Mtt första riktiga normbygge
Mtt första riktiga normbygge
Tänker jag rätt med inkommande PEN till JFB/PSA i min tänkta sektionering?
N och PE är ritat som jag tänkt bygga då centralen har utgående i 2 riktningar (upp och ner i väggen) samt för att det blir lite mer städat och framför allt mindre trångt.
Allt är Hager QC. EM23-DIN är en energimätare.
4x 13 kapsling, det kommer till fler PSA på översta och nedersta DIN-skenan samt annat obestämt.
Det är ej färdigt men ska täcka ett kontorslandskap med kök när det väl blir klart.
stigare är 5G10mm2 där PE och N går tillsammans som PEN. Internt i skåp även där RK10mm2. Där det är möjligt är all intern matning med ändhylsa eller QC.
N och PE är ritat som jag tänkt bygga då centralen har utgående i 2 riktningar (upp och ner i väggen) samt för att det blir lite mer städat och framför allt mindre trångt.
Allt är Hager QC. EM23-DIN är en energimätare.
4x 13 kapsling, det kommer till fler PSA på översta och nedersta DIN-skenan samt annat obestämt.
Det är ej färdigt men ska täcka ett kontorslandskap med kök när det väl blir klart.
stigare är 5G10mm2 där PE och N går tillsammans som PEN. Internt i skåp även där RK10mm2. Där det är möjligt är all intern matning med ändhylsa eller QC.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mtt första riktiga normbygge
Dum fråga men om det är 5G10 varför kör man då fyrledarsystem?
Sen kan man också fundera om det är nödvändigt med 3st jfb varav en är enfas? Blir lätt att man kopplar nollan till fel punkt och då löser jfb ut när säkringen slås till som resultat.
Sen kan man också fundera om det är nödvändigt med 3st jfb varav en är enfas? Blir lätt att man kopplar nollan till fel punkt och då löser jfb ut när säkringen slås till som resultat.
Jag är mycket tveksam också.
Har man en inkommande PE (5-ledar system) får(/bör) den inte kopplas ihop med något annat i det vidare system.
Har man ett 4-ledar system ska PE "skapas" lokalt vid ett punkt och sedan behandlas som ett 5-ledar system vidare fram. Och då kan jag till nöd acceptera att man kan göra denna uppdelning vid varje central om det t.ex. rör sig om distinkta delar av systemet, t.ex. två olika hus eller liknande.
OBS: jag är inte utbildad inom detta, det är bara logik för min del.
Har man en inkommande PE (5-ledar system) får(/bör) den inte kopplas ihop med något annat i det vidare system.
Har man ett 4-ledar system ska PE "skapas" lokalt vid ett punkt och sedan behandlas som ett 5-ledar system vidare fram. Och då kan jag till nöd acceptera att man kan göra denna uppdelning vid varje central om det t.ex. rör sig om distinkta delar av systemet, t.ex. två olika hus eller liknande.
OBS: jag är inte utbildad inom detta, det är bara logik för min del.
Dum fråga men om det är 5G10 varför kör man då fyrledarsystem?
för att öka kvadraten på skyddsjorden. Fastigheten har 3 faser och jord in som de flesta, med jfb skapar vi nollan, en nollskena för varje JFB.
Sen kan man också fundera om det är nödvändigt med 3st jfb varav en är enfas?
Det är en Personskyddsautomat inte en JFB och att det finns 2 JFB är för att det kommer finnas laster med läckströmmar som risker att lösa ut JFB om jag bara har en (för många dvärgbrytare för en JFB). Att jag behöver PSA är för att det måste finnas grupper som kan lösa utan att det påverkar andra grupper, så klart.
Och sist men inte minst, det är väl ändå upp till mej som elektriker att lämna rätt dokumentation så man vet vilken nollplint som gäller
Det finns ingen transformatorstation vad jag vet som har 5 ledare ut, PE och N sitter ihop förr eller senare så detta du säger är inte riktigt rätt. Du kan mata som jag beskriver, och jag gör rätt enligt reglerna hur jag går in i PE skena med PEN, och tar ut nolla via JFB, till respektive nollplint för respektive JFB
Har man ett 4-ledar system ska PE "skapas" lokalt vid ett punkt och sedan behandlas som ett 5-ledar system vidare fram.
Nej inte riktigt va, Har du 4 ledar så har du PEN, och du tar ut N från PEN och gör det till PE & N. Genom JFB som jag beskriver.
för att öka kvadraten på skyddsjorden. Fastigheten har 3 faser och jord in som de flesta, med jfb skapar vi nollan, en nollskena för varje JFB.
Sen kan man också fundera om det är nödvändigt med 3st jfb varav en är enfas?
Det är en Personskyddsautomat inte en JFB och att det finns 2 JFB är för att det kommer finnas laster med läckströmmar som risker att lösa ut JFB om jag bara har en (för många dvärgbrytare för en JFB). Att jag behöver PSA är för att det måste finnas grupper som kan lösa utan att det påverkar andra grupper, så klart.
Och sist men inte minst, det är väl ändå upp till mej som elektriker att lämna rätt dokumentation så man vet vilken nollplint som gäller

Det finns ingen transformatorstation vad jag vet som har 5 ledare ut, PE och N sitter ihop förr eller senare så detta du säger är inte riktigt rätt. Du kan mata som jag beskriver, och jag gör rätt enligt reglerna hur jag går in i PE skena med PEN, och tar ut nolla via JFB, till respektive nollplint för respektive JFB
Har man ett 4-ledar system ska PE "skapas" lokalt vid ett punkt och sedan behandlas som ett 5-ledar system vidare fram.
Nej inte riktigt va, Har du 4 ledar så har du PEN, och du tar ut N från PEN och gör det till PE & N. Genom JFB som jag beskriver.
Stora strömmar i neutralledaren:
Övertoner kan orsaka stora strömmar i neutralledaren. Övertonsströmmar som uppstår i fasledarna adderas i neutralledaren. Vet man att det kommer att uppstå övertoner, dimensioneras kablar upp enligt följande.
Fasledare dimensioneras upp med 70%
Nautralledare dimensioneras upp med 300%
Det ger en ny bild av kabeldimensionering. Förr ansåg man sig kunna reduceras en neutralledare i en elanläggning, numera behöver vi överdimensionera den. Men situationen kan bli ohållbar. Man får istället arbeta med att minska övertonerna.
läs mer på http://jpel.se/elmiljo/
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Missförstå mig rätt nu men varför frågar du?
Tänker jag rätt
upp till mej som elektriker
Tecno: Jag är heeelt färsk från plugget. Så titeln elektriker är väl inte där än då jag har lärlingstiden kvar.
Detta är mitt första projekt och jag ville försöka få feedback på formatet. Om det kanske är något jag inte tänkt på eller så.
Jag känner mej ganska säker på att detta kommer funka, men som sagt, erfarenhet är något jag inte besitter, nån kanske gjort detta innan och stött på konstigheter, eller att nån kanske har en bättre idé till min design.
Detta är mitt första projekt och jag ville försöka få feedback på formatet. Om det kanske är något jag inte tänkt på eller så.
Jag känner mej ganska säker på att detta kommer funka, men som sagt, erfarenhet är något jag inte besitter, nån kanske gjort detta innan och stött på konstigheter, eller att nån kanske har en bättre idé till min design.
Om man nu har 5G10 finner jag ingen anledning att låta två utav dessa tillsammans agera jord. Det känns för mig väldigt onödigt, konstigt och som en främmande lösning. Varför skulle man vilja ha en jordledare på 10+10 kvmm? Det är helt godkänt att ha en separat nolla på 10 och en separat jord på 10 och inget farligt kommer hända om man nu har det. Kabeln är ändå gjord för att vara så. Den är inte gjord som en 3x10+20.
Men visst kommer det fungera så som du ritat om du håller rätt på alla nollor bara och inte blandar.
Men visst kommer det fungera så som du ritat om du håller rätt på alla nollor bara och inte blandar.
[quote="IsseTS"]
med jfb skapar vi nollan,
[quote]
Hur menar du att detta går till?
Har du en nolla ut ur jordfelsbrytaren, har du också en nolla in i jordfelsbrytaren!
med jfb skapar vi nollan,
[quote]
Hur menar du att detta går till?
Har du en nolla ut ur jordfelsbrytaren, har du också en nolla in i jordfelsbrytaren!
Nej använder man sig av fyrledarsystem (TN-C) så har du PEN-ledare. Den kopplas till JFB samt jord-skena.
Utgående ände på JFB har du då en nolledare som kopplas till nollskenan.
Jordfelsbrytaren har INGET med skapandet av nollan att göra!
Hur skulle du annars få fram nollan i centraler utan jordfelsbrytare?
Normalt drar man PEN till jordskenan och drar därifrån en blå ledare som är N till jordfelsbrytaren.
Normalt drar man PEN till jordskenan och drar därifrån en blå ledare som är N till jordfelsbrytaren.
Det är fel. Man går inte in med både blå och g/g på skyddsjordsskenan.
Om stigaren går från central med TN-C, läggs blå och g/g ihop där. I din central går blå direkt in på JFB, alternativt separat nollskena.
Hur kommer stigaren vara avsäkrad?
En tumregel, minst 4G10, eller 5G6.
Om stigaren går från central med TN-C, läggs blå och g/g ihop där. I din central går blå direkt in på JFB, alternativt separat nollskena.
Jag är medveten om att man 10N och 10PE räcker. Jag fick svar längre ner i tråden vad jag tänkte fel, se nedan i detta inlägg.Purre skrev:Om man nu har 5G10 finner jag ingen anledning att låta två utav dessa tillsammans agera jord. Det känns för mig väldigt onödigt, konstigt och som en främmande lösning. Varför skulle man vilja ha en jordledare på 10+10 kvmm? Det är helt godkänt att ha en separat nolla på 10 och en separat jord på 10 och inget farligt kommer hända om man nu har det. Kabeln är ändå gjord för att vara så. Den är inte gjord som en 3x10+20.

Det var mitt försök att beskriva men det blev lite lätt att misstolka då det är missvisande, men ser du enligt bilden på centralen så är det som du säger och det är det jag menar att förklara. (hoppas du hajar vad jag menar)AndLi skrev: Hur menar du att detta går till?
Ja precis som min bild beskriver, min tanke var dock fel i hur jag skulle göra i övergången från inkommande centralen till normkapslingen.Purre skrev:Nej använder man sig av fyrledarsystem (TN-C) så har du PEN-ledare. Den kopplas till JFB samt jord-skena.
Åter igen så ser man på bilden att det är rätt, och det är enligt det du säger. Mitt dåliga sätt att beskriva, kanske skulle valt att skriva separera N och PE från den gemensamma PEN? låter det bättre? är det lättare att förstå? Nånstans har du inte bara det jag försöker beskriva utan också en bild, ta gärna båda i beaktning om du anser att jag är så himla svår att förstå.AndLi skrev:Jordfelsbrytaren har INGET med skapandet av nollan att göra!

TACK! Äntligen något som jag inte riktigt tänkt igenom feedback. Det är här min stora miss avslöjas, super bra!Sverige skrev:Det är fel. Man går inte in med både blå och g/g på skyddsjordsskenan.
Jag har haft lite svårt att förstå hur jag ska göra, för inkommande är 3L+PEN in till elcentralrummet, därifrån går det ut matning till flera andra undercentraler i lokalen, mitt norm bygge ska bli en i mängden undercentraler. Det du skriver är det jag ville göra, typ men jag har haft svårt förstå hur jag skapar ett TN-C och över till TN-S system så det hela från inkommande i huset till min norm ska bli ett TN-C-S (hoppas jag förklarar med en tillräcklig termologi nu)
Stigaren ska ligga på 32A säkringar, så valet blev 5G10
Så :
huvudcentral matas med 3L+PEN, där ska min stigare anslutas för att gå vidare till min norm, och om jag förstår dej helt rätt så ska både PE och N anslutas till inkommande jord och före andra JFB så att inte JFB i huvudcentralen bryter min norm i fall den går. Hur som helst ett jätte tack för ditt svar
En blå ledare får väl inte användas som PEN-ledare med nuvarande regler?
PEN-ledare skall vara gröngul hela sin synliga längd med blåa ändmarkeringar.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Men den är inte längre en PEN så fort den lämnar PEN-skenan på väg till JFB. Det sår t.o.m "N" på JFB där man skruvar fast ledaren från PEN-skenan.
IOFS kanske det är märkt efter 5-ledarsystem där det är nolla både in och ut på JFB...
JFB sitter ju i praktiken mitt på den bygeln som annars sitter mellan PEN- och nollskenan.
Vad kör man med för färg på den lilla bygelsnutten om man inte har JFB?
Inkommande PEN kör man väl en blå tejpbit på i änden. Men annars har jag bara sett blå till och från JFB.
Hur nya är de nya bestämmelserna?
IOFS kanske det är märkt efter 5-ledarsystem där det är nolla både in och ut på JFB...
JFB sitter ju i praktiken mitt på den bygeln som annars sitter mellan PEN- och nollskenan.
Inkommande PEN kör man väl en blå tejpbit på i änden. Men annars har jag bara sett blå till och från JFB.
Hur nya är de nya bestämmelserna?
Mkt riktigt det är det vi får lära oss i plugget. Min tanke med kombinerad PE och N till PE plint var fel då det är inkommande. Utgående (från huvudcentral) enligt min nya ritning får dock ha båda för att kunna övergå till 5 ledarsystem/TN-Skonig7070 skrev:En blå ledare får väl inte användas som PEN-ledare med nuvarande regler?
Blå till och från JFB är det som vi får lära oss i plugget

På det jag bygger så kom den bygeln som en blå bygel, normkapsling är Hager Gamma (om jag minns namnet rätt)MadModder skrev: JFB sitter ju i praktiken mitt på den bygeln som annars sitter mellan PEN- och nollskenan.
Alla vg se min nya bild för att illustrera. Känns det mer överens med det ni lärt er?

vg se min ändrade bild, la till huvudcentral för att vara extra tydlig i enighet med det som jag tolkade från medlemmen 'Sverige'
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.