Fartreglage till elektrisk utombordare?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos

Fartreglage till elektrisk utombordare?

Inlägg av Glattnos »

Jag har en elektrisk utombordsmotor av typen MotorGuide 30lbs. Den har ett trasigt gasreglage som är någon typ av motståndsreglage med 5 lägen framåt och 2 eller 3 bakåt.
Va jag har hört så har lite dyrare utombordare elektroniska fartreglage och förbrukar då ungefär hälften så mycket ström vid normal körning.

Från motorn kommer det två kablar(svart och röd) så jag antar att det är en helt vanlig DC-motor.

Min fråga är om någon vet vad för typ av fartreglage jag kan sätta på den?
Jag fick idén att det kanske skulle gå med ett RC-fartreglage, tex detta:
http://www.hab.se/jeti-jes-450-regulato ... c-337.aspx

Motorn ska enligt specifikationen dra 30A max och reglaget står specificerat till 45A kontinuerligt och 50A burst 30sek
Jag ska köra med 12V AGM batteri och fartreglaget klarar 7,2-36V
Jag behöver ingen broms eller back då jag kan sätta en strömbrytare för fram/back istället. Dock kommer jag nog få ganska långa kablar mellan ESC och motorn, är det ett problem i så fall?

Det kommer sitta permanent installerat i en täckt båt så vatten är inte ett problem ifall det är okej med långa(ca 1,5 meter) kablar till motorn.

Eller finns det bättre alternativ?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Fartreglage till elektrisk utombordare?

Inlägg av Icecap »

Jag tror omedelbart att det ska gå rimligt bra - men till den enhet måste du sedan ha en RC-servopuls simulator för att kunde reglera hastigheten.

Och ska du ändå bygga med en timer osv. tycker jag att du likaväl kan bygga hela regulatorn från början, det rör sig ju "bara" om en PWM-reglering.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

En kille i modellflygklubben (och båtklubben) har gjort det, fungerar fint.

https://www.youtube.com/watch?v=VNPej0njTg4
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Aha, det låter ju bra och den där filmen var ju kanonbra! Jag sökte på youtube utan att hitta någon som provat så detta var värdefull information.

Jag har tänkt använda en AVR för att kontrollera PWM-signalen, jag är hyfsad på att programmera AVR men jag har inte så mycket kunskap om hur man kopplar och dimensionerar komponenter för att få en bra funktion på ett fartreglage. Finns det någon enkel guide? Är det typ bara att parallell-koppla några MOS-FET och köra PWM till dom? Man måste väll hindra ström-spikar på något sätt då lasten är väldigt induktiv?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl frihjulsdiod som tar hand om strömspikarna?

MOSFET har ofta en inbyggd diod (som egentligen mer är en bieffekt av hur de är tillverkade), men jag vet inte om det finns MOSFET som är dimensionerade så den kan fungera som frihjulsdiod också.

Googlade lite snabbt och hittade den här sidan som förklarar en del
https://www.picotech.com/library/applic ... -dc-motors

En viktig punkt att tänka på att en MOSFET ofta behöver en driver för att "ladda" gaten. Den är som en kondensator så den drar ingen ström i drift, men för att ladda upp och ladda ur den snabbt så krävs hög ström. Och laddar man inte upp/ur den snabbt kommer transistorn att vara "delvis ledande" en stund och värmas upp väldigt mycket. Man behöver alltså en driver för att minska effektförlusterna.

De som har bättre koll får komplettera, jag har aldrig byggt nåt sånt där och det var evigheter sen jag läste om det.

Jag vill minnas att det går att parallellkoppla MOSFET, men har nåt svagt minne av att man då helst bör ha ett litet seriemotstånd för att "balansera" mellan dem. Men jag kan minnas fel där.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Njae, en stor fördel med just MOSFET är ju att dom har negativ temperaturkoefficient, vilket gör att deras resistans ökar när om blir varma, vilket i sin tur gör att dom blir hyfsat självbalanserande, till skillnad från biopolära transistorer som har positiv dito.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ah, det är med bipolära man behöver de där balanseringsmotstånden alltså.

Ja, men det känns rätt ja, det var därför det verkade mycket enklare att bygga slutsteg med MOSFET än med bipolära transistorer.

Då är det bara drivern som är det "bökiga" med MOSFET, men det finns ju som sagt var integrerade sådana (en IC alltså).
Skriv svar