Kass laddare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Kass laddare?

Inlägg av Mignon »

Min svärfar sa till mig igår att hans nya laddare till ett radiostyrt flygplan inte laddar över huvud taget. Bestämde mig för att titta på det lite. På transformatorn (?? (den svarta grejjen man sätter i väggen :D )) står det att det ska ge ut 15 V ::: 200 mA och på laddaren står det att den vill ha in 15 V så så lång är det ok. Men när jag kontrollerar spänningen från "transformatorn" så ger den ut 21 V! Låter inte det väldigt för mycket? Borde inte laddaren ha brunnit upp efter en sådan kyss??

PS. Vad heter den svarta grejjen förresten? :D
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Om den är oreglerad är 21V inget konstigt. 15 * sqrt(2) = 21,2. Helt normalt med andra ord.
Spänningen sjunker när du belastar den.

Nätagregat kallas apparaten bl.a. Väggvårta är ett annat namn.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är normalt att tomgångsspänningen är högre.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om jag inte har fel så betyder 15V och 200mA att den lämnar 15V när den belastas med 200mA (som då troligen är full belastning.) Därför ger den mer spänning när du mäter.

Ja du, vad dessa svarta grejjer heter är inte lätt. De brukar kallas för allt möjligt. Någa exempel:

Batterieliminator
Batteriladdare
Nätdel
Spänningsförsörjning
Väggvårta
osv..

När det är en liten dosa som man sätter direkt i väggen så brukar jag kalla det batterieliminator. Är det en box med en sladd som går till väggen så kallar jag det nätdel eller spänningsförsörjning. Väggvårta låter bara knasigt i mina öron.. :D

edit: Det var värst var ni var snabba på att svara.. :lol:
Senast redigerad av JimmyAndersson 12 april 2006, 15:03:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Ok, då är det något annat fel som är trasigt.. Får leta lite till!

Tack!
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Re: Kass laddare?

Inlägg av AntiZ »

Tillbaka till dåtiden med kapad gammal tråd.

Även jag har en kass laddare (i väggvårteform). Söker efter en med ljus och lykta http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=57824

Men en liten undran har jag, är det ingen skillnad på dessa? Batteri-laddare och -eliminator.

Om man tänker sig exemplet att man har en pryl som drar 200 mA (fotoram?), och kopplar en 800 mA batterieliminator till den, den kommer dra 200 mA.
Men om man gör samma sak med en pryl som bara har "dumma" NiMh-batterier i sig (handdammsugare), kommer den att dra 200 mA eller kommer den svälja 800 mA, varvid batterier blir varma osv.

Dvs, har man tagit en batterieliminator som ger 200 mA ut (sen tappar spänning) och den får köra för fullt, jämt?
Eller har man tagit en batteriladdare som har någon "smart" begränsning till 200 mA.

Har inte öppnat dammsugaren och kollat, men jag misstänker att det är gjort så att laddströmmen är så pass låg att det räknas som underhållsladdning och man tar en eliminator/laddare som ger den strömmen.

Som bonusfråga: Hur ska jag göra för att nyttja en vårta jag har som ger 24 V växel, och 800 mA ut. Att bli runt 18-22 V= och ungefär 200 mA ut. Det gör inget om det blir lite restvärme.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Batterier har ingen strömbegränsning, så det funkar exakt lika med en batteridriven applikation.

Batteriladdare uppför sig olika beroende på vilken batteri typ det handlar om. Men i telefoner tex så sitter regleringen i telefonen, dock kan strömbegränsningen sitta i väggvårtan. Det är vanligt i laptop laddare.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

På stenåldern, d.v.s. på Ericssons gamla GH198, GH337, GH388, så var det telefonen som avgjorde laddning av/på men on/off skickades via en styrsignal från telefonen. Jag antar att man inte gör så nu för tiden...
Skriv svar