är speciellt bra och tappade kapacitet till 1/4-del redan efter ett par tre laddningsomgångar. Dessutom är det specialladdare för dessa och kan inte betraktas som att ladda NiMh/NiCd-batterier.

Om du kör med NiMh-batterier av den nyare sorten - de som håller minst 1 år på laddning, så har de något högre polspänning (nästan 0.1 volt högre) än vanliga NiMh batterier av standardmodell (de som laddar ur sig på några månader), men även där skiljer det sig lite mellan olika batterimärken och i mina ögon så är Sanyo Eneloop, (de heter väl numera panasonic tror jag), dom vita batterierna, det bästa man kan köpa.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Tackar så mycket, det blev en beställning av en laddare och 4 AA från Kina. Får väl se om det är något som fungerar.
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

Lova att återkomma med en rapport!
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Jupp.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Intressant! Återkom gärna med rapport om dem efter att ha använt ett tag.
Nickelkadmium är ju i princip helt försvunnet, ersatt med Nickelhydrid istället, samma spänning 1.25 Volt.
Jag är lite sugen på att testa NiFe batterier. Gammal teknik, och våtceller, deras fördel är att de är näst intill outslitliga, nackdelen är lite hög självurladdning plus lite dåligt utbyte vid laddning.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Det verkar som att många försök att göra laddningsbara med zink lett till kort livslängd...
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Fick laddare och celler igår, började med att mäta spänningen på alla 4 AA batterier direkt ur förpackningen:
1,59V 1,65V 1,54V 1,58V

Satte två stycken i fotfilen och provade, väldigt bra fart och vridmoment under några minuter sen dalade det fort.
Mätte spänningen efter 5 minuters fotfräsande: 1,18V 1,54V

Satte alla på laddning och efter 4-5 timmar fick jag grön indikering på alla cellerna, tog ur dom ur laddaren och lät dom ligga
några timmar och mätte spänningen igen:
1,83V 1,83V 1,82V 1,83V

Nu blev det liv i fotfilen. :)

Återkommer med mer när jag använt dom ett tag.

Laddaren verkar även klara NiMh.
2016-04-16 10.16.26.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Kört med 1,6V Nickel-Zink i fotfilen och i en trådlös mus ett tag nu. Fotfilen snurrar på som bara den i ungefär 30-40minuter, mycket starkare än med vanliga alkaliska batterier och fullt varvtal tills den dör. Billiga alkaliska räckte i ungefär 10minuter innan dom började ge upp och efter en kvart orkade den knappt snurra utan belastning, hade troligtvis fungerat bättre med "bättre" batterier men kostnaden ökar ju då också.

Musen gick ca 3månader innan den larmade på låg spänning, cellerna i musen låg då på 1,55V resp 1,15V. Med Ni-MH brukade musen gå i ungefär ett halvår innan larm.

Hittills är jag nöjd i alla fall. :)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Försök att hålla koll på hur många gånger du laddar dem, det vore kul att veta om de håller 50, 500 eller 5000 laddningar.
Skriv svar