Relä som slår ifrån efter viss tid? 12volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner

Relä som slår ifrån efter viss tid? 12volt

Inlägg av daspunner »

Vill att ett av mina uttag i bilen skall ge ström en viss tid efter att man gett den en impuls. Typ som lyset i ett trapphus. Hur löser jag detta enklast i bil? Finns det färdiga relän?

/Dave
Basher52

Re: Relä som slår ifrån efter viss tid? 12volt

Inlägg av Basher52 »

Nån typ av tidreläer borde finnas för bilar, måååånga år sen gjorde jag nåt liknande i en bil å i det fallet så köpte jag ett tidrelä för det.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Det är lätt att bygga själv med en 555 om man vill.
Annars finns färdiga billigt på ebay förstås, dock med uselt relä: http://www.ebay.com/itm/DC-12V-Power-Re ... SwT5tWHLXM
daspunner

Inlägg av daspunner »

Jag behöver typ 2 timmar inte bara några sekunder eller minuter. Kan tänka mig o bygga själv men har inte komponent-kunskapen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

555 för så långa tider något så när säkert är svårt att få till i och med att konding och motståndsvärden blir väldigt höga och tex. läckströmmar från 555 kommer plötsligt ha stor påverkan på tiden.

ena alternativet är att använda en PIC-MCU och ett litet kort program för denna eller en lösning baserad på 4060 med sin inbyggda oscillator för RC eller kristall för att skapa tidsförsdröjningen.

Dessa finns numera också i TTL-familjen som 74HCT4060

oavsett tillkommer det att reglera ned spänningen med en regulator (även om CMOS tål 15 Volt så kan spänningsspikarna i en bil bli betydligt högre än så), driverkrets för att styra relä samt se till att koppla så att den verkligen förblir avstängd när den skall vara avstängd när tiden gått ut. - samt också villkoret när den här skall starta igen.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Har tänkt på nån liknande funktion. Är det önskvärt i detta fall att ha möjligheten avbryta starten nån gång - typ, ångra sig? "Reset" :doubt:
opampen

Inlägg av opampen »

Ett alternativ är timerkretsen ICM7240. Den går att programmera så att tiden blir längre. Du kan då ha en mindre konding som läcker mindre och har bättre tolerans. Det ska finnas datablad på den hur du kopplar in den. Den går även att styras av en yttre tidbas generator som t.ex. ICM7213. Men i detta fall är det inte nödvändigt för så pass kort tid du ska ha. Det går att koppla en reset också.

https://www.elfa.se/sv/programmable-tim ... ggest=true
Skriv svar