Behöver tips på hur jag ska koppla in laddningen bäst i båten.
Har köpt en 0.0V Drop Alternator Splitter Pro Split R PSR123, se bifogad bild.
http://sterling-power.com/products/volt ... =882764291
1st generator in
1st tändning in
1st sensor in från generatorns regulator
3st ut till batterier.
Jag har även en sånhär diod:
Volvo penta Laddningsfördelare max 70A
Laddningsfördelare för mindre motorer med en generator på max 70A.
Citat-----------
Laddningsfördelaren är anpassad till Volvo Pentas växelströmsgeneratorer. Två av varandra oberoende batterikretsar kan laddas samtidigt. Laddningsfördelaren "enkelriktar strömmen" och startbatteriet förblir alltid laddat, även om strömuttaget ombord har varit stort och den andra batteribanken är urladdad. För generator max 70 A. Genom att ansluta sensorkabeln från generatorn, direkt på förbrukarbankens plus-pol, elimineras spänningsfallet som man oundvikligen får då man leder strömmen via en fördelare.
-----------Citat
Det finns två motorer (Volvo Penta AQ131D) med var sitt elsystem, dvs två startbatterier. Två tändningsnycklar osv osv. Ena motorn har en ny 60A generator, den andra har en gammal orginal 50A.
För förbrukningsbatteribank finns det:
2x155ah lågurladdningsbatterier 12v typ AGM.
2x110ah "vanliga" startbatterier 12v.
Jag har utöver detta tre 500A relän som jag tänkte ha som enkel huvudströmbrytare då jag inte kommer åt motorutrymmet normalt.
Min fråga är nu hur man kan använda alla dessa saker på bästa sätt. Elsystemen för motorerna är lite ihopkopplade någonstans då jag kan se på voltmätaren på ena motorn som är avstängd att den rör sig när andra motorn är igång. Så ska fram med avbitaren. Säkert någon tändningskabel som blivit ihopkopplade under instrumentbrädan.
Den lösning jag behörskar och har som teori idag är att bara köra den nya generatorn till Sterlingboxen, och sen ha startbatteri till startbatteri, Batteri #2 till första batteribanken, och batteri #3 till de två startbatterierna.
I bästa fall kunde man utnyttja båda generatorernas ström till att ladda allt klart på snabbast tid.
Det finns även landström med 30A 12v laddning samt en 100W solcell med Tracer 4215BN MPPT Solcellsregulator. Kanske kan koppla alla laddkällor mot Sterlingens alternator in port?
Känns viktigt att isolera motorernas elsystem mellan varandra om möjligt. Tacksam för all input.
Laddningssystem i båt med två motorer
Laddningssystem i båt med två motorer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Laddningssystem i båt med två motorer
Fösta tanken är att motor 1 laddar sitt startbatteri och ena halvan av förbrukningsbanken via Volvo dioderna. Och motor 2 laddar sitt startbatteri och den andra halvan av förbrukningsbanken via sterling fördelaren.
Har du då tömt båda förbrukarbankerna så kommer de båda generatorerna ösa för fullt i varsin bank.
Har du då tömt båda förbrukarbankerna så kommer de båda generatorerna ösa för fullt i varsin bank.
Re: Laddningssystem i båt med två motorer
Bra enkel lösning. Och då kan man använda båda bankarna och sen få dem laddade samtidigt.
Postade fel bild. Här är den jag har med tre batterioptions.
Postade fel bild. Här är den jag har med tre batterioptions.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.