PWM styrning av bilens kupefläkt
PWM styrning av bilens kupefläkt
Hur mår kupefläkten på bilen om man kör den på låg hastighet med hjälp av PWM från en arduino? Tänkte montera en liten solpanel på taket på en skåpbil och låta arduinon starta kupefläkten när det blir varmt inne i bilen. Har provkört fläkten provisoriskt med 5 volt o det funkar kanon (drar ca 20 watt då) men kan lika gärna låta arduinon sköta den biten med PWM eller vad tror ni?
Re: PWM styrning av bilens kupefläkt
Alla moderna kupefläktar körs med PWM så det lär inte vara något problem. Vill du inte bygga själv kan du hämta en regulator från skroten eller köpa på ebay för 30 euro.
Re: PWM styrning av bilens kupefläkt
Hur avancerad behöver styrningen vara? Duger det inte med den inbyggda PWM funktionen i arduinon som ja ändå behöver för styrningen av alltihop? Visserligen är väl pwm-frekvensen ganska låg (1khz?) men vilken frekvens skulle annars vara optimal? Jag hade tänkt komma undan med en FET och nån diod eller så i komponentväg. Här får ni gärna fylla i med tips....
Re: PWM styrning av bilens kupefläkt
1 kHz är elak frekvens hörselmässigt om det hörs ljud ut från motorns magnetsystem, via stereon mm. Skulle tro att bilfläktar mm. kör på betydligt lägre frekvens eller väldigt högt (> 16 kHz), i det senare fallet ev. med hjälpdrossel (och frihjulsdiod) av bl.a hörselskäl
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: PWM styrning av bilens kupefläkt
Det går att filtrera PWM med drossel och kondensator så låter det mindre, but who cares om bilen står parkerad.
Protte
Protte
Re: PWM styrning av bilens kupefläkt
En möjlig och ganska enkel lösning: http://mondo-technology.com/heater.htm