Trimma radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan

Trimma radio

Inlägg av okhan »

Hej!

Jag skulle jättegärna vilja lära mig att trimma gamla radioapparater då jag har börjat laga många sådana som hobby. Så min första fråga blir:
Vad behöver jag för verktyg? Vad ska jag köpa och hur bra "upplösning" ska verktygen ha?

Vill verkligen lära mig så jag kommer köpa det ni tycker behövs!

Trevlig helg!
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Trimma radio

Inlägg av YD1150 »

För rent servicebruk så behövs det inte så dyra saker.
Signalgenerator, oscilloskop, multimeter kommer man långt med.
Har man en signalgenerator med svepmöjlighet så kan man lättare
trimma t.ex. mellanfrekvensförstärkaren i radio / gammal rör TV då man ser hela "MF-kurvan" på en gång.
Nyare TV har ofta s.k. ytvågsfilter (SAW-filter) till mellanfrekvensen som inte behöver trimmas.
Annars är det frekvens för frekvens som gäller, och papper och penna förstås. :)
Vilket tar lite mer tid...

I servicemanualerna så står det ofta vad tillverkaren själv rekommenderar.

Antar att det är rörradio du menar. Principen är den samma för transistoriserade apparater.
okhan

Inlägg av okhan »

Ja det gäller rörradio och transistorrradio.
Jag har scope och vanlig digital multimeter. Så det jag behöver köpa in är en signalgenerator med svepfunktion. Jag behöver alltså en som klarar upp till 108 MHz antar jag?
Tips på vad jag ska köpa för en?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

För att justera spolar, behöver du trimverktyg i bernsten eller något plastmaterial som inte påverkar induktansen när du kommer i närheten av det du ska trimma med verktyget.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

En variabel oscillator med styrbar dämpsats som täcker 400-500kHz räcker
till att trimma mellanfrekvensförstärkare i radio. Det går att bygga själv utan problem.
10,7MHz är vanligt för FM.
En signalgenerator som täcker från säg 150kHz till 30MHz räcker bra till servicebruk,
det täcker det mesta (eller allt) inom rundradio.
Täcker en signalgenerator upp till 150MHz så räcker det gott och väl.
Sen är det vilken budget du har, äldre instrument kan vara ett fullgott alternativ.
De kan förvisso vara större rent fysiskt (och tunga!) men fungera helt ok.

Inget tvång med svepfunktionen men det är bekvämt :mrgreen:

Sen ändras inte mellanfrekvensförstärkarna över en natt heller, utan det är
nog mest vid rörbyte då små skillnader i rörkapacitanserna kan göra
att avstämningen ändras men då är det bara marginella ändringar som måste göras.
Ska inte sätta igång och skruva flera varv på ferritkärnorna :wink:

Trimmejslar har redan påpekats, se också till att mejseln passar perfekt i kärnan
för gör den inte det så finns risken att kärnan spricker och delarna blir svåra att få ut.
Och en ny likvärdig kärna kan vara svår att få tag på.
Låt bli rena metallmejslar även om det är frestande, lätt att spräcka kärnan där också
(fråga inte mig om hur jag lärde mig det :vissla: )
Sen kan kvarstående magnetism i metallmejslar påverka kärnmaterialet också.
Ferritantenner och starka permanentmagneter kan man vara lite försiktig med också.
okhan

Inlägg av okhan »

Mindmapper skrev:För att justera spolar, behöver du trimverktyg i bernsten eller något plastmaterial som inte påverkar induktansen när du kommer i närheten av det du ska trimma med verktyget.
Tips på vart man köper mejslar? Hittar inget med google...
YD1150 skrev:En variabel oscillator med styrbar dämpsats som täcker 400-500kHz räcker
till att trimma mellanfrekvensförstärkare i radio. Det går att bygga själv utan problem.
10,7MHz är vanligt för FM.
Behöver trimma FM så jag antar att jag behöver en generator som fixar 10.7Mhz?
Men....
YD1150 skrev:En signalgenerator som täcker från säg 150kHz till 30MHz räcker bra till servicebruk,
det täcker det mesta (eller allt) inom rundradio.
Täcker en signalgenerator upp till 150MHz så räcker det gott och väl.
Här menar du att jag behöver en som täcker 30Mhz?

Köper gärna begagnade grejer då plats inte är ett problem. Finns två st funktionsgeneratorer på tradera som klarar 2Mhz men det räcker väl inte antar jag...

Har läst på forumet någonstans att man behöver en distortionsmätare vid trimning. Stämmer det?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Trimverktyg är special så du måste gå på branchföretag

ELFA har en del art nr 110-39-192 billig men plast brukar vara helt omöjliga att slippa till så att de passar konstiga kärnor.
art. nr 180-19-333 bättre men kostar ca 500 kr vet inte hur de är att slipa till.

Conrad där hittar jag supersetet art 406 409 kostar ca 1200 kr.

Jag skulle kombinera några billiga set och sedan hitta några jag kan slipa till. När jag fuskade i branchen hade jag en del Berstein kvalite, men dom stavar jag hade i olika dimensioner, verkar inte finnas hos Conrad. De har en lagom kvalitet med hårdhet och mjukhet som gör att de inte spräcker en gammal spröd ferritkärna som vuxit fast.

Jag använde även plexiglasstavar i olika dimensioner som är lätta att slipa till jämfört med en plast/nylon dito. Plexi har inte samma mjukhet som Bernstein materialet som är oslagbart.

Väldigt viktigt att slipa rätt så att man inte får ett verktyg som är t.ex koniskt och bara fördelar trycket högst upp. Spräcker helt säkert massor med trimkärnor.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tror serviceteknikerna förr använde sig av en konstantenn
om de ska mata antenningången med en 50ohm generator.
Består av ett enklare nät av spole, kondensatorer och motstånd.
Radiorattarn

Inlägg av Radiorattarn »

Skulle det vara möjligt att trimma den så att dess mottagningsområde ändrades från det normala 87-108 mhz till antingen högre eller lägre frekvensband? Vilka komponenter skulle behöva bytas ut isåfall?
okhan

Inlägg av okhan »

Har lagt till några billiga mejslar i varukorgen från elfa. Väntar lite med beställning ifall jag behöver mer.
4kTRB skrev: Tror serviceteknikerna förr använde sig av en konstantenn
om de ska mata antenningången med en 50ohm generator.
Består av ett enklare nät av spole, kondensatorer och motstånd.
Är detta ett måste? Vad händer om man för in signal direkt i antenningången?
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

Risken är att trimningen, som stämde fint med signalgeneratorn, inte längre blir bra när en mer verklighetstrogen antenn kopplas in. En vanlig rundradiomottagare anslöts oftast till någon "lagom lång" tråd som säkert hade helt annan impedans än de 50 ohm som en signalgenerator
oftast har.

Här finns Luxor servicebok med en himla massa schemor på gamla Luxorapparater. Längst fram finns en kapitel om radioservice och trimning.
http://www.sm7ucz.se/Luxor/Luxor%20servicebok.pdf
xxargs

Inlägg av xxargs »

Den där pdf:n kalla jag för kulturvård!!!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ska du kalibrera dom så behöver du en riktigt bra signalgenerator. Men du ska väl inte skriva ner och garantera några tekniska specar på dom, utan bara få dom i brukbart skick, vad jag fattar. Räcker bra med en signalgenerator och en balun anpassad till 300 ohm. Eller någon annan anpassning.

Till radiosändare behöver du konstlaster för att inte behöva stråla ut en massa radiosignaler ut i luften. Då beöver du också tillstånd för att provsända på de frekvenser du tänker använda närdu provar.

Däremot kan det vara bra att ha konstlaster istället för högtalare så man slipper höra på under en längre test.
okhan

Inlägg av okhan »

SM4UKE skrev:Risken är att trimningen, som stämde fint med signalgeneratorn, inte längre blir bra när en mer verklighetstrogen antenn kopplas in. En vanlig rundradiomottagare anslöts oftast till någon "lagom lång" tråd som säkert hade helt annan impedans än de 50 ohm som en signalgenerator
oftast har.
Så att koppla in signalgeneratorn till den antenn man tänkt använda med radion framöver borde vara bästa sättet?
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Om du inte vill lägga ner en tusing eller så på trimverktyg, kolla efter "ceramic screwdriver" på eBay, finns just nu ca. 250 annonser att välja mellan. :)

-Sparky-
Skriv svar