Swech - håller helt och hållet med dig.
Vilket är varför jag använder de sätt som finns.
Ditt exempel om CMOS säger inget om det
just då var det enda sättet lösa uppgiften.
Senare möjligheter till lösning har inget med saken att göra.
Vad och hur har förövrigt redan nått runt jorden - och nöjda mottagare.
Som då fått funktioner som ingen annan löst - måhända för att de inte...
kan kunnat.
Jag tar till mig all information, datablad såväl som läroböcker, kunskap och erfarenhet.
Till vad och hur jag sedan använder informationen har ingenting med det att göra.
Att göra på ett annat vis än du förespråkat betyder inte att man gör fel.
Det enda det betyder är att man gör på ett annat vis.
Klarar man inte av detta ska man inte ge sig till att hjälpa till.
För att ditt sätt fungerade för vad du gjorde betyder det varken att du gjorde rätt, riktigt eller att det passar till annat (om än liknande).
lillahuset - DÄR har du brist på ödmjukhet, att inte klara av att andra klarar av.
En egenskap jag är fullständigt befriad från - att inte klara av att andra klarar av.
Vad gäller min egen förmåga till ödmjukhet - den har haft små möjligheter göra sig känd.
Ett litet mått visas måhända i att jag varje gång hjälp erhålls tackar för den...?
TomasL - synd att du [väljer] missförstå analogier.
Tillför du eller ändrar eller bortser från vad som utgör analogin [såsom du ofta gör oxå rent allmänt] så blir det besvärligt göra sig förstådd.
Den del av vad du tar upp om ADC-skeendet som är användbart är biten om bit-förändring.
Dvs vill man ha fyra bitar och klarar sig med avrundning neråt - då räcker dessa fyra bitar.
Ju bättre avrundning man vill ha desto fler bitar behöver man.
Hur ADC'n i sig går till är fortfarande av föga intresse - så länge de två premisserna "sparar allteftersom" och "MSB till LSB" är uppfyllda.
Analogiskt...
Är det du och vackert väder - MC.
Är det du å en till fyra kompisar - vanlig vill.
Är det du å den du vill imponera på - sportig bil.
Är det du å trädgårdsavfallet - bil med krok.
Som du ser spelar motorn
ingen roll ovan.
Gör du nu som just du brukar lägger du nu till sådant som...
"Ibland regnar det, då faller..." - Nej den faller inte. Du lade på regn.
"Men vi väger 200kg vardera (eller någon variant)." - Nej, den faller inte. Du lade till vad som redan från början hade lett till annan/s bil.
Den motor som sitter i det fordon du just då använder är det av föga intresse veta hur den fungerar. Hur DU använder den avgör om DU valt rätt fordon för jobbet.
Väljer DU att transportera fem övervuxna i en Ferrari Testarossa, då har DU valt fel fordon.
Motorn har föga med saken att göra (även om den, styrkemässigt, skulle klara jobbet; vad gäller växellådan vet inte jag - så jag läser på och frågar - plats finns det hursomhelst inte).
I mitt fall vore PIC12F683 fel och PIC12F1572 rätt.
Dessvärre verkar du sedan ha missuppfattat hur [MSB till LSB] ADC går till.
En bit som läggs till påverkar inga andra bitar, varken de före eller de efter.
Vilket kan skönjas i PIC12(L)F1571/2 FIGURE 15-2: ANALOG-TO-DIGITAL CONVERSION TAD CYCLES.
Bitarna buttas inte in, de bittas in.
Glenn...
