Jag har suttit ett tag med det här och slitit mitt hår, så jag tänkte att man kanske kunde få lite hjälp här.
Vad jag vill uppnå är att trigga en selenoid från en microcontroller. Efter lite letande bland mitt skrot hittade jag en IRF520 n-channel MOSFET. Jag vet inte riktigt vad jag håller på med, men jag vet vad jag vill uppnå. I alla fall, här är kretsen just nu, och den fungerar trot eller ej:
Hur mycket dumheter finns här? Moståndsvärde har jag t ex kört på måfå ... Nu har jag inte kopplat den till någon microcontroller ännu, utan triggar med en manuell tryckknapp, utgång på LM78L05 till bas pnp. Matningsspänning har jag varierat mellan 9-15V. 12V verkar fungera fint. Men kretsen är väldigt känslig på så vis att pillar jag med en prob, eller mitt finger för den delen, på ingången till pnp-transistorn så triggas MOSFET-n. Varför händer det?
Vore en lösning med en p-channel MOSFET stryd av en npn en bättre väg att gå? Jag har även provat att köra npn till denna n-channel MOSFET och låta trycknappen jorda basen på npn-transistorn. Men då måste jag låta utgången på mikrokontrollern ligga hög hela tiden? Eller blanda in ytterligare nån logikrets?...
Vore kul med input

Edit: rubrik fixad för bättre sökbarhet - hcb