Volt och ammeter fungerar från batteri, men ej från omvandla
Volt och ammeter fungerar från batteri, men ej från omvandla
Så, jag har ett underligt problem. Jag har en voltmeter som skall kunna drivas med allt från 5-30V enligt beskrivningen. Nu hade jag tänkt driva den med en omvandlare på 12V. Ingenting. Jag hade tidigare reklamerat en identisk vara eftersom den inte fungerade. Jag dömde även ut denna som defekt, men när jag av någon anledningen provade att driva den med ett 6V batteri, ja då gick det. Jag provade med andra omvandlare, inget resultat. Provade med andra batterier och den fungerade varje gång. Så vad kan orsaka detta? Mycket förvirrande för min del.
- SeniorLemuren
Re: Volt och ammeter fungerar från batteri, men ej från omva
Lite svårt att svara på om du inte anger data på den omvandlare du använder. Kanske det är en omvandlare som ger AC i stället för DC eller kanske du ansluter den med fel polaritet?
Det är mycket vanligt att digitala voltmeter inte kan drivas på samma ström som de ska visa värdet på, de kräver alltså separat matning.
Men ge data på vad du gör, vad du har osv, då blir det ofantligt mycket enklare. Just nu kan svaret vara "Grönt" utan att det är fel.
Men ge data på vad du gör, vad du har osv, då blir det ofantligt mycket enklare. Just nu kan svaret vara "Grönt" utan att det är fel.
Galvaniskt isolerad DC-DC omvanlare borde väl rocka?
Omvandlaren är en 230V AC -> 6V eller 12V DC. Jag försöker driva voltmetern på någon av dem och det fungerar inte. Såväl 6V som 12V från batteri fungerar utmärkt. Volt/ammetern är en sådan här: http://www.ebay.com/itm/252250459896?eu ... Tags=bu=bu
Nej jag hade en tidigare som inte kunde drivas av samma ström den skall mäta. Eftersom den var tänkt vara i en ganska kompakt variabel omvandlare så kändes det ganska opraktiskt. Finns det någon väg runt det? Det skulle kännas dumt att ha en separat omvandlare för att driva kretsen och en för att mäta spänningen ut från den andra.
Nej jag hade en tidigare som inte kunde drivas av samma ström den skall mäta. Eftersom den var tänkt vara i en ganska kompakt variabel omvandlare så kändes det ganska opraktiskt. Finns det någon väg runt det? Det skulle kännas dumt att ha en separat omvandlare för att driva kretsen och en för att mäta spänningen ut från den andra.
Efter vad som skrivs ska den fungera på samma spänning som ges ut.
Men utan att analysera mer noga är det svårt.
Men utan att analysera mer noga är det svårt.
Icecap
>Efter vad som skrivs ska den fungera på samma spänning som ges ut.
Voltage Meter 2-wire
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=di ... acat=58278
>Efter vad som skrivs ska den fungera på samma spänning som ges ut.
Voltage Meter 2-wire
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=di ... acat=58278
Framför allt saknas ju inkopplingsschema.
Förlåt, länken blev fel. Det dök ju upp en massa olika voltmetrar. Jag försökte länka till den specifika voltmetern jag köpte, men den fanns inte kvar. Här är en identisk: http://www.ebay.com/itm/1PCS-DC-0-100V- ... SwKtlWl3-y
Hur som haver, så förklarar ju inte det fenomenet med att kunna driva den direkt från batteri, men inte från en omvandlare. Hur är det möjligt? Om jag har den kopplad till mitt 12V-batteri, och sedan lägger till laddaren till batteriet, då slocknar den. Den kan ENDAST drivas från batterier som jag provat.
Hur som haver, så förklarar ju inte det fenomenet med att kunna driva den direkt från batteri, men inte från en omvandlare. Hur är det möjligt? Om jag har den kopplad till mitt 12V-batteri, och sedan lägger till laddaren till batteriet, då slocknar den. Den kan ENDAST drivas från batterier som jag provat.
Vilken typ av laddare använder du?.
Fortfarande, hur kopplar du in den, finns det någon bruksanvisning med, i så fall posta den här, samt ett enkelt schema hur du har kopplat in den.
Fortfarande, hur kopplar du in den, finns det någon bruksanvisning med, i så fall posta den här, samt ett enkelt schema hur du har kopplat in den.
Senast redigerad av TomasL 16 juni 2016, 20:36:15, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Bilder och specifikation på omvandlaren du vill använda saknas.
-
Jag antar att du testat med batteriet urtaget. Måste ju annars vara fel på den. Har du mätt inuti så den verkligen har ström fram?
Har du testat att omvandlaren verkligen ger spänning ut? Och att du har rätt polaritet?
Du kan ju driva mätaren från batteriet och låta den mäta omvandlaren t.ex (om du nu inte har nån multimeter).
Du kan ju driva mätaren från batteriet och låta den mäta omvandlaren t.ex (om du nu inte har nån multimeter).
Ja, det finns en bruksanvisning med. Det är fem kablar, två för ström in, för att driva kretsen. Två för att mäta spänning och en kopplad till mot en av de sistnämnda för ström. Det är dock fullkomligt irrelevant för jag talar enbart om att driva kretsen nu. Det fungerar från batteri, men inte från omvandlare. Eftersom ni så ihärdigt frågar om typ av omvandlare så har jag en gammal bilbatteriladdare, en 12V Biltemaladdare och en 9V laddare till skruvdragare. Som sagt, det fungerar inte med omvandlare på någon av dem, men med batteri fungerar det felfritt. Jag må vara ganska vilsen när det kommer till elektronik men så mycket som att inte vända polerna fel kan jag.
Min problematik är inte så mycket hur den skall kopplas i slutändan, utan snarare hur sjutton den kan drivas felfritt från batteri, men inte från omvandlare. Jag förstår inte riktigt hur det går till. Den fungerar alltså om jag har batteri inkopplat, men om jag kopplar på laddaren till batteriet, då slocknar displayen. Så ström går fram uppenbarligen, men det har inte den effekt jag vill x) Jag vet att alla laddarna fungerar eftersom jag använder dem till andra ting. Det är mer det som är min egentliga fråga, hur den skall kopplas är inget större mysterium.
Min problematik är inte så mycket hur den skall kopplas i slutändan, utan snarare hur sjutton den kan drivas felfritt från batteri, men inte från omvandlare. Jag förstår inte riktigt hur det går till. Den fungerar alltså om jag har batteri inkopplat, men om jag kopplar på laddaren till batteriet, då slocknar displayen. Så ström går fram uppenbarligen, men det har inte den effekt jag vill x) Jag vet att alla laddarna fungerar eftersom jag använder dem till andra ting. Det är mer det som är min egentliga fråga, hur den skall kopplas är inget större mysterium.
- SeniorLemuren
Det är skillnad på omvandlare typ väggvårta och batteriladdare. Många batteriladdare ger ingen ström om de inte kopplas till ett batteri. Det är således fel att använda dom till att driva ditt instrument. Det var just därför jag frågade redan efter ditt första inlägg vilken typ av omvandlare du använder.