Styra torkarmotor? - Alternativ till ebay prylar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
werd

Styra torkarmotor? - Alternativ till ebay prylar?

Inlägg av werd »

Hej!

Försöker mig på att styra bordet på Julafräsen.
Tog en torkarmotor. Osäker om det är en gammal vw motor.
Och nu börjar danska elektrikern komma igång, så hejda mig innan jag gör mig(och alla i min omgivning) illa!

Tog en gammal canon laddare, ger 8-9v DC, klippte kablarna för att testa om motorn ens funkar. Och den funka!(En kort sekund där var jag fullärd elektriker trodde jag...)
Men, jag vet ju inte om det snurrar för fort då jag inte byggt kopplingen till ratten på bordet än.
Titta på kjell och dom har ju adaptrar med olika voltsteg, men det måste väl finnas något sätt att styra skiten steglöst?

Ramla ganska snart in på Ebay...
http://www.ebay.com/itm/6-30V-DC-Motor- ... Sw6EhUQgOp
Fram och back och steglöst.
Men nu är mina elkunskaper helt slut och jag låtsas att förstår vad jag läser, egentligen.
SÅ jag får göra bort mig lite och fråga här.
Är det rätt grejer att använda till en torkarmotor och en adapter?
Finns det något närmare alternativ än ebay? Vill ju pyssla nu och inte i slutet av månaden då hyperaktiviteten har lagt sig...

Hjälp!
Hedliden

Re: Styra torkarmotor? - Alternativ till ebay prylar?

Inlägg av Hedliden »

Electro:Kit har några färdiga moduler (finns under byggsatser också).

http://www.electrokit.com/motorstyrning.c507

Vet inte om de är lika sofistikerade med back och så...
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Torkar-motorn kommer gå olika snabbt beroende på last och hur många Ampere nätaggregatet kan leverera.
Somliga torkar-motorer med snäckväxel är bara designade för en rotations-riktning.
Visserligen kan de rotera baklänges men riktig lagring saknas och plastdreven slits snabbt.
Snarlikt alternativ avsedda för baklänges-gång är vindrute-hissar, men för att ha koll på om arbetsbordets position ändrats alls måste man återkoppla med rotations-givare.
Stegmotorer kan vara enklare alternativ.
werd

Inlägg av werd »

Hedliden:

Där fanns det en hel del! Synd att man inte begriper allt...
Får försöka läsa på lite, men jag vill undvika att bygga och löda i så stor utsträckning jag kan.

E Kafeman

Det stämmer, men dom är snorbilliga på lokala skroten så det får gå just nu.
Ang. belastning osv så tror jag inte det påverkar nämnvärt då den lille rackarn inte sacka mycket när jag höll emot.
har även sett flera som matar sina bord osv med torkarmotorer. Skulle vridet saknas blir det bara att hitta en från en större bil(Lt35, skåpbilar etc)

Märk väl nu att jag inte ska bygga något cncstyrt. Tänk budget, tänk snabbygge :)
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Har byggt en del baserat på gamla vindrute-torkar-motorer. Det är bra och billiga krafkällor men skulle aldrig använda dessa för baklänges-gång då glädjen blir kortvarig.
De kräver nätaggregat som kan leverera minst 5-6 Ampere, och är rätt krävande om man ska få stort variabelt varvtals-område. Vanlig spänningsregulator och lite last på motorn så kommer den stå still för låga spänningar och sedan rycka igång när motorns moment överstiger motståndet.
Det man brukar göra för bättre varvtalsområde är att reglera på mot-EMK, vilket nog är för komplicerat i detta fall.
Är det budget, köp laddbar kina-borr eller leta rätt på en med trött batteri. Löd in de tre sladdarna till laddaren så att borrmaskinen kan stå konstant inkopplat.
Då har du gratis variabelt fart-reglage med backslag och chucken är enkel att ansluta på valfri axel.
werd

Inlägg av werd »

Hmm, fick förklarat för mig nästan tvärt om.
Vilket jag även testat. Skruvdragare på låg hastighet. Såvida jag inte använder en 18v fin skruvdragare så rycker och hoppar en billigare skruvdragare. Skulle väl bli bättre med konstant ström dock...
Torkarmotorn gick jämnt och fint, känns som jag vill testa lite iaf. Denna motorn har legat i en bod i 15+år tror jag och den är gratis, men ska absolut testa löda in laddaren!
Med skruvdragare blir kopplingen lättare till bordet för min del också.
:tumupp:
werd

Inlägg av werd »

Ja juste, skruvdragarens ..."knapp" är väl en typ av potentiometer? Kan man koppla in någon bra/enkel reglerbar historia?
Lite jobbigt att hitta lägen på tryckknappen.
Kom ju på att jag har en dewalt med slut batteri. Blir till och löda in laddaren i den då :)
Återkommer med statusupdate ala middagsbilder på facebook!
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Fartreglage-knappen går säkert byta till en större potentiometer med ungefär samma resistans, för lite präktigare reglage-storlek, om det är maskin med steglös variabel hastighet.
Om det är DeWalt är hastigheten definitivt steglös via potentiometer men billigaste maskinerna kan inte uteslutas att man har typ flerpolig omkopplare.
werd

Inlägg av werd »

Hmm, fick inte igång dewalten...

12v 1.3A.
Testa med olika laddare. Dewaltens egna batteriladdare, olika laddare på 8v, 12v 15v. Olika mA, men han lät knappt. den hoppas sakteligen till en sekund med 8v 2000mA (TROR jag, många siffror att komma ihåg)

Körde genom fartreglaget, testade direkt till motorns kablar - Inget ville fungera :S
Vad gör jag för fel? Kan jag mäta fram nånting på motorn om den ens fungerar?

Testa sen de olika laddarna till torkarmotorn, hitta en laddare som roterar sakta och fint, så det lutar åt att finula med den lite...
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Laddarna är inte avsedda att orka dra motorn i borrmaskinen.
De ska ladda batteriet.
Om det inte funkar, batteriet kan var djupt urladdat och behöver längre laddtid, eller kan battericeller vara delvis kortslutna och helt odugliga.
Motorn drivs från batteriet först när batteriet är uppladdat av laddarna.

Genom att ha konstant laddning kommer batteriet kunna driva motorn under den tid du behöver, även om batteriets kapacitet är låg.
Är batterierna kortslutna måste de ersättas.
Ladd-adaptrarna är för svaga för direkt drift. De kan brinna upp invändigt om lasten försöker ta mer ström än vad de klarar.

Med interna batterierna bortkopplade, kan man köra borrmaskins-motorn från ett bilbatteri. Det kan leverera tillräckligt med ström.
Om borrmaskinen ska drivas från bilbatteri, håll reda på polariteten, annars finns risken att elektroniken i borrmaskinen brinner.

Det kan gå köra borrmaskinen från en bilbatteri-laddare, utan något bilbatteri som buffer, om laddaren kan leverera 12V/4A.
Problemet med detta är att borrmaskinens fartregleringen fungerar då dåligt, eftersom laddarens spänning är ostabiliserad, vilket fungerar mindre bra ihop med regler-elektroniken.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Jag har använt mig av motorer till elhissar, just när man vill ha bra vrid och lågt varv. Bara ett tips.
Skriv svar