Mätförstärkare, en halv Watt

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

När jag nu mäter på min tillfälliga layout-utprintning ser jag först att raster för effekttrissorna stämmer, däremot stämmer inte raster för plintarna ty det tycks vara runt nåt så udda som 4mm (och inte 5,08mm som det ser ut i den kassa rasterbilden i Eagle där man borde tala om rastermåttet istället för nån fjantig "linjal" i hörnan. Dessutom kan man i brd-mod inte få reda på nåt så basalt som raster, däremot en mängd annat obegripligt trams).

Jag har nu letat igenom alla de hysteriskt många olika plintarna, säkert 200 stycken utan att finna en enda standard RM:5.08 :D

Räcker det inte med några stycken?

En typ 2-polig som man kan expandera efter behov?

Det är sånt här som får mig att spy på modern mjukvara!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Lugn och fin! Lär dig modifiera existerande footprints så kommer du att bli betydligt gladare. Jag har aldrig använt Eagle men det är knappast speciellt svårt. När jag caddar själv med KiCad eller Pads brukar jag aldrig "köpa" färdiga footprints. Det har jag lärt mig den hårda vägen. KiCad är underbart, man öppnar symbolerna med Emacs (eller valfri editor) och fixar till det man inte är nöjd med. :D :D :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Låter suveränt!

Men vissa delar av Eagle tycker jag faktiskt ändå är bra.

När man t.ex ber om check (ERC?) och markerar varningarna så pekas exakt nod/komponent ut med en linje+fyrkant, super!

Jag börjar dessutom få kläm på layers, inte så dumt tänkt när man kan skala ner en design till att bara visa ett lager för att inte tala om att kunna printa ut det lagret svart-vitt och uppenbarligen i 1:1-skala.

En önskvärd feature hade dock varit spegelvänd utprintning eftersom det tycks finnas nåt som heter "Toner Transfer", vilket låter attraktivt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:När jag nu mäter på min tillfälliga layout-utprintning ser jag först att raster för effekttrissorna stämmer, däremot stämmer inte raster för plintarna ty det tycks vara runt nåt så udda som 4mm (och inte 5,08mm som det ser ut i den kassa rasterbilden i Eagle där man borde tala om rastermåttet istället för nån fjantig "linjal" i hörnan. Dessutom kan man i brd-mod inte få reda på nåt så basalt som raster, däremot en mängd annat obegripligt trams).

Jag har nu letat igenom alla de hysteriskt många olika plintarna, säkert 200 stycken utan att finna en enda standard RM:5.08 :D

Räcker det inte med några stycken?

En typ 2-polig som man kan expandera efter behov?

Det är sånt här som får mig att spy på modern mjukvara!

MVH/Roger
De jag gjorde på s19 i tråden fungerade inte? Om du skriver tydligt vad du vill ha kan jag säkert flytta på paddarna och lägga upp dem igen.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: En önskvärd feature hade dock varit spegelvänd utprintning eftersom det tycks finnas nåt som heter "Toner Transfer", vilket låter attraktivt.
File -> Print setup -> Mirror

Du kan skriva ut direkt från Eagle och behöver inte gå omvägen via bild och Paint.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag lyckades, jippi :D

Efter säkert 100 klick så hittade jag en plint med mina mått (på dom jag redan köpt på mig).

Gjorde en inte alltför okomplicerad replace även om det var intressant hur lätt det var att snygga till routingen efter bytet, imponerande faktiskt :)

Jag börjar riktigt lära mig hur man ska använda alla lager för när jag vill ändra routingen så enablar jag typ bara "bottom" och när jag vill flytta runt komponenter, då tar jag bort "bottom" (och dimension), fiffigt :)

Här kommer mina slutfiler som jag preliminärt kommer göra kort av mha fotoresist (även om brd-filen nu inte har några errors).

Riktiga kort hade naturligtvis varit roligt men jag känner att jag inte fattar nåt så tröskeln är helt enkelt för stor.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag printade även ut B&W-varianten mha Paint, perfekta mått!

Mina blåa byggbara plintar funkar alltså nu :)

Ett problem jag ser är dock att ledningarna är rätt tunna, undrar hur man ökar bredden tillfälligtvis när man routar.

MVH/Roger
PS
Jag hittade det, piece of cake :D Fast jag bryr mig dock inte om det för denna prototyp, borde routat smartare från början. Annars var det bara att högerklicka på ledningen och välja annan width (dubbel tycker jag känns bra).
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

När du valt Route-verktyget ser du en drop down meny uppe till höger där du väljer ledningsbredd, "Width".

Vill du ändra befintlig bana kan du t.ex. välja info-verktyget och sedan ändra i menyrutan som dyker upp när du klickar på en ledare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

swesysmgr skrev:
rogerk8 skrev: En önskvärd feature hade dock varit spegelvänd utprintning eftersom det tycks finnas nåt som heter "Toner Transfer", vilket låter attraktivt.
File -> Print setup -> Mirror

Du kan skriva ut direkt från Eagle och behöver inte gå omvägen via bild och Paint.
Intressant tips, provade det dvs

File->Print setup->mirror->Print (obs :)) och genom att välja min av MadModder rekommenderade och fantastiska "Bullzip PDF Printer" som printer så fick jag faktiskt en spelvänd layout på papper.

Mycket roligt!

Dock har den skalfel (- några procent) så det funkar inte för mig.

Kanske det hade funkat om jag haft en riktig printer installerad på datorn men det har jag inte.

Spelar inte så stor roll, har siktat in mig på fotoresist ändå.

Men det var lite synd att det inte fungerade för då hade man sluppit ett steg i kemi-slafset.

MVH/Roger
PS
Tänk att File->Export->Name.png->Open with Paint->Print ger perfekt 1:1 skalning, jag kan nästan inte tro att det är sant :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Borre skrev:Angående CAM:

Börja med att välja en tillverkare som har färdiga CAM-filer till Eagle, då slipper du ett steg. Jag rekommenderar https://www.itead.cc/open-pcb/pcb-prototyping.html.
Här verkar en cam-fil finnas för Eagle 7.x: http://blog.iteadstudio.com/wp-content/ ... le_7.x.zip

Börja med att ha kortet du ska tillverka öppet, i "Board" öppna "CAM Processor" och välja "File" - "Open" - "Job" och välj där CAM-filen du laddat ner.
Tryck sedan på "Process Job" så exporteras gerberfilerna för ditt kort till mappen eagle-filerna är sparade i.

Hur du går tillväga nu beror på tillverkaren, för Itead har du här någa hjälpsidor du kan kolla igenom, där ser du även en kort förklaring över vad alla filer är till för och vilka du behöver skicka till dem.
http://support.iteadstudio.com/support/ ... quirements
http://support.iteadstudio.com/support/ ... rber-files

Lite andra korta tips:

Håll alltid koll på statusraden längst ner i programmet, där står det alltid tips om hur man använder verktygen.

Istället för att använda verktyget "Miter" nån föreslog för att ändra 90-gradiga ledare så routa med 45-graders direkt från början. När du valt "Route" välj i menyn ovanför kommandoraden (till höger om lagerväljaren) bland flera olika "Wire bend style", välj den andra "Wire bend style 1" och prova routa.
Men sen ska det tilläggas att ingen modern vettig tillverkar har problem med 90-gradig hörn, det är en kvarleva från, ja inte vet jag, 90-talet... :roll:

För att skifta lager när du routar tryck på scrollknappen på musen.

Gällande det Glenn skriver. Låt säga att du ska flytta en linje där även fler saker finns och du inte "träffar" din linje först, klicka som vanligt med vänster musknapp och om fel sak markeras bläddra bland de andra sakerna med höger musknapp, där du hamnar rätt klickar du återigen på vänster musknapp för att markera/aktivera den.

Vill du lätt och snabbt ändra en komponent högerklickar du på den i "Board" och väljer "Open Package" om du vill ändra footprint, "Open Device" om du vill ändra hur schema-symbolen kopplas ihop med footprinten.
Du spar förslagsvis det ändrade biblioteket på en ny plats med ett nytt namn.

Jag har under en längre tid tänkt gjort några korta videor om hur man använder Eagle, framförallt skapar komponenter eftersom de flesta verkar sjukt dålig på det. Men har inte haft lust helt enkelt, men det kanske kommer. :)
Okej Borre, jag bestämmer mig nu för att köra din approach.

En sak är viktig, jag har en kinesisk kontakt som tillverkat transformatorer åt mig och jag vill att han ska tillverka korten åt mig (mycket trevlig person, och mycket högkvalitativa transformatorer).

Så hur går vi till väga?

Jag har bestämt mig för att min senaste layout (efter plint-rasterkorrigeringen) får duga, den har klena ledare för den höga strömmen jag (avlägsen ide') vill ska kunna levereras men vi leker med detta kort som en prototyp istället.

Jag ska nu göra som du börjar med att säga:
"Här verkar en cam-fil finnas för Eagle 7.x: http://blog.iteadstudio.com/wp-content/ ... le_7.x.zip" + "Börja med att ha kortet du ska tillverka öppet, i "Board" öppna "CAM Processor" och välja "File" - "Open" - "Job" och välj där CAM-filen du laddat ner.
Tryck sedan på "Process Job" så exporteras gerberfilerna för ditt kort till mappen eagle-filerna är sparade i."

Jag vill inte hoppa över några steg, detta skall tillverkas i Kina.

Oops, jag ser att jag bara har Eagle 6.4.0, funkar det ändå? Jag vägrar alla former av "uppgraderingar"/muteringar, har alltid gjort och kommer alltid göra, jag avvaktar svar på detta innan jag ens börjar försöka.

Hoppas du orkar svara, detta skall bli kul :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

När man skriver ut till PDF måste man se till att det står 100% i rutan för skala. Oftast vill den passa utskriften till pappret och det blir typ 97% eller liknande. Lätt att missa. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Bra tips, jag ska prova spegelvänt och ditt fantastiska program en gång till :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu är det iofs ganska långt ifrån mitt program... :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ditt tips, dådå :D
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Roligt att du tog upp den här tråden igen, jag ser fram emot bilder på de färdiga korten!

Uppgraderingen från Eagle 6.x till 7.x skall inte vara något problem alls :)
Skriv svar