Ersätta huvudströmbrytare med relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
merald

Ersätta huvudströmbrytare med relä

Inlägg av merald »

Vill ersätta huvudströmbrytaren i båten till startbatteriet så jag enkelt kan manövrera detta via en knapp vid förarplatsen. Vad ska jag ha, relä/kontaktor eller något annat? 12vdc system. Hur många ampere? Motorn är en volvo b23.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Ersätta huvudströmbrytare med relä

Inlägg av grym »

du ska ju kunna bryta stömmen till allt, även startmotorn, så en ordentlig solenoid är vetigast, men den i sig drar en hel del ström, vilket gör att jag inte valt en sådan lösning

fan vet om jag inte hadde gjort något med vanliga huvudströmbrytare och ett modellservo
eller ännuhellre en teleflexlösning som är helt mekanisk
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hur ska du styra Reläet om du stängt av all ström eller är det bara en "nästan all ström huvudbrytare" du tänker dig?
Vad är bakgrunden?

Skippar du startmotorn också över din nästanhuvudbrytare så blir kraven mycket mindre! Du bör ju ändå ha den riktiga brytaren kvar som bryter allt inkl din fjärrstyrning krets.
svanted

Inlägg av svanted »

varför?
själva vitsen med en mekanisk huvuströmbrytare är ju själva utformningen, och den bryter bort batteriet!
ändrar men på den försvinner hela vitsen.
du kan inte bryta bort batteriet med din elektriska huvudbrytare om den ska fungera.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ångrar med med den normla servomotorn, jag hadde tagit en lagom läs högt utväxlad liten motor, haft två strömbrytare som kör den åt var sitt håll, och ändlägesindikatorer, som bara får ström om någon av strömbrytarna trycks in, på det sättet är allt bortkopplat när det är så, tja förutom dom två strömbrytarna, men den är ju även då bortkopplad om man inte någon av strömbrytarna aär aktiva
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det finns förstås elektriskt styrda huvudströmbrytare att köpa, fast de kostar ju en liten slant.
merald

Inlägg av merald »

Tack för alla förslag såhär långt. Här kommer mer info.
Det finns två elsystem. Ett elsystem som förser alla delar som behövs i drift, automatiska trimplan, motorrumsfläktar, vindrutetorkare, lanterna, tut osv osv. Där är ett batteri samt generator från motor inblandade.

Sedan finns en större förbrukningsbatteribank som aldrig stängs av, som går till rasperrypi med diverse övervakning, kyl, värmare osv som underhållsladdas av 100w solceller samt landström när det finns. Detta är en större båt där startbatteriet är nere i motorrummet som ligger under "golvet" i bakre delen av båten. Ett utrymme man inte vill öppna, då det kräver ommöblering ibland samt kommendera ner alla i kabinen :). Alternativet är att man får dra all el via kabinen och sätta en huvudbrytare där vilket ger onödiga förluster, så det var därför jag kom in på någon sorts relälösning.

Att relät tar lite ström gör inget då generatorn på 60A mer eller mindre alltid är igång när detta är tillslaget.
merald

Inlägg av merald »

Jag försökte lite naivt först med en sånhär:

http://www.ebay.com/itm/251338686358

500A tänkte jag bör räcka, även om det är chinaspec, då antagligen 100A skulle va ok, men det blev rätt varmt vid redan 5A belastning så det åkte bort. Så jag tänkte det är bättre att rådfråga proffsen.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Varm som i het?

Det är normalt att relän blir varma på grund av strömmen genom reläspolen, detta oberoende av strömmen genom reläkontaterna.
Jag kan tänka mig att om den ska kunna bryta 500A så ska det nog vara lite kräm i spolen vid påslag.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Skriv svar