Samma, men större...
Samma, men större...
Jag är rätt glad i PIC12F1572, främst pga dess tre individuella PWM.
Det vore dock bra med fler portar, fler ben, gärna 14 ben.
Men hur hittar man?
Att söka hos MicroChip är rätt meningslöst då de ber om frågor av typ "hur många/mycket vill du max ha"... Men inte hur mycket/många man minst vill ha...
Någon som har någon bra app, eller webbsida, att föreslå?
Det vore dock bra med fler portar, fler ben, gärna 14 ben.
Men hur hittar man?
Att söka hos MicroChip är rätt meningslöst då de ber om frågor av typ "hur många/mycket vill du max ha"... Men inte hur mycket/många man minst vill ha...
Någon som har någon bra app, eller webbsida, att föreslå?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Samma, men större...
När du gör parametersökningen så kan du hålla inne SHIFT och markera det "minsta" antalet och sen resten under.
Glöm inte heller att markera rutan som heter något i stil med "expanded search" eller vad det var. Då får du många fler parametrar att välja mellan.
Sen vill jag ändå tillägga att personligen tycker jag Microchips parameter-verktyg är bland det sämsta jag påträffat. Att en sån jätte kunde misslyckas så. Å andra sidan är set bättre än inget
Glöm inte heller att markera rutan som heter något i stil med "expanded search" eller vad det var. Då får du många fler parametrar att välja mellan.
Sen vill jag ändå tillägga att personligen tycker jag Microchips parameter-verktyg är bland det sämsta jag påträffat. Att en sån jätte kunde misslyckas så. Å andra sidan är set bättre än inget

MElabs hade en mycket bättre pic-selector innan, tyvärr har dom tagit den ur drift och hänvisar istället till microchips egna.
Å inget så enkelt som att numren i sig hänvisar till typ, eller klass, av PIC?
Det finns en app - PICmicro Database - dessvärre ingen parameter för PWM.
Annars fullt register av mängdval.
Det finns en app - PICmicro Database - dessvärre ingen parameter för PWM.
Annars fullt register av mängdval.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Bra fråga. Jag är rädd för att svaret är nej, men kan inte säga definitivt.
Den enda källan jag till det svaret är den_här_tråden från Microchips forum, där någon har frågat Microchip direkt och typ fått tillbaka svaret "random".
De två siffrorna innan bokstäverna går nog att sortera i olika klasser, men bara grovt. Inte ner till funktioner.
Bokstäverna L och F är jag rätt säker att det står för "Low Voltage" och "Flash memory". Resten är för mig en gåta. Tyvärr.
sodjan har i regel en bra koll på det här men ner till funktionsnivå blir nog även han dödlig.
Den enda källan jag till det svaret är den_här_tråden från Microchips forum, där någon har frågat Microchip direkt och typ fått tillbaka svaret "random".
De två siffrorna innan bokstäverna går nog att sortera i olika klasser, men bara grovt. Inte ner till funktioner.
Bokstäverna L och F är jag rätt säker att det står för "Low Voltage" och "Flash memory". Resten är för mig en gåta. Tyvärr.
sodjan har i regel en bra koll på det här men ner till funktionsnivå blir nog även han dödlig.

I just detta fall visade det sig vara enkelt - genom att kolla familjen som den finns i.
Nej, man kan ju inte ha artikelnummer som har samtliga variationer inkodade,
det skulle bli enormt långa nummer...
Man får nog göra det bästa man kan med de verktyg som hemsidan erbjuder...
det skulle bli enormt långa nummer...

Man får nog göra det bästa man kan med de verktyg som hemsidan erbjuder...
Är man företag så kan man ju använda deras säljkanal också, säg vad man vill ha så får de föreslå ett chip...
Njet, det blir inte enormt långa nummer.
Men med tanke på hur registren organiseras kan man förstå om de själva inte kan se sig finna ett fungerande system...
Ah! Som företag kan man be dem om hjälp? Tackar!
Men med tanke på hur registren organiseras kan man förstå om de själva inte kan se sig finna ett fungerande system...

Ah! Som företag kan man be dem om hjälp? Tackar!

> Njet, det blir inte enormt långa nummer.
Tja, enormt och enormt...
Det finns väl 20-40 olika parametrar som skulle kodas in i namnet.
Tja, enormt och enormt...

Det finns väl 20-40 olika parametrar som skulle kodas in i namnet.
Det finns undantag även där, finns nån 16Cxx som har flash vill jag minnas.Magnus_K skrev: De två siffrorna innan bokstäverna går nog att sortera i olika klasser, men bara grovt. Inte ner till funktioner.
Den enda logiken jag sett är egentligen att det oftast finns flera kretsar baserade på samma chip, i olika kapslingar, som då heter i följd, exempelvis en av mina favoriter, 16F882/3/4/6/7, den sista har allt, medans de lägre numren är fullt komatibla men mindre kapslingar och/eller mindre flash/ram.
MELabs picselector var trevlig som sagt, man kunde enkelt bara klicka i att "jag vill ha flash, minst 12k RAM, dubbla PWM och minst ens USART, ochs en fick man en lista på det som stämde, jag har valt PIC till många projekt på det sättet.
Fortfarande Njet... Alfabetet, som har en väldans massa bokstäver, kan oxå brukas (mer).
Det skulle öka varje position från 10 till, typ, 35 betydelser. Av dessa kan flera vara sammandragningar av ofta förekommande kombinationer av egenskaper.
Det innebär ingen skillnad vad gäller att komma ihåg "sin egen favorit", den har fortfarande sin alldeles egna beteckning - sitt egna unika namn.
Det skulle öka varje position från 10 till, typ, 35 betydelser. Av dessa kan flera vara sammandragningar av ofta förekommande kombinationer av egenskaper.
Det innebär ingen skillnad vad gäller att komma ihåg "sin egen favorit", den har fortfarande sin alldeles egna beteckning - sitt egna unika namn.
- lillahuset
- Gått bort
Väldigt mycket mer praktiskt än att famla i blindo, som vi tvingas göra nu.
- lillahuset
- Gått bort
Nu har ju jag slutat använda PICar men åtminstone förr var det ganska lätt att ringa in vad man är ute efter genom att lista de krav man har och sedan systematiskt ta fram de kandidater som skulle gå att använda. Att man kanske inte kan hitta en krets som passar exakt får man leva med.
Sedan brukar det vara klokt att välja en familj som är ganska modern. Det blir ofta billigare och minskar bekymren i framtiden.
Sedan kostar oanvänd periferi nästan ingenting eftersom det tar så lite plats på kislet.
Sedan brukar det vara klokt att välja en familj som är ganska modern. Det blir ofta billigare och minskar bekymren i framtiden.
Sedan kostar oanvänd periferi nästan ingenting eftersom det tar så lite plats på kislet.