Säkring i villa glöder
Säkring i villa glöder
Behöver lite assistans i mitt felsökande.
En säkring i huset gick (inte en huvudsäkring), skulle byta den och upptäckte att den var svartbränd. När jag satte i en ny började även den glöda rätt ordentlig. Skruvade ur eländet och övergick till att dra ur allt som var kopplat till nämnda säkring (ett uttag samt ett seriekopplat från det första).
Skruvade tillbaka säkringen och påbörjade processen med att koppla in apparater en och en. Då visar det sig att säkringen börjar glöda oavsett vilken apparat jag kopplar in. Har kollat uttagen och där är allt ok. Så nu klurar jag på vars sjutton felet sitter samt varför säkringen inte går direkt utan istället bokstavligen brinner. Kan det vara proppskåpet i sig? All feedback är mycket välkomnen.
En säkring i huset gick (inte en huvudsäkring), skulle byta den och upptäckte att den var svartbränd. När jag satte i en ny började även den glöda rätt ordentlig. Skruvade ur eländet och övergick till att dra ur allt som var kopplat till nämnda säkring (ett uttag samt ett seriekopplat från det första).
Skruvade tillbaka säkringen och påbörjade processen med att koppla in apparater en och en. Då visar det sig att säkringen börjar glöda oavsett vilken apparat jag kopplar in. Har kollat uttagen och där är allt ok. Så nu klurar jag på vars sjutton felet sitter samt varför säkringen inte går direkt utan istället bokstavligen brinner. Kan det vara proppskåpet i sig? All feedback är mycket välkomnen.
Re: Säkring i villa glöder
Kan vara dålig kontakt i passdelen som sitter i proppskåpet eller att utgående kabel har dålig kontakt.
menar du att hela keramikproppen glöder???
eller bara tråden inuti? hur ser du det i så fall?
om belastningen ligger nära vad proppen klarar kan de bli rätt varma...
Inte hela proppen även om det glödde såpass starkt när allt fortfarande var inkopplat att det var svårt att avgöra, hela botten av säkringen var svartbränd. Kopplar jag in en enstaka apparat så glöder det svagare varvid det syns att det bara är botten som glöder istället för att gå.svanted skrev:menar du att hela keramikproppen glöder???
Senast redigerad av tahlia 1 juni 2016, 10:34:41, redigerad totalt 1 gång.
Ska kolla upp detta härnäst. Tack.mrfrenzy skrev:Kan vara dålig kontakt i passdelen som sitter i proppskåpet eller att utgående kabel har dålig kontakt.
-
Låter som om du har ett dubbelfel.
Endera så har du glömt/missat att koppla bort något eller så har du en partiell kortslutning någonstans i ditt elsystem, väggar, kopplingsdosor, vägkontakter mm...
Dessutom har du nog någon sorts problem i ditt elskåp.
Detta tillsammans är skit för det gör felsökningen mycket svårare, lycka till.
Endera så har du glömt/missat att koppla bort något eller så har du en partiell kortslutning någonstans i ditt elsystem, väggar, kopplingsdosor, vägkontakter mm...
Dessutom har du nog någon sorts problem i ditt elskåp.
Detta tillsammans är skit för det gör felsökningen mycket svårare, lycka till.
typ sotlager i botten på passdelen, byt den rakt av...
även om det låter märkligt att någon få ampere kan få det att börja glöda?
-
Om man skruvar i och ur säkringen med strömmen på, brukar man få gnistbildning med oxidbildning. Har man skruvat i och ur många ggr med belastning inkopplad brukar passdelen vara alldeles knottrig och svart utav oxid. Övergångsresistansen blir så hög att det blir som ett element. Även propphuven kan få oxidbildning.svanted skrev:typ sotlager i botten på passdelen, byt den rakt av...