Resterna av en kinaväggvårta
Resterna av en kinaväggvårta
Det här är vad som är kvar av en AC/DC adapter som var tänkt att användas till en USB-hub. Den höll flera sekunder.
Specifikationer:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Resterna av en kinaväggvårta
De har ju inte direkt slösat med komponenter i den där konstruktionen 

- anders_bzn
- Kontakt:
Är det optokopplaren som har exploderat? Är det fler saker som brunnit? Det är inte så lätt att se...
Det är inte ofta man ser en optokopplare lyfta på hatten.
Men med Kina grejer kan nog allt hända
Belastningen var nog fel. Det är viktigt att följa tillverkarens rekommendationer för att kunna förvänta sig det skall hålla... 

- lillahuset
- Gått bort
Jag blir mer och mer bekymrad över mina väggvårtor. Small det? Brann det? Vad hände på utgången, höll grejerna?
Hur kan man veta vad som är bra eller dåligt?
Hur kan man veta vad som är bra eller dåligt?
- anders_bzn
- Kontakt:
- lillahuset
- Gått bort
Det verkar inte stämma längre. Förr stämde det väl lite bättre men nuförtiden är det svårt att veta vad man får för kvalitet.
Mitt ex är en sådan som absolut ska ha iPrylar. Jag har inte noterat att de skulle ha någon högre kvalitet, möjligen tvärt om. Det verkar som om Apple räknar med att alla deras användare skaffar nytt efter ett par tre år så kvaliteten är inge vidare. Finishen däremot, om man gillar blanka prylar.
Men jag får väl erkänna att jag är lite imponerad av mina några år gamla ThinkPad T4?, X200s och X201. De har fått en del däng genom åren. Fast WiFi i T4? har lagt av.
Mitt ex är en sådan som absolut ska ha iPrylar. Jag har inte noterat att de skulle ha någon högre kvalitet, möjligen tvärt om. Det verkar som om Apple räknar med att alla deras användare skaffar nytt efter ett par tre år så kvaliteten är inge vidare. Finishen däremot, om man gillar blanka prylar.
Men jag får väl erkänna att jag är lite imponerad av mina några år gamla ThinkPad T4?, X200s och X201. De har fått en del däng genom åren. Fast WiFi i T4? har lagt av.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Allting går bara designen är tillräckligt undermålig.breflabb skrev:Det är inte ofta man ser en optokopplare lyfta på hatten.

meconer: Tycker det är bra att du visar vad som kan hända! Var är den köpt? Funderat på att lämna tillbaka skräpet?
Det är sonen som köpte en USB-hub på ebay som matades av den där lilla. Den funkade en liten stund men sen small det. En säkring gick i huset också. Som tur var verkar inget annat ha gått sönder. Han hade tänkt sig att mata ett externt ljudkort från usb-hubben.
Knappast värt besväret att lämna tillbaka skräpet men vi har haft en diskussion om vad vi lämnar inkopplat i vägguttagen här hemma. Det finns ju skräpväggvårtor i svenska butiker också. Då är det lättare att lämna tillbaka om det är fel men skulle det uppstå en brand som leder till personskador eller ännu värre så spelar det liksom ingen roll vems fel det är.
Knappast värt besväret att lämna tillbaka skräpet men vi har haft en diskussion om vad vi lämnar inkopplat i vägguttagen här hemma. Det finns ju skräpväggvårtor i svenska butiker också. Då är det lättare att lämna tillbaka om det är fel men skulle det uppstå en brand som leder till personskador eller ännu värre så spelar det liksom ingen roll vems fel det är.
Kineserna uppfann fyrverkerier för hundratals år sedan, nu har de gått vidare med modern teknik.
- lillahuset
- Gått bort
Just min tanke, man vill ju inte komma hem till en utbränd lägenhet. Eller få andra prylar förstörda. Eller förlora livet.
-
Jag har byggt egna nätagg av 50Hz trafo o sekundärstabbar (switchade) till saker som är inkopplade 24/7. Övrigt med Kinavårtor är kopplat via brytare, som är lätt att slå av. Inte för att jag räknar med.att IKEAs grenuttag fungerar efter smällem.
Med 500mA per port måste det vara en hub med få portar om aggregatet var på 1000mA.meconer skrev:Det är sonen som köpte en USB-hub på ebay som matades av den där lilla. Den funkade en liten stund men sen small det. En säkring gick i huset också. Som tur var verkar inget annat ha gått sönder. Han hade tänkt sig att mata ett externt ljudkort från usb-hubben.
- lillahuset
- Gått bort