HJÄLP hur kan jag ladda mina 3 x 12v batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jörgen1966

HJÄLP hur kan jag ladda mina 3 x 12v batteri?

Inlägg av Jörgen1966 »

Jag håller på med ett projekt där jag bygger om en tandemcykel till en enpersons el-cykel för långcykling. Jag har monterat på en elmotor och ett 10 Ah litium-jon batteri (36V). Men jag vill komplettera med extrabatteri för att kunna cykla längre. Förutom packning baktill så ska jag där ha 3 st 12v batteri på 38Ah (de väger sammanlagt 42 kg!!). Med dem hoppas jag att få en räckvidd på 15 - 20 mil. Batterierna har jag fått av en kompis och de är av denna typ http://www.northstarbattery.com/1.0.1.0 ... -04%29.pdf (jag vet inte vad det är för sorts batteri).

Nu är frågan om vad jag behöver för laddare. Jag kan ingenting om batterier. Är det någon som kan tipsa mig?

Det enklaste vore om det går att behålla dem seriekopplade under laddningen, funkar det? I så fall kanske med en sådan här laddare: http://www.rull.se/Reservdelar_&_Batter ... LR-kontakt
Eller finns det någon smart laddare som inte kostar skjortan?

Eller är det bättre att koppla isär dem och ladda dem var för sig med en 12v laddare? Funkar i så fall en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000037612/ Behöver man då en mätare för att se att de får exakt samma volt efter laddningen?

Om det finns olika alternativ så är det inte bara viktigt att kostnaden blir rimlig utan också att laddtiden blir kort.

Tack på förhand
/Jörgen
Användarvisningsbild
Icecap

Re: HJÄLP hur kan jag ladda mina 3 x 12v batteri?

Inlägg av Icecap »

Det är AGM-batterier, alltså blyackumulatorer.

Du kan ladda dom med endera av laddarna men den till scootern laddar med 1,6A medan 12V laddaren från Biltema laddar med 8A. Detta betyder ganska mycket för laddtiden.

De är på 12V, 38Ah och du ska inte räkna med att ta ut mer än 50% av detta om de ska hålla ett antal laddningar.

Tar du ut 19Ah och laddar på med 1,6A laddaren tar en fulladdning ung. 8:20 medan den tar 2:25 med 8A laddningen.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Vill du ladda dem i serie så behver du drygt 42V, Exakt spänning beror lite på batteri och hur du tänkt ladda. Switchat 48V nätagg + linjär regulator kanske?

En vanlig CTEK eller den på Biltema skulle väll inte ha några problem att ladda dem paralellt.
Jörgen1966

Inlägg av Jörgen1966 »

Tack för era svar. Här kommer fler frågor från en batteri-okunnig person som mig :)

Vad betyder det att ladda dem parallellt? Jag behöver 36v och då ska jag väl seriekoppla och inte paralellkoppla?

Är det verkligen så att man bör ta ut mer än 50% från AGM-batterier?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är möjligt att göra en omkoppling så att man kan parallellkoppla ackumulatorerna vid laddning men seriekoppla dom vid drift.

Och det är verkligen så att man *inte* bör ta ut mer än ~50% från AGM-ackumulatorer. Tar man ut mer kallas det deep-cycle och det krävs speciella ackumulatorer för att de inte ska ta stryk av detta.

Och det är även viktigt att man sedan laddar snarast möjligt. Självklart kan man ta ut 60%-70% men det kostar laddningscyklar och 50% är ett rimligt vettigt alternativ som ger ganska många laddningscyklar och även en rimlig mängd energi att jobba med.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Ja, bilbatteri/startbatteri/UPS-batteri är inte så kallade "deep-cycle" batteri, utan ska endast användas tillfälligt för ta en tung last.

Jo, ett 12V bly/syra-batteri ska toppladdas med runt 14-14.4V, sedan underhållsladdas med 13.6-13.8V. Detta skiljer sig några tiondelar per batterimodell. Sätter du 12.00V i det kommer det inte ske någon direkt laddning.
Skriv svar