konvertera Rc Fm sändare till fm vanlig FM sändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: konvertera Rc Fm sändare till fm vanlig FM sändare

Inlägg av lillahuset »

OK, helt säker kan man ju inte vara.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Vi är antagligen mer eller mindre överens om att 27 MHz RC och UKV (som ofta kallas FM numera) är såpass "olika världar" att det är lättare att nå önskat resultat genom att bygga från noll istället för att utgå från en RC sändare.

För flera år sedan nådde vi ca 5 km med en enkel byggsats med två transistorer, varav den ena skötte audiosignalen. "RF-transistorn" var ingen regelrätt högfrekvenstrissa. Tror det var en BC140, om jag inte minns helt fel. Oskillatorspolen var etsad på kretskortet. 9 V batteri, antenn samt inte många kondensatorer och motstånd, så var det allt.

Testade att "sända" med min rPi igen och nu lyckades det, men stereo eller RDS blev det inte än. Undrar vad jag klåpade i de första testen? Funkade utan antenn på det avstånd jag testade med radion telefonen som mottagare. På landet med tillräkligt långt avstånd till närmaste grannar kan jag nån gång pröva med en avstämd antenn och lämpligt filter mellan utgång och antenn. Den råa raspsignalen ser som väntat för d*ävlig ut: "no wonder we are splattering all ower the VHF band"
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo enkla sändarhistorier ger ut en hel del skit. Testade för några månader sedan med en liten sändare jag byggde för en 20 år+ sedan och den hade, ändock mycket svaga, övertoner faktiskt ända upp i GHz bandet och detta med en vanlig BC547 trissa som inte skall klara i närheten av så högt i frekvens.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, generellt när man bygger sändare brukar man väl börja med en hyffsat schysst oscillator (som ger en ganska bra sinus), men sen ändå ha rätt mycket filter på utgången för att plocka bort övertoner? Och ju sämre oscillator/sinus man har, desto mer filter krävs.
opampen

Inlägg av opampen »

robertr81 skrev:
lillahuset skrev:En annan rolig variant är att konvertera en RaspberryPi till stereo FM sändare.
http://www.icrobotics.co.uk/wiki/index. ... ransmitter
:)
Kanske man borde testa. Har ett par liggandes i en låda som aldrig används. Behövdes ju inga komponenter heller bara en antenn.

Hur vet man när det börjar bli olagligt? Hur långt får man sända FM lagligt utan tillstånd?
Hur blir man påkommen? Blir man hittad snabbt eller kan man testa lite utan att någon bankar på dörren? :)
Det är olagligt att sända utan tillstånd! Det är allvarligt att störa annan radiokommunikation. Det är inte alltid som du vet "när det börjar bli olagligt"... som du säger, utan du kan råka vara i närheten av någon mottagare som störs från dig. Kommer det in klagomål från t.ex. allmänheten så kan man skicka ut pejlare som är ganska duktiga på att spåra sådana "legister". Blir du påkommen blir du troligen polisanmäld och bötfälld i värsta fall i bästa fall tas utrustningen.

Så sluta med det om du inte vet vad du gör! Det är ingenting att leka med!

Om du är intresserad av radio gå med i någon radioklubb,finns många fortfarande och då får du lära dig från grunden vad radio handlar om och avlägga certifikat.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Henry skrev:Jo enkla sändarhistorier ger ut en hel del skit. Testade för några månader sedan med en liten sändare jag byggde för en 20 år+ sedan och den hade, ändock mycket svaga, övertoner faktiskt ända upp i GHz bandet och detta med en vanlig BC547 trissa som inte skall klara i närheten av så högt i frekvens.
Jag har byggt enkla sådana med hf trissor och det sprutade ut på massa frekvenser bortanför 1000MHz , lika starkt.
Så om man skall leka så är det nog bra och lära sig hur man filtrera utgången ordentligt.
Som sagt , stör man en radioamatör så fan - det är som att pinka på han :mrgreen:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

HF trissor är ju till för just HF så dessa kan vara lite mer generösa med övertoner upp en bra bit i frekvens som även kan vara kraftiga.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Biker skrev: Som sagt , stör man en radioamatör så fan - det är som att pinka på han :mrgreen:
Att störa en skäggig radioamatör är väl det minsta problemet, stör ut en nödfrekvens eller bara nån frekvens som används av tex flyget så blir det ju riktigt roligt..
Skriv svar