Säkringar till 220VA trafo i förstärkare? Storlek?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
neezzen

Säkringar till 220VA trafo i förstärkare? Storlek?

Inlägg av neezzen »

Hej!
Håller på att bygga en gainclone-stärkare byggd på LM3875 chippet och kommer att driva det hela med en 220VA, 2x22V trafo. Undrar om jag behöver säkra både primär och sekundärsida och hur stora säkringar jag behöver. PÅ transformatorn står det: Fuses= 2x5A men är ändå osäker..

MVH William
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag rekommenderar dig att avsäkra både sekundär och primär. Sätt lokala snabba säkringar till varje matningsrail på förstärkarkortet sen avsäkrar du primären med en trög säkring eftersom trafon drar mycket ström vid tillslag.

Bestäm först hur mycket ström du totalt vill kunna ta ut på sekundären. Ifall till exempel förstärkarchippet klarar att leverera max 1A kan ju 1.5A vara ett lämpligt värde.

En 220VA 2*22V trafo klarar max att pumpa ut ca 5A i en resistiv last, så 5A sekundärsäkringar skadar väl inte. Men som sagt, ifall chippet skulle brista vid 1A måste man ta hänsyn till det.

Primärsäkringen skyddar mest mot brand och andra elektriska fel. Om du avsäkrat sekundären med 5A ska primärsäkringen vara ca 5.2ggr mindre (230V/44V)
neezzen

Inlägg av neezzen »

okej..tack. hade tänkt att avsäkra varje rail som du sa så nu gör jag så också..men en säkring på primärsidan blir det också då..men förstod inte riktigt din uträkning....tack
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hehe okej. Jo men tänk om du tar ut 5A på sekundären, kommer den då dra 5A på primären? Nej. Den drar mycket mindre på primären eftersom det är högre spänning på primären. Hög spänning->låg ström (primär). Låg spänning -> hög ström (sekundär.)
Det går att räkna ut. Förhållandet mellan primär och sekundär är ju 230 till 44 (om man lägger ihop sekundärlindningarna till en lindning). 230/44=5.2. alltså, primären kommer "förbruka" 5.2ggr mindre ström än vad som tas ut på sekundären. Förstår du nu? :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Eller.... Som jag såg i en gammal bok hur att dimentionera primärsäkringen:

ta roten ur( kvadraten på tomgångsströmmen + (max utgångsström/omsättningsförhållandet)i kvadrat). Dela sedan detta värde med 0,85 om du väljer en normaltrög säkring.

Bra eller dåligt vette f-n, men kanske vettigt ?
neezzen

Inlägg av neezzen »

haha okej....tack så mycket..nu förstod jag (iallafall det första resonemanget:)) Alltså vad jag än har för storlek på sekundärsäkringen så ska primärsäkringen vara 5.2 gånger mindre..Tack så mycket nu kan jag fortsätta att knåpa ihop förstärkaren.

EDIT: glömde en sak.. anser ni att jag ska säkra sekundären med ca 5A och sedan även säkra varje rail lokalt med det amperetal som kretsarna kan klara. Och sedan även en säkring på primärsidan som jag dimensionerar 5.2 ggr mindre än (5A) säkringen på sekundärsidan?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

bengt-re>> :lol:

nezzen>> Angående det sista du nämnde så behövs det inte separata sekundärsäkringar om du har primärsäkring och lokala säkringar för kretsarna, Ifall det skulle bli tex en intern kortstlutning i transformatorn eller i nätdelen tar ju primärsäkringen hand om det.
neezzen

Inlägg av neezzen »

okej..bra men säg att jag sätter en 1,5 A säkring på sekundärsidan. Ska jag då alltså ha en säkring som är 1.5/5,2 på primärsidan? Blir ju kanske 250-300mA eller nåt sånt då. En trög säkring också förmodar jag med tanke på startströmmar..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jajjemensan
neezzen

Inlägg av neezzen »

okej..då är jag fullständigt klar över hur jag ska göra..Tack för alla svaren (särskilt till dig fritzell).
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Kan bara instämma i övrigas inlägg å beräkningar.
Givetvis säkringar på BÅDE primär å sekundär alltså.

Tyvärr ser man många byggen där man inte alls tänker på säkerheten och respekt för starkström.

Man ska alltid tänka på "worst case" när man bygger.

Skulle trafon få ett fel så är det oerhört viktigt att det finns en säkring på primärsidan.
Den skyddar trafon så att den inte brinner.

På sekundärsidan säkrar man för att skydda de enheter som följer EFTER trafon.
Jag dimensionerar efter den ström som enheten drar i normal drift.
Drar det mer ström så är något fel, och säkringen ska då utlösa.

Bygger man labbaggregat ska man dessutom avsäkra utgången.
Detta för att skydda aggregatet om man t.ex laddar ett bilbatteri och
någon krets i aggregatet går sönder (kortslutning).
Annars kan strömmen från bilbatteriet (hundratals ampere) sätta eld på aggregatet.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Japp. Var så lite så :)
ZoM

Inlägg av ZoM »

Tänk att ett till synes så enkelt ämne kan vara så avancerat. Vidare gäller väl att en trög säkring på sekundärsidan tillåter ca 2,75x värdet för att blåsa av omedelbart, vilket rimligen medför att likriktarbryggan måste klara samma.

Jag står själv i begrepp att dimensionera en nätdel så ös på med allt som behöver beaktas. Finns det förresten hängsäkring för 230V någonstans?

bengt-re: Den där formeln lät kul, kan du ta den en gång till fast långsammare?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Grunden är logisk. Ta den rent reaktiva delen av strömmen genom trafon (den ändras inget, eller iaf bara lite vid ändrad belastning) så har du ena halvan på triangeln. Ta sedan den maximala ström på utgången och dela detta med omsättningstalatet på trafon så har du den resistva komposanten av total strömmen. Det är sedan bara att ta pytagaros sats på detta så har du totalt maximal strömm som vid normaldrift kommer att gå igenom primärlindningen. Faktorn 0,85 är säkert någon startströmskompensation för att säkringen inte skall gå vid normaldrift.
Skriv svar