COUT=0 @ CIN- > VREF @ 1 volt
Re: COUT=0 @ CIN- > VREF @ 1 volt
Lillahuset, de flesta ESD-skydd är i princip kopplade på detta sättet.
- lillahuset
- Gått bort
Nja, det jag vänder mig mest mot är att du har en schottky i serie med en zener mellan Vdd och Vss. Utan strömbegränsning.
Jag tror att det vanligaste är två dioder i serie med anoden mof Vss och katoden mot Vdd och signalen där dioderna är hopkopplade.
Alternativt en zener med anoden mot Vss och katoden mot signalen.
Det finns så vitt jag vet ingen anledning att ha båda.
I båda fallen är det ofta lämpligt med ett seriemotstånd mot signalkällan för strömbegränsning och en lagom stor keramisk konding mellan signalkällan och Vss för skydd mot ESD. Har man snabba signaler fungerar det här naturligtvis inte.
Men det är ju min fason.
Edit: råkade skriva TVS.
Jag tror att det vanligaste är två dioder i serie med anoden mof Vss och katoden mot Vdd och signalen där dioderna är hopkopplade.
Alternativt en zener med anoden mot Vss och katoden mot signalen.
Det finns så vitt jag vet ingen anledning att ha båda.
I båda fallen är det ofta lämpligt med ett seriemotstånd mot signalkällan för strömbegränsning och en lagom stor keramisk konding mellan signalkällan och Vss för skydd mot ESD. Har man snabba signaler fungerar det här naturligtvis inte.
Men det är ju min fason.

Edit: råkade skriva TVS.
Senast redigerad av lillahuset 27 maj 2016, 18:10:14, redigerad totalt 1 gång.
Skall man gå in i detalj på funktionen så är det ungefär så här:
Den nedre Schottky-dioden klampar negativa spikar mot Vss (som brukar vara jord i de flesta systemen).
Den mittre klampar positiva spikar mod en Pseudo Vdd genom TVS-dioden mot jord.
Den övre Schottkydioden skapar en PseudoVdd, vilket gör att TVSen kan leda betydligt snabbare, samt isolerar processorns/AD-omvandlarens matning från eventuella spikar/störningar.
På detta sättet skapar man ett synnerligen effektivt och snabbt skydd mot diverse över och underspänningar.
Om du klampar direkt mot Vdd, så kan du få konstigheter på Vdd i stället, vilket du inte vill ha.
Återigen, Zenerdioden har samma spänning som Vdd, strömbegränsning behövs inte.
Den nedre Schottky-dioden klampar negativa spikar mot Vss (som brukar vara jord i de flesta systemen).
Den mittre klampar positiva spikar mod en Pseudo Vdd genom TVS-dioden mot jord.
Den övre Schottkydioden skapar en PseudoVdd, vilket gör att TVSen kan leda betydligt snabbare, samt isolerar processorns/AD-omvandlarens matning från eventuella spikar/störningar.
På detta sättet skapar man ett synnerligen effektivt och snabbt skydd mot diverse över och underspänningar.
Om du klampar direkt mot Vdd, så kan du få konstigheter på Vdd i stället, vilket du inte vill ha.
Återigen, Zenerdioden har samma spänning som Vdd, strömbegränsning behövs inte.
- lillahuset
- Gått bort
Ursprungligen så klampade jag med schottky mot Vdd och Vss, vilket inte var en bra lösning, då Vdd tenderade att följa med störningarna, trots kraftig avkoppling mm, vilket skapade problem av naturliga skäl.
Efter det att jag började använda dessa TVS-kretsar så är de problemen helt borta, Vdd ligger stabil och jag får inga konstigheter in på AD-omvandlarna.
Efter det att jag började använda dessa TVS-kretsar så är de problemen helt borta, Vdd ligger stabil och jag får inga konstigheter in på AD-omvandlarna.
Om jag förstår korrekt är alltså denna koppling helt förkastlig?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kanske inte förkastlig, det jag använder ger ett bättre skydd, och tar mindre plats.
TomasL - "Om det handlar om att begränsa signalen, så gör du helt fel."
Om det nu ändå ska till extra komponenter, hur blir denna?
(Bortsett från att den inverterar då alltså.)
Om det nu ändå ska till extra komponenter, hur blir denna?
(Bortsett från att den inverterar då alltså.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nyttjar jag WPU och klarar mig med digital signal är det en diod. Hur tar det mer plats?TomasL skrev:Kanske inte förkastlig, det jag använder ger ett bättre skydd, och tar mindre plats.
(Utan en k motståndet då alltså. Insignalen går mellan fullt och noll i sig.)
WPU ger dig inget som helst skydd.
Om du lägger en spänning på valfri port, och denna spänning är högre än Vdd eller lägre än Vss, så kommer din processor att gå sönder, lika garanterat som prästen säger amen..
Om du lägger en spänning på valfri port, och denna spänning är högre än Vdd eller lägre än Vss, så kommer din processor att gå sönder, lika garanterat som prästen säger amen..
Jag får ge TomasL rätt i detta. Kopplingen som finns i den krets är en bra koppling som ger maximalt skydd, speciellt kombinerat med ett motstånd på signalen som kommer in till det.
Det medger skapliga snabba signaler vilket kan vara önskvärd.
Har man "långsamma" signaler kan man "nöja" sig med en 4,7V zener (vid 5V logik), ett motstånd + en kondensator.
Det medger skapliga snabba signaler vilket kan vara önskvärd.
Har man "långsamma" signaler kan man "nöja" sig med en 4,7V zener (vid 5V logik), ett motstånd + en kondensator.
OK, en diod och en resistor då.
Även om WPU sitter på Vdd lika mycket som allt annat.
Hade det suttit en PNP för WPU , istället för den p-MOS som sitter där, hade det varit solklart. Men det gör det inte. Likaså är det lite klurigt med hur det tydligen finns olika Vdd, i samma del av kretsen. Dels en inne i PIC'en, som bränner sönder den utav minsta lilla, dels utanför den, som tål vad som helst. Trots att bägge är kopplade på samma vis. Finurligt.
Även om WPU sitter på Vdd lika mycket som allt annat.
Hade det suttit en PNP för WPU , istället för den p-MOS som sitter där, hade det varit solklart. Men det gör det inte. Likaså är det lite klurigt med hur det tydligen finns olika Vdd, i samma del av kretsen. Dels en inne i PIC'en, som bränner sönder den utav minsta lilla, dels utanför den, som tål vad som helst. Trots att bägge är kopplade på samma vis. Finurligt.
Vilken krets pratar du om här?TomasL skrev:WPU ger dig inget som helst skydd.
Din processor, för det är väl en PIC-processor du tänkt använda eller är det tänkt att du skall ha en kulram men mekanisk manipulation?
Vilken av de olika visade kretsarna ovan.
Det finns inte någonstans i det jag talat om där det läggs en spänning högre än Vdd (eller lägre än Vss) på någon port. Därav frågan om vad du pratar om.
Det finns inte någonstans i det jag talat om där det läggs en spänning högre än Vdd (eller lägre än Vss) på någon port. Därav frågan om vad du pratar om.