klocka som stannar vid tex larm/signal
klocka som stannar vid tex larm/signal
jag undrar om någon vet om nån panelmonterad klocka som visar tiden när ett larm tex från en larmutgång triggat, och stannar klockan som visar aktuell larmtid tills man resettar den manuellt och då återgår till vanliga klockan igen?
jag ska ha den i ett projekt som kan stanna oregelbundet och då vill jag se vilket klockslag den har stannat.
märklig fråga men frågar man inte så får man heller inga svar:)
mvh
jag ska ha den i ett projekt som kan stanna oregelbundet och då vill jag se vilket klockslag den har stannat.
märklig fråga men frågar man inte så får man heller inga svar:)
mvh
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: klocka som stannar vid tex larm/signal
Printa tidpunkten! Eller ha en parallellklocka där strömmen bryts. Gärna med tysklandsradio så den tar sig när den får ström igen!
Radiokontrollerade klockor funkar kanske i danm^h^hskåne, men lite mer norröver är det en dålig ide, jag tror det "ska fungera" upp till gävle, men jag mpste ha klockan i fönstret på rätt sida av huset om den ska uppdatera sig här i norra sthlm. ..Att ha en sådan inbyggd i nåt skulle nog fungera dåligt i större delen av sverige.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Helt rätt, Glenn . Gävle är en gräns, men det kan vara kinkigt även här i Sveriges Kornbod.
Men som tips, en vanlig enkel IKEA klocka för 19:- stannar om 1,5 V bryts.
Jag tänkte faktiskt på gränsen, men TS har ingen ort angiven, och som uppslag var det kanske något. Men vi har ju, som vanligt, inte fått mycket kött på benen!
Missade kanske att det hela skulle vara panelmonterat.
Men som tips, en vanlig enkel IKEA klocka för 19:- stannar om 1,5 V bryts.
Jag tänkte faktiskt på gränsen, men TS har ingen ort angiven, och som uppslag var det kanske något. Men vi har ju, som vanligt, inte fått mycket kött på benen!
Missade kanske att det hela skulle vara panelmonterat.
- prototypen
Det är väl så enkelt att det är för mycket elektrosmog i Stockholm
Här 8 km norr om Umeå så har jag flera stycken som synkar i stort sett omedelbart man stoppar i batteriet.
Protte
Här 8 km norr om Umeå så har jag flera stycken som synkar i stort sett omedelbart man stoppar i batteriet.
Protte
jag ska förklara lite mer
det är så att jag har en hölåda tll hästarna som går på batteri och en siemens logo. det är när kretsen jag byggt bryter ett relä som stänger av strömtillförslen på logon som jag vill veta vilket klockslag det sker . har lyckats få till larmfunktion i logon och det funkar som det ska och sätter larmtid . men det är när man byter batteri igen och ska återstarta systemet som logon byter larmmeddelandet till den tid man byter batteriet.
jag vet att det finns bättre o smidigare lösning på drivning till lådan så det behöver vi inte ta upp:)
det jag hade tänkt mig är då en panelmonterad digital klocka som har egen drivning som jag ville skulle kunna stanna så man kan se när den stannade och som sedan kan få att visa aktuell tid igen när man tryckt på en typ reset knapp ..
jag är dålig på o förklara mig men hoppas ni förstår ändå

jag vet att det finns bättre o smidigare lösning på drivning till lådan så det behöver vi inte ta upp:)
det jag hade tänkt mig är då en panelmonterad digital klocka som har egen drivning som jag ville skulle kunna stanna så man kan se när den stannade och som sedan kan få att visa aktuell tid igen när man tryckt på en typ reset knapp ..
jag är dålig på o förklara mig men hoppas ni förstår ändå

-
- Kontakt:
När släpper kretsen reläet (strömförsörjningen till logon)? Jag antar att du byggt en batterivakt som släpper strömförsörjningen när batteriet är "tillräckligt dåligt"?
Kanske det är vettigast att göra så det är bistabilt, dvs är det släppt så måste det resettas?
Då slipper du att det registreras som ett ytterligare strömavbrott när du byter batteriet.
Vad är det för batteri? Något specifikt för logon?
Kraftiga dioder kanske på batteriet, så att du kan koppla in 2 batterier paralellt utan att dem korsladdar, så kan du koppla på det nya batteriet först innan du kopplar av det gamla förbrukade?
Kanske det är vettigast att göra så det är bistabilt, dvs är det släppt så måste det resettas?
Då slipper du att det registreras som ett ytterligare strömavbrott när du byter batteriet.
Vad är det för batteri? Något specifikt för logon?
Kraftiga dioder kanske på batteriet, så att du kan koppla in 2 batterier paralellt utan att dem korsladdar, så kan du koppla på det nya batteriet först innan du kopplar av det gamla förbrukade?