AC i radiochassi trots likriktarrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan

AC i radiochassi trots likriktarrör

Inlägg av okhan »

Hej!
Som rubriken lyder...har en rörradio: LUMA STOCKHOLM 20 TYP LR 004, som lät illa. Öppnade upp den och upptäckte att chassit går varmt (med spänning).
Multimetern visade 300VAC(!) i chassit.
Började söka efter kortslutning mot chassi på primärsidan men hitta inget fel där. Språrade hela vägen till likriktarröret EZ80 och såg något som jag tror är fel?
Från Trafon kommer det 4 kablar, varav 2 grövre glöd och 2 som går direkt till EZ80. Det jag reagerar på här är att en av kablarna är kopplad till pinne 1. Från pinne 1 är den vidarekopplad till pinne 7 med en kabel. Från pinne 1 går det även en kondensator till jord där den andra kabeln från trafon är kopplad till JORDögla på EZröret.
Vad jag förstått på olika schema på detta rör ska alltså inget kopplas till jord... Är det här problemet ligger? Har inget schema tyvärr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SM4UKE

Re: AC i radiochassi trots likriktarrör

Inlägg av SM4UKE »

EZ80 har två anoder (pin 1 och pin 7) och det normala för den här typen av rör är att de matas från vardera änden av transformatorns sekundär för
anodspänning. Denna lindning har sedan ett mittuttag som i allmänhet går till radios chassi. Från röret kommer + ut från katoden (pin 3).

Den här radion verkar däremot ha halvvågslikriktning där de bägge dioderna i röret är parallellkopplade. Ser inget konstigt med det, även om
det är lite ovanligt för en koppling med en rörlikriktare.

Frågan är hur du anslutit multimetern när du mätte. Om det var mellan chassi och pin 1&7 på likriktarröret är det inget fel.
okhan

Inlägg av okhan »

SM4UKE skrev:Frågan är hur du anslutit multimetern när du mätte. Om det var mellan chassi och pin 1&7 på likriktarröret är det inget fel.
Hela historien är att jag fick mig en stöt av chassit så jag mätte med svart prob till jord i vägguttag. Hade alltså en annan jord som referens.
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

Det kan förekomma kondensatorer mellan fas/nolla och till radiochassit på nätsidan. Blir det kortis i en sådan blir radion farlig.
Kan vara värt att kolla upp och det bästa är nog att antingen ta bort eller ersätta med en modern kondensator som är avsedd att
monteras så (glömmer alltid bort om det är X eller Y-konding).

Kanske är det stora läckströmmar i radion. Eventuellt isolationsfel i nättransformatorn eller någon annan del i radion.

Mäter man med en digitalmultimeter (eller rörvoltmeter) som har hög impedans på ingången behöver det inte vara mycket
läckström förrän multimetern indikerar hög spänning. Får man en stöt så är det nog en bra idé att kolla upp lite mer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade en Hitskit-förstärkare där det satt en liten konding direkt mellan nätingång och jord. Med lite jw-beräkning gick det att fastställa att strömmen genom kondingen var väldigt liten men när jag vred på volyratten med fötterna mot elementet killade det i tårna.
Så det kan vara en konding, som nämnts, är paj eller leder tillräckligt för att det ska vara obehagligt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Förutom det som framkommit här hade ju TV direkt drivning utan tranformator för att slippa dyra transformatorer. De blev därmed allströmsapparater. När sedan transistorerna blev vanliga kunde man ha en mindre transformator för den lägre spänningen som transistorerna använde medans rören drevs direkt.

Vet faktiskt inte om det fanns radioapparater som var liknande uppbyggda.
Man använde pga detta en isolationstrafo mellan repobjektet och nätet för att få isolation. Ena handen i fickan.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jag skulle nog vilja kalla den här kopplingen för ovanlig.Hur som helst har vi här en tråd där man tar upp just denna.
http://www.fingers-welt.de/phpBB/viewto ... =14&t=5312

Schema till en liknande Lorenz:
http://elektrotanya.com/schaub-lorenz_a ... nload.html
okhan

Inlägg av okhan »

SM4UKE skrev:Det kan förekomma kondensatorer mellan fas/nolla och till radiochassit på nätsidan. Blir det kortis i en sådan blir radion farlig.
Kan vara värt att kolla upp och det bästa är nog att antingen ta bort eller ersätta med en modern kondensator som är avsedd att
monteras så (glömmer alltid bort om det är X eller Y-konding).
Vad har denna konding för funktion? Kan jag inte bara ta bort den och köra utan?
Funkar inte en konding som så, att den blockerar DC och låter AC passera? I detta fall matas ju kondingen med AC så vad spelar det för roll om det är kortis eller inte?
Rolf Zetterberg skrev:Jag skulle nog vilja kalla den här kopplingen för ovanlig.Hur som helst har vi här en tråd där man tar upp just denna.
http://www.fingers-welt.de/phpBB/viewto ... =14&t=5312

Schema till en liknande Lorenz:
http://elektrotanya.com/schaub-lorenz_a ... nload.html
Tack för schema Rolf! Önskar jag kunde mer tyska...Men OM( :D ) jag förstod rätt så var det en diod i röret som var paj i den tråden?
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Det vara väldigt vanligt med radiomottagare av sk allströmstyp. Dvs inte bara TV,
Den kunde således anslutas till elnät med växelström eller likström.
detta lanserades som en finess och en fördel, men verkligheten var givetvis tt förbilliga tillverkningen, en nättransformator kostar och väger ju en del.
Dessutom var det länge sedan det förekom likström i vägguttagen.
Och trådskaparens radio har onekligen en nättransformator.
Är du helt säker på att det är växelström chassit?
Felet är annars som någon nämnde isolationsfel i transformatorn, på den tiden räckte det med ett lager pappersisolation mellan primär och sekundrälindning. Fukt under lång tid, (appraten kanske har stått på vinden eller i källare, kallgarge etc under 40 år) kan ev göra att man får överledning mellan lindningarna.
Ofta finns avkopplingskondingar mellan inkommande 220 V (230 V numera) till radions chassi som ju skulle jordas förr.
en sådan leder givetvis lite av 220 V till chassit, och räcker för att man skall känna av nätspänning i chassit.
Som sagt det finns en jack för jord på en sådan radio.... Tanken var att den skulle användas, inte minst för kortvågsmotagning.
En förstörd avkopplingskonding leder mer till chassit. Livsfara!
Avsikten med avkopplad nätspänning är bl.a att minska risken för störningar vid kortvågsmottagning.
Jag föreslår blint utbyte av kondenatorer på primärsidan som första åtgärd.

de
Roy
okhan

Inlägg av okhan »

Testade koppla direkt en annan kondensator men fick samma resultat. Kopplade därefter en kondensator mellan mina prober och mätte då 120v AC i chassit. Radion låter illa och jag tror det har med detta att göra. (ljudet är intermittent och låter lite bättre när jag vidrör chassi med metallföremål)
Provade byta rör men ingen skillnad.
Testade även koppla bort kodning och istället koppla de två kablarna från transformatorn till pinne 1 respektive 7 men då fick jag inget ljud i radion alls.

Är det transformatorn som e paj tror ni? Har en reserv men det är ju trist att byta ut!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Bör ju gå att mäta upp transformatorn om du kopplar ur strömmen och om du har grejer och känner till riskerna med dennas utspänning kolla om den ger korrekta värden, annars var jag också böjd att anta att det var såsom SM4UKE sade i hans två första inlägg här, detta är alls icke ovanligt på jänkarprylar (vad jag vet), kan säkerligen vara inspirerat av någonting sådant.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag tror det bästa är att du tar med radion till nån med lite mer kunskap i rörkretsar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Röret är det nog inte, EZ80 skall se ut såhär:
(observera att det på bilderna där är max specar, inte vad du troligen har på radion i fråga)

http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ez80.html
Skriv svar