HD44780 display, 4-bit, tappar bort sig?
HD44780 display, 4-bit, tappar bort sig?
Microchip, PIC24, XLCD-biblioteket
Det verkar som den ibland "tappar bort sig". Börjar skriva rappakalja på displayen. Ser inget direkt mönster, men misstänker att den kanske "tappar" en nibble och då blir det ju fel.. Finns det ngt sätt att återställa i så fall?
Det verkar som den ibland "tappar bort sig". Börjar skriva rappakalja på displayen. Ser inget direkt mönster, men misstänker att den kanske "tappar" en nibble och då blir det ju fel.. Finns det ngt sätt att återställa i så fall?
Re: HD44780 display, 4-bit, tappar bort sig?
Skriver du möjligen för snabbt till den?
Kan inget om biblioteket du använder men det borde finnas nån timing-konstant du kan ändra på för att "slöa ner den".
Alternativt kanske spänningsnivåerna ligger på gränsen?
Lång kabel?
Det enda jag kan komma på för att "rätta till" ett fel är att läsa tillbaka det du just skrivit för att verifiera att det blev rätt, men du har ju nått underliggande problem så du kan ju lika gärna få fel på läsningen.....
Kan inget om biblioteket du använder men det borde finnas nån timing-konstant du kan ändra på för att "slöa ner den".
Alternativt kanske spänningsnivåerna ligger på gränsen?
Lång kabel?
Det enda jag kan komma på för att "rätta till" ett fel är att läsa tillbaka det du just skrivit för att verifiera att det blev rätt, men du har ju nått underliggande problem så du kan ju lika gärna få fel på läsningen.....
Jo tanken har slagit mig. Skrivpulsen är 500ns+500ns. Kunde kanske öka på den. Sedan kör jag den på 3,3V vilket säkert kan bidra. Skall kika på tajmingen. Det är som sagt var slumpmässigt.
Hade liknande problem med en HD44780 display en gång. Använde kodsnuttar ur ett gammalt projekt där jag använt en HD44780 display och då funkade det fint. Men den nya (annan modell/tillverkare) displayen "tappade bort sig" ibland. Minns inte exakt lösningen men det hade helt klart med timingen att göra. Vissa displayer verkar vara mycket kinkigare än andra...
Är det mitt i driften eller är det vid uppstart ?
Dessa displayer ska enligt spec ha en gracetime vid initieringen, detta hade jag förstås missat och det funkade bra ändå - tills jag bytte display, då fungerade det oftast, men ibland blev det bara skräp..
Tog ett tag att komma på det, speciellt eftersom jag bara postade koden som skötte utskriften när jag frågade om hjälp, alltså inte initieringen, men tillslut var det någon som frågade om just det, och till min förvåning (eftersom jag helt hade missat att detta behövdes) så började det fungera efter det.
Dessa displayer ska enligt spec ha en gracetime vid initieringen, detta hade jag förstås missat och det funkade bra ändå - tills jag bytte display, då fungerade det oftast, men ibland blev det bara skräp..
Tog ett tag att komma på det, speciellt eftersom jag bara postade koden som skötte utskriften när jag frågade om hjälp, alltså inte initieringen, men tillslut var det någon som frågade om just det, och till min förvåning (eftersom jag helt hade missat att detta behövdes) så började det fungera efter det.
Misstänket tajming. Jag köpte en trave likadana från kina. Har visserligen en hel lådda från slaktade Nokia-modem, men alla de har integrerad backlight som man inte kommer åt, så de jag köpte har separat matning och de funkade inte alls, tills jag dubblerade tajmingen på E-pulsen:
Då blev den gladare
Kod: Markera allt
XLCDDelay500ns();
XLCDDelay500ns();
E_PIN = 1; // Clock command in
XLCDDelay500ns();
XLCDDelay500ns();
E_PIN = 0;
Det finns en RC-oscillator på HD44780. Värden på R & C kan variera och jag har själv haft timing-problem vid ett tillfälle.
Jag testade då att lägga ett motstånd parallellt med det befintliga och det löste allt.
Jag testade då att lägga ett motstånd parallellt med det befintliga och det löste allt.
Bra att veta. Mycket möjligt att den blir litet långsammare vid 3,3 volt med.