Hjälp med servomotorer och encoders

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Coolkidz

Hjälp med servomotorer och encoders

Inlägg av Coolkidz »

Hej,

Fick tag på denna maskin för ett par år sedan, den var då renplockad från elektronik och motorer, jag valde då att montera 3nm starka stegmotorer som sitter monterade med remdrift till kulskruvarna, utväxling 1:1. Geckodrive 540, Mach3.

Dessa tappar ofta steg och jag får köra försiktigt trots att maskinen är galet stabil. så jag önskar mig ett system med closed loop.
IMG_3071.JPG
Nu hade jag turen att få tag på servomotorer och linjär encodrar som hörde till en systermaskin till min. Z-axeln ser ok ut och har en heidelhan rotations encoder. inga drivsteg finns.
IMG_3075.JPG
Y-axeln är motor axeln av på men jag tog med den för att se vilka egenskaper originalet hade, tänkte att det kunde underlätta valet av en ny.
IMG_3073.JPG
IMG_3074.JPG
X-axeln ser motorn ut att vara hel.
IMG_3076.JPG
Encodrar
två linjär encidrar heidelhan
IMG_3081.JPG
IMG_3077.JPG
IMG_3079.JPG
Nu till mina frågor:
Är det värt att återanvända något av dessa grejer?
Om jag kan återanvända dem vad ska jag ska jag välja för drivmoduler?
Kan jag fortsätta använda Mach3 eller måste jag byta till något annat?
Om jag ska köpa helt andra modernare servomotorer, vad letar jag efter?

///Micke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swapper

Re: Hjälp med servomotorer och encoders

Inlägg av swapper »

Nu till mina frågor:
Är det värt att återanvända något av dessa grejer?
De motorer som det är liv i och kolen är OK borde du nog kunna använda.
Du får skaffa lämpliga drivsteg, Gecko har, en del andra finns.
Googla och bilda dig en uppfattning.
Om jag kan återanvända dem vad ska jag ska jag välja för drivmoduler?
Kanske dessa kan vara något?
http://www.geckodrive.com/g320x.html
Kan jag fortsätta använda Mach3 eller måste jag byta till något annat?
Är rätt säker att du kan använda Mach3 men du måste ha en extern motion controller som sluter loopen för servona.
De som är inne i Mach3 träsket kan svara på detta bättre än jag då jag gått över till Linuxcnc (och tittar inte tillbaka :)
Om jag ska köpa helt andra modernare servomotorer, vad letar jag efter?
Jag gick ifrån Mach3 > Linuxcnc med AC servomotorer.
Yaskawa gör grymma drivare och motorer.
Det gäller dock att ha koll på så att man få rätt grejer och gärna med kompletta kabelkit då det kan vara rejält drygt att sitta å lödda 50pin specialkontakter som dessutom är dyra.

Sök på ebay efter yaskawa sgdh bara som ett exempel, det är ganska gamla drivare.
Finns mycket nyare men allt är pris/prestanda såklart.
Sålts en del sånt här på forumet med om man är med i svängarna.

Skall du köra servos så kan jag starkt rekommendera att du går över till Linuxcnc och styrkort ifrån http://www.mesanet.com/
De har riktigt bra hårdvara som är kompatibel med linuxcnc och där man sluter servoloopen i linucnc.
H.O

Inlägg av H.O »

Är rätt säker att du kan använda Mach3 men du måste ha en extern motion controller som sluter loopen för servona
Rätt och fel på samma gång :-)
G320X och många andra drivsteg för servomotorer sluter ju positionsloopen internt (alltså i drivsteget) så någon extern motion controller behövs inte i det fallet. Encoder-feedback går alltså från motorn till drivsteget. Från Mach3's perspektiv är det precis som vilken stegmotor som helst.

Men du kan mycket väl köra med extern motion controller om du VILL - men då är G320X inte nått bra alternativ, då är det bättre med "dum" servoförstärkare.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ja jo, jag menade konkret att Mach3 kan inte sluta en servoloop i mjukvara kräver extern hårdvara/mjukvara för det.
Om den loopen sen sitter i drivsteget eller i en "motion kontroller" är olika såklart.
Coolkidz

Inlägg av Coolkidz »

Jag har kollat lite enligt era rekommendationer och är nu inne på att börja med att köpa en Geckodrive för att testa lite. Skulle någon kunna hjälpa mig att tolka märkplåtarna, vilken storlek på nätagg klarar dessa motorer? ska jag betrakta linjärskalorna som encoder på samma sätt som den som sitter monterad i änden på en av motorerna?

/Micke
H.O

Inlägg av H.O »

Den ena motorn har en spänningskonstant på 26.1V/1000rpm och ett märkvarvtal på 2300rpm vilket ger en spänning på 60V.
Den andra motorn har en spänningskonstant på 13.7V/1000rpm och ett märkvartal på 4000rpm vilket ger en spänning på 55V.

Så om du vill nyttja motorerna till max och samtidigt ha lite marginal till Geckons max spanning behöver du ett spänningsggregat på runt 70V.

Linjärskalorna ihop med EXE-boxen är i princip samma sak som en encoder, dvs du får samma typ av signal ut från dom. Men i praktiken kommer det bara fungera om skalan är "kopplad" till motorn utan NÅGOT som helst glapp - vilket sällan är lätt att uppnå.
Skriv svar