Till regler och slikt kring denna tävling!

Jag skulle nog rekommendera att man tar upp hål i gavlarna i motor och blåser luften i genom motor. Det gör att man kyler det som blir varmast.Jaha då fattar jagNär det gäller luftkylning så hade jag tänkt att sätta en kåpa över hela startmotorn med hål i ena änden och en 12 volt datorfläkt i den andra. Tror du att det kommer funka?
Aha jag kan nog fixa fram regelverketLasp skrev:Tänk så mycket intressantare denna tråd hade varit om det funnits en länk från början!
Till regler och slikt kring denna tävling!Men den kommer nog
Hur kopplar man in denna H4 lampa enklast ?exile skrev:Har ni någon växellåda?
Om inte har jag en ide som man kan experimentera med, nämligen att ha ett inkopplings bart motstånd över statorn.
Vad det gör är att sänker strömmen genom statorn vilket ger svagare magnetfält som i sin tur minskar EMF vilket i sin tur gör att man kan köra högre ström genom motorn vid högre varvtal det ger högre effekt.
Men vid lägre varvtal tappar man moment, så därför bör man kunna slå-av och på beroende på hastighet.
Motståndet bör vara ganska låg resistans.
Det enklaste jag kan komma på är H4 lampa.
Med en H4 lampa kan ni få 3st olika motstånds värden, hel- och halv-ljus i serie, hel- och halv-ljus parallellt och enbart hel-ljus (alt halv -ljus) (jag vet att H4 inte riktigt är optimalt efter som den ändrar resistans beroenden på temperatur)
Jag har dock inte själv testat det så effekten av denna modifikation så jag vet inte hur mycket det ger, och andra sidan är det ganska enkelt att testa.
Dock hjälper den här modifikationen "endast" vid dragrace då den slösar lite extra energi men efter som den är urkopplings bar så påverkar den inte långloppet.
Å andra sidan kanske ni kan komma undan med högre utväxling vilket är bra för långloppet men inte för dragracet....
Jag skulle nog rekommendera att man tar upp hål i gavlarna i motor och blåser luften i genom motor. Det gör att man kyler det som blir varmast.Jaha då fattar jagNär det gäller luftkylning så hade jag tänkt att sätta en kåpa över hela startmotorn med hål i ena änden och en 12 volt datorfläkt i den andra. Tror du att det kommer funka?
mrfrenzy skrev:
En vanlig startmotor drar mycket mer än 80A om man inte begränsar strömmen.