Nån som hittar datasheet över denna LCD?
Nån som hittar datasheet över denna LCD?
Fick tag på en LCD tagen från en laserprinter, märket kommer jag inte ihåg men det var en skapligt stor printer. Ser ut att vara 2x16
Jag hittar inga papper på denna å jag vet inte hur jag ska kunna testa upp den för att få den att fungera.
Antingen datasheet eller så blir det tippen, har inte tid att lägga ner mer tid på detta.
Jag hittar inga papper på denna å jag vet inte hur jag ska kunna testa upp den för att få den att fungera.
Antingen datasheet eller så blir det tippen, har inte tid att lägga ner mer tid på detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Nån som hittar datasheet över denna LCD?
Om du inte själv orkar leta, är det väl soptunnan som gäller.
Orkar.. hehe
Totalt tid vet jag inte men har hållit på i typ 4-5 veckor nu med alla olika sökmotorer jag vet om, men RT måste vara minst 24 timmar.
men som du säjer, blir å skeppa
Totalt tid vet jag inte men har hållit på i typ 4-5 veckor nu med alla olika sökmotorer jag vet om, men RT måste vara minst 24 timmar.
men som du säjer, blir å skeppa

Ser ut att vara en vanlig parallell LCD. Sök på HD44700 interface.
1. GND
2. VCC
3. VEE
4. RS
5. R/W
6. E
7. D0
8. D1
9. D2
10. D3
11. D4
12. D5
13. D6
14. D7
15. LED+
16. LED-
1. GND
2. VCC
3. VEE
4. RS
5. R/W
6. E
7. D0
8. D1
9. D2
10. D3
11. D4
12. D5
13. D6
14. D7
15. LED+
16. LED-
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Att härma är en bra start!
Jag har köpt några slika av sodjan.
https://www.google.se/search?q=display+ ... 6iJErZM%3A
Kan skicka en så att du kommer upp. Så är det lättare att koppla över.
Sänd mig bara din adress så bjuder jag på en!
Jag har köpt några slika av sodjan.
https://www.google.se/search?q=display+ ... 6iJErZM%3A
Kan skicka en så att du kommer upp. Så är det lättare att koppla över.
Sänd mig bara din adress så bjuder jag på en!
- Berrabongo
@JohnGalt, Ska göra det dock ser du kanske att, i ditt fall, D0-D3 skulle icke användas, dvs pin 7-10. Verkar bara användas övre delen så den kanske bara kan ta 4 bits per gång sen skicka nästa.
@Lasp, PM
@Berrabongo, I sista fall kan jag prova det men tror hellre att dom vill skikca nå't nyare
@Lasp, PM
@Berrabongo, I sista fall kan jag prova det men tror hellre att dom vill skikca nå't nyare

- lillahuset
- Gått bort
Endast b4..b7 var vanligt förr. Kolla dokumentationen för HD44700: https://en.wikipedia.org/wiki/Hitachi_H ... controller
Basher, det är valbart, 4-bitars interface D4-D7 eller 8-bitars D0-D7, kolla lillahusets länk.
Du har en variant av världens vanligaste display, det är ganska säkert inget ovanligt med den, du kan använda datablad för någon liknande.
Vee kan man behöva prova sig fram till med en pot, några har negativ spänning men de flesta 0-5 V.
Prova backlighten med låg ström först, öka tills den är lagom.
Du har en variant av världens vanligaste display, det är ganska säkert inget ovanligt med den, du kan använda datablad för någon liknande.
Vee kan man behöva prova sig fram till med en pot, några har negativ spänning men de flesta 0-5 V.
Prova backlighten med låg ström först, öka tills den är lagom.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Tänk så svårt det kan vara här i Sverige att ta emot något från en främling som bara vill vara hjälpsam.
Om jag säger "komma upp" Ja då menar jag upp i luften dvs körandes.
Jag ser att det är svårt att ge bort saker! Tror man att alla har en baktanke? Eller varför.
Jag gav några flickor lite pengar för att de skulle kunna köpa utrangerade böcker på Biblioteket!
Hörde sedan en Bibliotekarie varna flickorna för att ta emot pengar.
Detta resulterade i en insändare från mig där jag ungefär skrev!
Alla fula gubbar är säkert snälla!
Men inte alla snälla farbröder är fula gubbar!
Numera är Bibliotekarien och Lasp synnerligen goda vänner!
Men varför skall det vara så svårt att ta emot en vänlighet eller enkel gåva som kan göra att man snabbare tar ett steg framåt!
OK. Jag vet att det finns de som kan missbruka slikt också, men det är upp till mig att avgöra. God Natt!
Om jag säger "komma upp" Ja då menar jag upp i luften dvs körandes.
Jag ser att det är svårt att ge bort saker! Tror man att alla har en baktanke? Eller varför.
Jag gav några flickor lite pengar för att de skulle kunna köpa utrangerade böcker på Biblioteket!
Hörde sedan en Bibliotekarie varna flickorna för att ta emot pengar.
Detta resulterade i en insändare från mig där jag ungefär skrev!
Alla fula gubbar är säkert snälla!
Men inte alla snälla farbröder är fula gubbar!
Numera är Bibliotekarien och Lasp synnerligen goda vänner!
Men varför skall det vara så svårt att ta emot en vänlighet eller enkel gåva som kan göra att man snabbare tar ett steg framåt!
OK. Jag vet att det finns de som kan missbruka slikt också, men det är upp till mig att avgöra. God Natt!