12v logisk NAND gate?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wirne

12v logisk NAND gate?

Inlägg av Wirne »

Hej! Jag ska bygga ett larm till mina högtalare, och har några funderingar. Tanken är att jag ska dra en vajer genom mina högtalare när de ska låsas. För att stjäla dem behöver någon klippa vajern, och då ska larmet gå av.

Jag har köpt en 12v DC 15w bilsiren, och ett 7ah 12v mc-batteri.

Hur bygger jag detta enklast? Min tanke var med en NAND gate. Alltså två ledare från batteriet till gaten, sen till larmet. Hittat turorial på youtube hur jag bygger en NAND, men det var ej för 12v.

Give me some guidance!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: 12v logisk NAND gate?

Inlägg av adent »

Skaffa ett vanligt 12V-relä med NC-utgång (Normally Closed). Spänningen till spolen drar du genom din vajjerslinga. På så vis kommer reläet alltid
att vara draget (Skaffa ett som inte drar mer än några 10-tals mA så räcker batteriet länge).

Sedan ansluter du sirenen via reläet till 12V på NC-utgången som nu alltså är öppen, tills någon klipper vajjern.

MVH: Mikael

Edit: alternativt byter du ut reläet mot en N-kanals MOSFET som klarar strömmen till sirenen. Anslut såhär:

+12V - Siren - (MOSFET-Drain ... MOSFET-Souce) - Jord.

Sedan Ansluter du MOSFET-Gate med ett valfritt motstånd, säg 1kohm till +12V. Lämnar du det såhär kommer sirenen låta.
Sedan ansluter du ena änden av din vajjer direkt till MOSFET-Gate och den andra till jord. Så länge vajjern är hel är sirenen tyst.
Du behöver nog lite ESD-skyddsgrejjer runt MOSFET-gate:en också, zenerdioder och/eller en konding. Denna lösning drar ingen ström alls i princip.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

4093
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

4093 tillsammans med ett relä eller MOSFET isåfall? Den ensam kan inte driva sirenen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har två cykellarm liggande. Om de skakas runt lite låter de illa. Med enkelt kodlås. Annars är väl två dioder in på styret på en transistor en enkel NAND-gate.
Jimjou

Inlägg av Jimjou »

På min gamla skola gjorde de på ett liknande sätt, men istället för wire använde de en ljusledare. Vilket är mycket besvärligare att skarva ihop innan kabeln klipps.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp drivningen med fet eller något, kvittar vilket
Wirne

Inlägg av Wirne »

Sweet! Tack för alla svar. Ska kika vidare på relä och MOSFET
Skriv svar