Köpa sticksåg. Batteri eller med nätdel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Köpa sticksåg. Batteri eller med nätdel?

Inlägg av robertr81 »

Kan inte riktigt bestämma mig för vad. Batterierna är ju ganska dyra och behöver bytas ut efter en tid. Kanske tillverkaren byter standard efter en massa år osv. Har en blå bosch 18v skruvdragare med 2st 3A ackar som funkat kanon i tre år. Går ju att köpa en sticksåg som kan använda dessa med. Men blir ju en återkommande kostnad med batterier. Vad föredrar/tycker ni?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Köpa sticksåg. Batteri eller med nätdel?

Inlägg av Purre »

Jag har aldrig sneglat åt en batteridriven sticksåg då jag inte har behov av den skillnaden vad gäller portablighet.
En batteridriven väger dessutom mer. Sen så lär man inte ha samma ork i en sådan om man nu ska köra länge.

Men visst ska man upp på ett hustak eller krypa på en trång vind kan jag förstå varför man inte vill ha en kabel efter sig.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Det är sant. Det är lite synd man inte verkar kunna köpa en maskin som kan hantera båda delar. Tex ha en nätdel man kopplar där batteriet ska sitta. Hade varit trevligt med en sådan funktion
Användarvisningsbild
LittleFish

Inlägg av LittleFish »

Min inställning är batteridriven om du arbetar (professionellt) med den, skönt att slippa sladden och kraften räcker mer än väl. Annars med sladd för den fungerar om 20 år med när den legat i en låda sista tre åren.

En allmän fördel med sladd dock är att den går att koppla till dammsugare med startautomatik...
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Är för privat bruk och mest hobbyverksamhet så ja, den kommer ligga oanvänd i längre perioder :mrgreen:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu inte kaninkuk men cirkelsåg. Vi har en på jobbet, använder samma batterier som våra skruvdragare/borrmaskiner. Den fungerar väldigt bra men jag skulle inte vilja ha den som hemma-såg, just för detta med laddningen och liggetid.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

robertr81 skrev:Det är sant. Det är lite synd man inte verkar kunna köpa en maskin som kan hantera båda delar. Tex ha en nätdel man kopplar där batteriet ska sitta. Hade varit trevligt med en sådan funktion
Vet att Makita har haft sådana sak men är enda tillverkaren jag har sett ha det. Nu hittar jag bara en bild från något annat land och inte vår typ av kontakt.

Bild
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Purre skrev:
robertr81 skrev:Det är sant. Det är lite synd man inte verkar kunna köpa en maskin som kan hantera båda delar. Tex ha en nätdel man kopplar där batteriet ska sitta. Hade varit trevligt med en sådan funktion
Vet att Makita har haft sådana sak men är enda tillverkaren jag har sett ha det. Nu hittar jag bara en bild från något annat land och inte vår typ av kontakt.

Bild
Ja precis en sån.

Men blir nog 230v och denna modell
för mig. Hoppas jag gör ett bra val :)
https://www.toolab.se/produkt/GST160CE- ... sag-L-Boxx
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Som sagt, har du redan blå bosch och deras 18v-batterier av senare snitt så är ju maskinerna inte så dyra att köpa utan batterier.
Som hobbyman använder man bara en maskin i taget, och har man två batterier så kan man ändå vara snabb i bytena om man borrar och sågar eller nåt.

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/b ... ch-laddare

Fördel/nackdel? En blå maskin med eller utan sladd lär räcka hela ditt liv om du inte "aktivt tar sönder den". Batterierna kanske blir sämre efter ett tag, men det är ju inte direkt som på Ni-Cd tiden. Skulle vara kul att veta hur kapaciteten på ett modernt batteri för en hobbybrukare försämras. Hur lång tid innan man vill köpa nytt? 5år? 10år?
Jag hade köpt utan sladd, oftast spelar det ingen roll, men som hobbyist lär man inte behöva mer ork/tid än batterierna räcker till. Och då kan man bara ha en vinst i att slippa sladden nån gång. Klassikern är ju att såga långt snitt, sladden häktar i nånstans och man sågar snett. Slipper man med batteri.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Jag har "moderna" lithium batterier från 2009 till min Panasonic skruvdragare, använder den flera gånger i veckan och känner inte det minsta behov av att skaffa nya batterier än.
Så min tro är att så länge man hittar dom av bra kvalitet och inte avsiktligen misshandlar dom så räcker dom väldigt länge.

Jämfört mot dom nimh/nicd maskinerna jag använt så är det en helt annan värld.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Många bud nu :) känner mig väldigt ambivalent. Dom batterierna jag har är två stycken på 3A. Hur länge kan man köra ett sådant med en sån sticksåg ungefär?
Senast redigerad av robertr81 30 maj 2016, 10:43:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Har inte sticksägen själv, men väl cirkelsågen. Och den körde jag 22mm MDF med, och ett 3Ah räckte säkert 40m. Sågade fram "pinnar" ur skivan, därav måttangivelsen.
Då blir batterierna varma, för den drar ju rätt mycket ström.

Så i en sticksåg så lär du inte bli ståendes då ett batteri lär hinna bli laddat innan medan man kör med det andra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Idag har ju många tillverkare "system" där man har samma batteri till flera grejer. Då kan det vara vettigt med batteri om man ändå vet med sig att man kommer att köpa flera grejer som använder samma batteri.

Jag lär inte köpa ny sticksåg med batteri förrän min gamla dör, men hade jag haft behov av att köpa flera grejer hade det nog blivit batteri. Två batterier på fem maskiner är ju lugnt om man är hemmpulare. Och som sagt var, maskinerna är ju relativt billiga utan batteri.

Men annars är sladd inga stora problem med sticksåg tycker jag. Cirkelsåg är lite värre för den tycker jag man drar längre sträckor och det går snabbare, då kan sladd kännas lite mer ivägen.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Kostar 2100:- utan batteri så priset är nästan samma som 230v-modellen. Helxxxe vad svårt det var att bestämma sig då :humm:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

För egen del så resonerar jag som så att för att ut mest värde av batterierna så köper jag alla maskiner jag kan i batteriserien.
Så behöver jag en maskin av nån typ så köper jag en som passar mina batteriserier. Kör uteslutande med blå bosch 18v och 10,8v.
Skriv svar