CE-märkning, hur mycket jobb för att få det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: CE-märkning, hur mycket jobb för att få det?

Inlägg av TomasL »

Ännu bättre är faktiskt de harmoniserade standarderna, för de beskriver alla krav.
Att läsa direktiven i sig, är ofta rätt meningslöst, bättre då med expertkommentarerna och de nationella lagarna/förordningarna samt, som sagt harmoniserade standarder.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Ja det är nog så. Finns ju Almi också och kanske andra organisationer som kan hjälpa till. Konsultfirma=dyrt ( I alla fall var det det när vi anlitade datakonsulter) :(
Tänkte väl att någon på Elsäkerhetsverket kunde hjälpa till lite i alla fall, men vi får väl se om de svarar. Jag ska rapportera om jag hör något.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, du kan glömma allt vad ELSÄK heter i detta fallet, inte deras bord, typ.
ALMI vet naturligtvis ingenting heller, och konsulter behöver nödvändigtvis inte betyda att det är dyrt, det kan också bli riktigt billigt med konsulter, i slutändan.
Var i landet befinner du dig.

Eftersom jag snart gjort hela resan från ide till snart (förhoppningsvis) börsnotering, så har jag vissa erfarenheter.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Det finns ju lite olika man kan fråga. Min bror har varit entreprenör i många år och har en hel del kontakter i Västbo-trakten.
(Gislaved-Gnosjö-Anderstorp) Jag tror att det går att lösa. I den här regionen är vi inte kända för att se problemen utan möjligheterna :wink: Med all respekt!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ok, om du preciserar dig lite närmar, om var du bor, så kan jag ge dig lite bättre tips om var du skall vända dig, typ.
Nerre

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Ännu bättre är faktiskt de harmoniserade standarderna, för de beskriver alla krav.
Det är ofta inget krav att använda de harmoniserade standarderna, man får använda alternativa metoder (men då får man lite högre bevisbörja med att visa att de metoderna verkligen är tillräckliga). Men visst innehåller de tydligare krav. Problemet är ju att de kostar en massa pengar. Det blir åtskilliga tusenlappar man får lägga på att köpa en standard för att se om den verkar vara relevant. För bara för att en standard är harmoniserad med ett visst direktiv betyder ju inte att den är relevant för din produkt.

Typexemplet nu är ju EMC-testerna av robotgräsklippare där nån tillverkare testat mot en viss harmoniserad standard men elsäkerhetsverket anser att de borde testat mot en annan harmoniserad standard. Bägge är alltså harmoniserade, men frågan är om bägge är relevanta för produkttypen.

Det är som sagt var därför det är bättre att försöka få kontakt med en lämplig konsult. Konsulten har oftast köpt in standarderna och kan tala om vilka som verkar relevanta och inte. Men även om man anlitar en konsult så måste man själv läsa på, eftersom det till syvende och sist är tillverkaren av produkten som är ansvarig. Tillverkaren kan inte skylla på konsulten om det blir fel.

Det svåra är att hitta en konsult som verkligen är kompetent. Även om man går till ett stort konsultföretag så kan man ha otur med den enskilda konsulten. Men är man lite påläst och ser till att försöka dubbelkolla allt konsulten påstår så har man bra förutsättningar att ta sig hela vägen.

Men, jag vill än en gång trycka på det viktiga, det är i slutänden tillverkaren som har ansvaret. Det går inte, som vid produktcertifiering, att gå till nån och få ett papper på att produkten är ok att CE-märka. Tillverkardeklarationen (som är sista steget innan man CE-märker) ska skrivas under av tillverkarens firmatecknare.

Man måste alltså ha koll själv, men en konsult kan se till att man håller sig på rätt spår och slipper lägga tid och pengar på fel grejer.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Jag bor i Gislaved. Ett exempel på en "enkel" fråga är ju: Om jag har en produkt som drivs av svagström, typ 9 volt, och den drivs av en extern adapter som inte medföljer men jag i bruksanvisningen tydligt kravspecificerar, är jag då ansvarig för olyckor eller fel som kan uppstå pga adaptern? I min värld är jag ju inte det. Då återstår ju att jag har följt alla regler när det gäller själva produkten. Annars vore det ju som om en biltillverkare blir ansvarig för en felaktig släpkärra bara för att bilen har dragkrok?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det beror på, din enhet skall kunna klara i princip alla tänkbara felkällor utan att bli farlig.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Om man har kortslutningsskydd, säkring samt isolerat hölje som inte kan börja brinna? Vad mer kan man begära?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det svåra tycker jag är att känna till vilka direktiv som gäller för en viss produkt. Finns det någon bra guide här eller vart hittar jag den informationen? Att läsa igenom alla direktiv kan ju knappast vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Egentligen inte.
ROHS och WEEE gäller i princip alla produkter.
FGAS gäller allt som innehåller eller använder F-gas.
PED gäller allt som på ett eller annat sätt är trycksatt eller kan vara trycksatt.
ATEX gäller alla produkter som befinner sig i en potentiellt brandfarlig eller explosiv miljö.
MD gäller allt som snurrar eller rör sig och är avsett för industrin.
LVD gäller alla elektriska produkter som inte täcks av MD eller ATEX.
EMC gäller alla elektriska produkter (med väldigt få undantag).

Vissa direktiv utesluter andra till exempel, Märker man mot ATEX får man inte märka mot LVD och man får inte sätta på CE-märke, utan använder sig av ATEX-märket i stället.
Märker man mot MD, så märker man inte mot LVD och vice versa.

Sedan finns det ju naturligtvis det allmänna produktsäkerhetsdirektivet och några till.

För viss utrustning, till exempel fordon (Bilar, lastbilar, MC, Moped, Båtar, Flyg mm), Medicintekniskt, militärtekniskt och rymdtekniskt gäller andra regler.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Pedalosaurus skrev:Jag bor i Gislaved. Ett exempel på en "enkel" fråga är ju: Om jag har en produkt som drivs av svagström, typ 9 volt, och den drivs av en extern adapter som inte medföljer men jag i bruksanvisningen tydligt kravspecificerar, är jag då ansvarig för olyckor eller fel som kan uppstå pga adaptern? I min värld är jag ju inte det. Då återstår ju att jag har följt alla regler när det gäller själva produkten. Annars vore det ju som om en biltillverkare blir ansvarig för en felaktig släpkärra bara för att bilen har dragkrok?
Det beror lite på, din produkt måste vara "kompatibel" med adaptern, d.v.s. du måste kunna visa att din produkt inte belastar adaptern mer än vad den är avsedd för.

Men sen har vi också EMC-problemet, det är nästan omöjligt att veta om din produkt i kombination med den adaptern klarar EMC-kraven (främst ledningsbundet som blir problemet, men det kan också hända att sladden mellan din produkt och adaptern strålar ut störningar som kommer från din produkt).

Det finns alltså alltid en massa "om" och "men" och det är massor med olika aspekter som behöver beaktas. När det gäller brandskydd och skydd mot elchock borde det vara grönt, men EMC är svårare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Vissa direktiv utesluter andra till exempel, Märker man mot ATEX får man inte märka mot LVD och man får inte sätta på CE-märke, utan använder sig av ATEX-märket i stället.
Märker man mot MD, så märker man inte mot LVD och vice versa.
Men oftast måste man uppfylla liknande krav ändå. En produkt som är CE-märkt mot MD uppfyller med största sannolikhet även kraven i LVD även om den inte är CE-märkt mot det.

Tittar man på medicintekniska produkter så gäller inte EMC-direktivet för dem, eftersom det medicintekniska direktiver har egna EMC-krav. Dessutom säger det medicintekniska direktivet att om en medicinteknisk produkt har rörliga delar så den kan räknas som en maskin så den uppfylla kraven i MD (även om den inte CE-märks mot MD).

Så man måste i princip kolla igenom alla direktiv. Vissa kan man utesluta enkelt, medans andra kan man behöva läsa noggrannare. Det finns tyvärr många produkter som hamnar i gränslandet. TENS för smärtlindring är medicinteknisk produkt, TENS för att släta ut rynkor eller gå ner i vikt räknas som kosmetiska produkter. Så även om det kanske är exakt samma fysiska apparat så gäller olika direktiv beroende på vad tillverkaren anser att produkten är till för.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Jo det är ju klart. Min "tänkta" produkt har inget som genererar klockfrekvenser så EMC ska inte finnas överhuvudtaget.
Strömförbrukningen är i ordningen ungefär 20-30mA.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är ju så att, t.ex. MD, så uppfyller man kraven i LVD eftersom det är inkluderat i MD osv.

Pedalosaurus, föreslår att du tar kontakt med närmaste lokala SUF-förening, då du kan få mycket stor hjälp av dem.
Du kan ta direktkontakt med mig också, då jag är ordförande i den lokala SUF-föreningen här i 7-härad (UI7).

Andra lokalföreningar hittar du på SUFs hemsida. http://uppfinnare.se/medlemsföreningar
Skriv svar