Startmotor för kontinurlig drift

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av exile »

Jag skulle avråda till att använda vatten (även avjoniserat) av två anledningar.

1. Kol damm kommer att skapa joner, och även det syre som finns upptaget i vattnet kommer skapa joner med kopparen (som finns i kollektorn).
När det sker kommer en elektrolys att påbörjas vilket skapar mer joner och den onda cirkeln är i gång.
2. Vattnet kommer skapar en friktion mellan rotorn och statorn som är beroende av varvtalet (Ju högre desto mer friktion), delvis en stor förlust effekt vid lite högre varvtal.

Att blåsa luft genom motorn med en elfläkt (förutsatt att luften kan fara relativt enkelt i genom) är nog i ditt fall en rimlig lösning.
Och jag skulle även tro om luft genomströmningen inte är optimal att ni ändå inte hinner bränna motor då ni har ett 144Ah batteri (antar 12volt, vilket ger ca 1700wh så ni kan inte köra motorn i flera timmar i sträck. )
exempel:
Anta att start motorn har en verkningsgrad på 70% och ni tar ut 2kw på motors axel kontinuerligt.
Då kommer ni kunna köra (teoretiskt) 1700wh/2850w ~ 0.6h eller ca 36 min (mindre i verkligheten kanske 25Min)
Ni kommer värma motorn med ca 850watt i 36 min.
Jag tror inte att det blir några problem med luftkyla motorn.

Lite nyfiken vilken motor kontroller tänker ni köra med?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Förutom kontroller så är ju alla andra faktorer av betydelse. Får man en så lättdriven bil som möjligt så har man mycket mindre förluster för framdrivningen. 2kW på drivhjulen låter mycket om man har hastigheten uppe på plan mark. Att ha över 100 A som normal drivström är knappast bra. Att försöka komma ner till 50A nominellt låter vettigare.

Du kör en cyckel på 250W motorer visserligen måste du trampa vid acceleration och uppförsbacke. Om du lyckas få en bil som drivs fram med 1000W nominellt så har ni vunnit mycket. För att få låg strömförbrukning så rekomenderar jag smala och höga hjul 16 - 20" cyckelhjul är ganska vettiga. Får ni använda en tvåhjuling är en cyckel att rekommendera. Annars en trike.
JeffMaister

Inlägg av JeffMaister »

exile skrev:Jag skulle avråda till att använda vatten (även avjoniserat) av två anledningar.

Lite nyfiken vilken motor kontroller tänker ni köra med?

Vi har ingen kontroller alls, bara en tryckknapp.
JeffMaister

Inlägg av JeffMaister »

Mindmapper skrev:. Får man en så lättdriven bil som möjligt så har man mycket mindre förluster för fr För att få låg strömförbrukning så rekomenderar jag smala och höga hjul 16 - 20" cyckelhjul är ganska vettiga. Får ni använda en tvåhjuling är en cyckel att rekommendera. Annars en trike.
Vi har ett regelverk som säger att man inte får använda cykelhjul av den anledningen att dem är för ostabila. Vi har 8 tums forshaga shopper däck fram och några noname 10 tums däck bak.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Då är det ju hjulen givna och det är bara att få allt att gå så lätt som möjligt. Bara kör! Med ON/OFF så gäller det kanske att hitta en utväxling som gör att man kommer igång och klarar uppförslut (om de finns) utan att värma motorn för mycket. Och sedan låta motorn svalna tills det är dags att ge den ström nästa gång. Kylningen är definitivt viktig.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Med en urladdningstakt lägre än 3 timmar så får man absolut som max 40 - 50% av batteriet Ah-kapacitet och ännu mindre om det handlar om halvtimme - sedan kommer det verkligen att vara 'död' och inte mycket mer ström än för att hålla igång lampa typ.

blybatterier fungerar bara så...

Att inte ha en riktig motorkontroller är inte bra - att portionera strömmen och momentet efter behov är viktig för att hålla nere uppvärmningen av startmotorn och hushålla på batteriet, att köra 71% av maxmoment ger bara 50% uppvärmning av motorn i jämförelse med 100% moment vid on/off-körning - detta beror på P = RI^2 i avseende förlustvärme i motorn.
JeffMaister

Inlägg av JeffMaister »

Jag har en kontroller här hemma men jag är osäker på om den fungerar om man kopplar in den i styrströmkablen, för på pluskabeln går det ju inte för då brinner kontrollen upp :roll: Annars har en vanlig ON/OFF knapp funkat bra dem senaste 15 åren som detta elbilsrace har pågått :)
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

För att vinna effekt. eller skall man säga inte förlora effekt så tänk till i drivlinan.
Kolla om ni kan splinsa på motorn direkt på axeln,
Fordonet får iofs bara drift på ett hjul.
Men tex på en MC så räknar man med ca 10% drivline förlust i en MC kedja.

Då ni redan har ett kugghjul på startmotorn som ni kan använda som direktdrivning om man är lite händig med fräsen.

Detta är förutsatt att ni kan få till en bra utväxling med däck.

Men har ni inga minimum storlekar på däck så kan man ta Gocarthjul.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sen kan ni ju vinna ett par procent genom att överfylla däcken så att ni får mindre rullmotstånd :)

Jag tror ju inte det skulle vara något problem alls att spraykyla motorn med vattendimma, men frågan är om det behövs.
JeffMaister skrev:Annars har en vanlig ON/OFF knapp funkat bra dem senaste 15 åren som detta elbilsrace har pågått :)
Ja men nu handlade det väl om att vinna? ;)

Vilka tävlingsmoment har ni att tävla i?
JeffMaister

Inlägg av JeffMaister »

Tommy_Naseem skrev:För att vinna effekt. eller skall man säga inte förlora effekt så tänk till i drivlinan.
Kolla om ni kan splinsa på motorn direkt på axeln,
Fordonet får iofs bara drift på ett hjul.
Men tex på en MC så räknar man med ca 10% drivline förlust i en MC kedja.

Då ni redan har ett kugghjul på startmotorn som ni kan använda som direktdrivning om man är lite händig med fräsen.
Låter ganska svårt för ingen av kan använda fräs tyvärr :( men det hade någ vart en bra ide att ha drevet på startmotorn direkt på axeln om det är det du menar :) Det hade nog kunnat gå o göra som du säger men vi får inte ta hjälp av andra när det gäller såna här saker sen så har vi bara 4 dagar kvar att bygga sen ska allt va färdigt. Så det blir nog bara till och fokusera på kylningen när det gäller startmotorn för fler modifieringar har vi tyvärr inte tid med :/
JeffMaister

Inlägg av JeffMaister »

Meduza skrev:Sen kan ni ju vinna ett par procent genom att överfylla däcken så att ni får mindre rullmotstånd :)

Jag tror ju inte det skulle vara något problem alls att spraykyla motorn med vattendimma, men frågan är om det behövs.
JeffMaister skrev:Annars har en vanlig ON/OFF knapp funkat bra dem senaste 15 åren som detta elbilsrace har pågått :)
Ja men nu handlade det väl om att vinna? ;)

Vilka tävlingsmoment har ni att tävla i?
Det kommer absolut behövas iallafall någon typ av kylning till motorn för annars så brinner den :P

Jovisst handlar det om att vinna men även att ha kul ;)

Dem kategorier vi har är dragrace och ett långlopp där vi ska köra så många varv som möjligt :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

I långlopp så har ni en hel del att vinna på att ha en kontroller och reglera ner effekten en del jämfört med att bara köra fullt flås. I dragraceklassen så är det nog mest att minska förluster, vikt och rullmotstånd som gäller, och en knapp duger nog bra som reglering där.

Och ja, ni kommer nog behöva kyla motorn, men det jag menade var att luftkylning kanske duger. :-)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom ni använder blybatterier så vinner ni mycket på att minska motorns effekt under långloppet.
Är det flest varv på viss tid eller kör man tills batteriet är slut?
JeffMaister

Inlägg av JeffMaister »

Meduza skrev:I långlopp så har ni en hel del att vinna på att ha en kontroller och reglera ner effekten en del jämfört med att bara köra fullt flås. I dragraceklassen så är det nog mest att minska förluster, vikt och rullmotstånd som gäller, och en knapp duger nog bra som reglering där.

Och ja, ni kommer nog behöva kyla motorn, men det jag menade var att luftkylning kanske duger. :-)

Ja det har vi nog, men tror du att de går att sätta kontrollern på styrströmkabeln och reglera strömmen där ifrån istället för på pluskabeln för somsagt så kommer den brinna upp om den monteras på pluskabeln.

Jaha då fattar jag :) När det gäller luftkylning så hade jag tänkt att sätta en kåpa över hela startmotorn med hål i ena änden och en 12 volt datorfläkt i den andra. Tror du att det kommer funka? :)
JeffMaister

Inlägg av JeffMaister »

mrfrenzy skrev:Eftersom ni använder blybatterier så vinner ni mycket på att minska motorns effekt under långloppet.
Är det flest varv på viss tid eller kör man tills batteriet är slut?
Det är flest varv ända tills batteriet är slut :)
Skriv svar