Felsökning förstärkare
-
Felsökning förstärkare
Jag har en gammal förstärkare som är helt död. Hoppas på hjälp från kunniga på forumet hur jag felsöker den. Vet sen tidigare att om man ställer en fråga i ett forum så får man ofta förslag på andra lösningar än just det man frågade, så jag vill förtydliga ännu en gång att det är felsökning av förstärkaren jag vill ha hjälp med, inte åsikter som att jag bör köpa en ny osv.
Förstärkaren är en NAD 302. Det händer inget när man trycker på strömknappen. Har provspelat musik men det hörs inget. Har mätt säkringarna och dom är hela. Kan inte se några sprängda kondensatorer eller något annat fel med blotta ögat. Det enda jag vet är att den drar ström från vägguttaget när jag trycker på strömknappen.
Någon som har några förslag på hur jag börjar felsöka den, vilka komponenter som är troligt att kan vara trasiga eller något tips på vad som är fel? Kan inte läsa elektronikscheman så att ladda ner ett sådant hjälper mig inte alls.
Förstärkaren är en NAD 302. Det händer inget när man trycker på strömknappen. Har provspelat musik men det hörs inget. Har mätt säkringarna och dom är hela. Kan inte se några sprängda kondensatorer eller något annat fel med blotta ögat. Det enda jag vet är att den drar ström från vägguttaget när jag trycker på strömknappen.
Någon som har några förslag på hur jag börjar felsöka den, vilka komponenter som är troligt att kan vara trasiga eller något tips på vad som är fel? Kan inte läsa elektronikscheman så att ladda ner ett sådant hjälper mig inte alls.
Re: Felsökning förstärkare
Det första du gör är att mäta spänningen på dom två jätte stora
Elektrolyterna som är på 6800uF. Du mäter i förhållande till jord. Och där ska du ha
Ca: plus 30V och Ca: minus 30V på respektive E-lyt.
Det är ganska vanligt att dom blir uttorkade med tiden.
Elektrolyterna som är på 6800uF. Du mäter i förhållande till jord. Och där ska du ha
Ca: plus 30V och Ca: minus 30V på respektive E-lyt.
Det är ganska vanligt att dom blir uttorkade med tiden.
I just dett aforumet så lär nog inte folk tycka du bör köpa en ny istället iofs.
Men om den är HELT död skulle jag börjat med att kolla säkringar/switch osv, eller är den såpass ny att allt sker elektroniskt ?
Jag har en fin gammal fisher som är helt död, utgick från att det skulle vara nåt enkelt, men den visade sej ha ett avbrott i primärtrafon, riktigt surt..
Men om den är HELT död skulle jag börjat med att kolla säkringar/switch osv, eller är den såpass ny att allt sker elektroniskt ?
Jag har en fin gammal fisher som är helt död, utgick från att det skulle vara nåt enkelt, men den visade sej ha ett avbrott i primärtrafon, riktigt surt..
-
Har du något slags ljud alls ut till högtalarna: brum, brus, knäppning när du slår på strömmen osv?
-
Jag ska mäta elektrolyterna när jag kommer hem. Såg brunt klet under elektrolyterna men upptäckte samma klet på många andra ställen så tror det är lim.
Allt sker mekaniskt. Enkel förstärkare utan något elektroniskt. Ingen display. Endast 1 lysdiod för att visa att den är påslagen.
Kunde inte höra något klick vid på eller avstängning. Kunde inte höra något brummande ljud heller. Nu hade jag bara hörlurarna att provlyssna med. Dock så sprakade det lite när jag drog ur och i hörlurskontakten dom första gångerna, så någon ström borde det vara där.
Det finns en plåtbit att skruva bort på undersidan, som en servicelucka. Ser en lödning där som oroar mig. Bifogar bild. Den sitter ungefär vid dom två stora elektrolyterna, om det inte till och med är dom. Någon lite mer erfaren som kan uttala sig om den lödningen är normal? Eller är det någon som pillat i förstärkaren före mig?
Allt sker mekaniskt. Enkel förstärkare utan något elektroniskt. Ingen display. Endast 1 lysdiod för att visa att den är påslagen.
Kunde inte höra något klick vid på eller avstängning. Kunde inte höra något brummande ljud heller. Nu hade jag bara hörlurarna att provlyssna med. Dock så sprakade det lite när jag drog ur och i hörlurskontakten dom första gångerna, så någon ström borde det vara där.
Det finns en plåtbit att skruva bort på undersidan, som en servicelucka. Ser en lödning där som oroar mig. Bifogar bild. Den sitter ungefär vid dom två stora elektrolyterna, om det inte till och med är dom. Någon lite mer erfaren som kan uttala sig om den lödningen är normal? Eller är det någon som pillat i förstärkaren före mig?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Värd att säga är att när jag slår på strömmen så hör jag ett svagt brummande ljud i själva förstärkaren. Samt att vissa gånger när jag slår på den så låter det som något "slår till", en liten duns i metallhöljet nästan.
-
Mätt elektrolyterna och mätaren visar 30V. Mäter jag i förhållande till jord så är det bara 30V på den ena. Den med "tveksam lödning"på bilden ovan har 0V när jag mäter i förhållande till jord.
Senast redigerad av ummenmittihanden 21 juni 2016, 17:07:08, redigerad totalt 2 gånger.
- ebfr
- Kontakt:
Kan du känna om något blir varmt? t.ex kylelementet?
Det brukar finnas ett relä som slår till efter 1-3 sekunder efter tillslag, hörs det något "reläklick"?
Det brukar finnas ett relä som slår till efter 1-3 sekunder efter tillslag, hörs det något "reläklick"?
-
Som jag skrev innan så hör jag något klicka till vissa gånger jag startar den, kan det vara reläet jag hör? Dock sker det direkt när jag slår på, hör inget efter 1-3 sekunder. Någon värme känner jag ej av. Hur länge ska den stå påslagen innan värmen känns? Måste den vara tungt belastad för att bli varm eller räcker det med tomgångskörning?
-
Ett par frågor. Att elektrolyterna visa 30V, betyder det att själva nätdelen är hel eller kan den vara trasig för det? Vad betyder det att ena elektrolyten har 0V när man mäter mot jord men 30V när man mäter direkt på den?
- ebfr
- Kontakt:
Den borde bli lite ljummen i alla fall efter några minuter. Det räcker med tomgång.
Ser du något som liknar den svarta som det står 24V på?
Ser du något som liknar den svarta som det står 24V på?
-
Nej,Nad 302 har inga reläer.
Däremot ett par saker som kan krångla.T.ex går högtalarutgångarna via hörlurskontakten.
Det finns ett par circuit breakers i slutstegen,osv.
Troligen finns +-30V i nätdelen i alla fall.Att du mäter sådär konstigt beror på att alla normala slutsteg drivs med en positiv och en negativ spänning i förhållande till jord.
Lyser dioden på fronten?
Däremot ett par saker som kan krångla.T.ex går högtalarutgångarna via hörlurskontakten.
Det finns ett par circuit breakers i slutstegen,osv.
Troligen finns +-30V i nätdelen i alla fall.Att du mäter sådär konstigt beror på att alla normala slutsteg drivs med en positiv och en negativ spänning i förhållande till jord.
Lyser dioden på fronten?
-
Ser ingen del som liknar den svarta på din bild. Den enda svarta fyrkantiga komponenten som finns på mitt kretskort är den på bilden jag bifogar.
Nej, dioden lyser ej.
Nej, dioden lyser ej.
-
Mätte elektrolyterna igen. Nu visade mätaren 38V. Vad innebär det?
-
Hittade varför den ändrats från 30V till 38V. På baksidan finns en knapp för 4ohm och 8ohm högtalare. Förstärkaren ändrar Volt beroende på vilket läge knappen står på. Om det nu har någon betydelse.