Fick en diskmaskin Cylinda DM 560 som dummar sig. Tänkte skulle se om den går att få igång, men behöver hjälp då jag inte är någon diskmaskinsreparatör.
Problemet när jag fick den var att den läckte vatten o stod F2 i displayen och tömningspumpen gick oavbrutet.
Skruvade bort bakplåten och sög upp vattnet, hittade läckan. Slang mellan cirkulationspump o spolarm hade glidit av.
Sög upp vattnet på bottenplåten, blåste snustort med hårfön.
Fick tillbaka slangen på fästet så läckan är borta.

Släkte F2 genom att hålla inne programknappen när jag slog på strömmen och har inte fått tillbaks felkoden igen.
Nu kommer problemet.

Så fort jag sätter i kontakten så starta tömningspumpen och slutar aldrig gå.
Maskinen tar inte in vatten.
Programverket räknar ner tiden men inget händer mer än att tömningspumpen går för fullt.
Vet inte var jag ska fortsätta leta.

Är det att tömningspumpen går som gör att den inte tar in vatten?
Har någon elektronik (var nu den sitter) fått sig en smäll av läckan så att den tror det står vatten på plåten?
Inloppsventilen som bråkar? Sitter dubbla magnetventiler på den. Verkar som om någon av dom funkar för kör man programmet så rycker det i inloppsslangen som om den försökte ta in vatten men att det tar stopp i inloppet.
Sitter ju en på höger sida (sett framifrån) en stor behållare som inloppsventilen går in i som sedan är kopplad till avhärdaren. Den ser det inte ut att komma in något vatten i så man misstänker ju inloppsventilen. (Hur får man loss den?)
Cirkulationspumpen går aldrig , men det är väl naturligt om det inte kommer in något vatten?
Vet att det här på forumet finns duktigt folk som sitter på massor av erfarenhet och kunskap. Dela med er nu så ska vi se om jag inte kan skaka liv i maskinen. Den är ju dock bara ca 10 år och ser ut som ny.