CE-märkning, hur mycket jobb för att få det?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: CE-märkning, hur mycket jobb för att få det?
Som redan nämnts, det är DYYYYYYYRT! Du måste ta fram prototyper som ett testinstitut ska testa och kanske vara beredd att justera och skicka nytt. Du ska ha hela produktionen och mer därtill.
Vi har årliga revisioner där, i vårt fall, SP varje gång tar upp nya saker som måste justeras, antingen i produktionen eller i administrationen. Och jag tror dessa revisioner också kostar. Senast fick jag frågor om hur vi mäter öppningsvinkeln på våra luckor. "Vi mäter lockets längd, och tar måtten till golvet på två ställen och med lite aritmetik kör vi slutligen cosinussatsen", svarade jag.
Att vi CE-godkänt våra produkter är att våra kunder (brandskydds- och takläggningsfirmor) börjar komma med krav att brandventilatorer ska vara godkända vid nyproduktion.
Måste bara nämna att våra egna luckor men med (danska) CE-godkända motorsystem per automatik också är CE-godkända.
Vi har årliga revisioner där, i vårt fall, SP varje gång tar upp nya saker som måste justeras, antingen i produktionen eller i administrationen. Och jag tror dessa revisioner också kostar. Senast fick jag frågor om hur vi mäter öppningsvinkeln på våra luckor. "Vi mäter lockets längd, och tar måtten till golvet på två ställen och med lite aritmetik kör vi slutligen cosinussatsen", svarade jag.
Att vi CE-godkänt våra produkter är att våra kunder (brandskydds- och takläggningsfirmor) börjar komma med krav att brandventilatorer ska vara godkända vid nyproduktion.
Måste bara nämna att våra egna luckor men med (danska) CE-godkända motorsystem per automatik också är CE-godkända.
- lillahuset
- Gått bort
Jag tror, tyvärr, du har fel. Det är förmodligen extremt branschberoende. När det gäller brandluckor (har jag för mig att du har kallat dem för) så sitter det ju en massa företag och organisationer som hanterar krav på ersättningar vid skador som blir lätt upphetsade när det dyker upp nya produkter. Samhället går ju tyvärr mot mindre tänka och mer formalia.
@limpan4all
Detta har med att få dioder att blinka (via en redan byggd/programmerad ATMega324p) en förinställd tid.
I detta fall ska dioderna sitta på en trafiktavla som visar att ingen påfart får göras från andra sidan då vägsnutten(c:a 150m) upptas av brett fordon, då den inte är tillräckligt bred för även en bil vid det tillfället. Den tid dessa ska blinka (via ATMegan) görs då via den modul jag tänkt bygga för att få ner priset, visserligen vid just denna installation inte speciellt mycket men skulle detta fungera
så kan vi använda detta på alla andra ställen, ju flera desto billigare.
Kommunikationen till andra sidan görs via 433MHz-/867MHz-radio som redan är inköpta och dessa är CE-märka.
Så detta borde ju inte vara radio-störande på nå't sätt alls och skulle nå't störa detta, vilket jag aldrig kan tänka mej annat än ESD men då rasar ju allt i alla fall.
Detta har med att få dioder att blinka (via en redan byggd/programmerad ATMega324p) en förinställd tid.
I detta fall ska dioderna sitta på en trafiktavla som visar att ingen påfart får göras från andra sidan då vägsnutten(c:a 150m) upptas av brett fordon, då den inte är tillräckligt bred för även en bil vid det tillfället. Den tid dessa ska blinka (via ATMegan) görs då via den modul jag tänkt bygga för att få ner priset, visserligen vid just denna installation inte speciellt mycket men skulle detta fungera
så kan vi använda detta på alla andra ställen, ju flera desto billigare.
Kommunikationen till andra sidan görs via 433MHz-/867MHz-radio som redan är inköpta och dessa är CE-märka.
Så detta borde ju inte vara radio-störande på nå't sätt alls och skulle nå't störa detta, vilket jag aldrig kan tänka mej annat än ESD men då rasar ju allt i alla fall.
Ja, det ska jag tänkte bygga är ju en ersättning av den timer dom använder idag i en produkt som säljs ja.
vilka är "dem" och vilka tänker du sälja till
- lillahuset
- Gått bort
Nja, det intressanta är ju om det skall "placeras på marknaden" eller om TS bara tänkt att sälja till sin arbetsgivare
Jaha, lite fel i texten där 
Dom är mina arbetskamrater och det är hos dessa jag tänkte göra denna timer istället för den färdiga och ja de "slutprodukterna" säljs till deras kunder.
Slutkunder som vill ha hjälp i trafiken, t ex kommuner, områden med hus där mycket trafik går, ja många olika.

Dom är mina arbetskamrater och det är hos dessa jag tänkte göra denna timer istället för den färdiga och ja de "slutprodukterna" säljs till deras kunder.
Slutkunder som vill ha hjälp i trafiken, t ex kommuner, områden med hus där mycket trafik går, ja många olika.
Ok, så det är din arbetsgivare som skall sälja produkten vidare?
Det är väldigt luddigt vad som skal säljas och av vem och till vilka.
Men om jag fattat dig rätt, din arbetsgivare köper in någon form av system, vilka de säljer vidare till slutbrukarna, du vill modifiera detta systemet för att göra det billigare.
Vissa delar i systemet skall bytas ut mot andra delar.
Nåväl, hela slutprodukten måste CE-märkas av din arbetsgivare, eftersom det är en ny produkt, men ärligt talat, allt detta arbete för att para in någon hundring, mitt ärliga svar glöm det.
Det är väldigt luddigt vad som skal säljas och av vem och till vilka.
Men om jag fattat dig rätt, din arbetsgivare köper in någon form av system, vilka de säljer vidare till slutbrukarna, du vill modifiera detta systemet för att göra det billigare.
Vissa delar i systemet skall bytas ut mot andra delar.
Nåväl, hela slutprodukten måste CE-märkas av din arbetsgivare, eftersom det är en ny produkt, men ärligt talat, allt detta arbete för att para in någon hundring, mitt ärliga svar glöm det.
Nej, man "måste" inte det. Det är full möjligt att göra alla tester själv. Dock lär man behöva köpa standarder och provutrustning, så det kan blir dyrt beroende på hur mycket man behöver göra.soundbrigade skrev:Du måste ta fram prototyper som ett testinstitut ska testa och kanske vara beredd att justera och skicka nytt.
Många stora tillverkare har egna testlabb.
Konstruerar man rätt från början är det heller inte säkert att man behöver göra ändringar, det går faktiskt att göra allt rätt redan från början istället. Men det kräver att man är insatt och att man beaktar alla krav redan från början. Inom industrin finns det tyvärr en tradition idag av att man istället konstruerar en produkt och efteråt kollar att den uppfyller kraven. Jag tycker själv det verkar mycket smartare att redan från början konstruera med hänsyn till kraven.
CE-märkning är inget man kan välja om man vill ha eller inte. Om en produkt omfattas av ett CE-märkningsdirektiv så får den inte säljas om den inte är CE-märkt.Att vi CE-godkänt våra produkter är att våra kunder (brandskydds- och takläggningsfirmor) börjar komma med krav att brandventilatorer ska vara godkända vid nyproduktion.
Och dessutom det finns inget CE-godkännande.
-
Kollade lite på nätet om detta. I de flesta fall ansvarar tillverkaren själv för att kraven uppfylls. Jag kan inte tänka mig att en liten timer skulle vara något problem;) Men du bör nog dokumentera vad som sitter i och lite sådant.
Självklart har ju produkter som brandluckor och sådant som ska fungera i en katastrofsituation mycket större krav på sig.
Det finns ju uppenbarligen mycket som säljs på marknaden som inte borde få säljas. Man läser ju ständigt om livsfarliga laddare som börjar brinna och annat. Hur kunde de produkterna bli CE märkta? De har ju sålts av etablerade företag.
Slutsats: Du kan nog lugnt satsa på din timer:)
Självklart har ju produkter som brandluckor och sådant som ska fungera i en katastrofsituation mycket större krav på sig.
Det finns ju uppenbarligen mycket som säljs på marknaden som inte borde få säljas. Man läser ju ständigt om livsfarliga laddare som börjar brinna och annat. Hur kunde de produkterna bli CE märkta? De har ju sålts av etablerade företag.
Slutsats: Du kan nog lugnt satsa på din timer:)
Man får skilja på ansvar och ansvar.
Det är en sak att ansvara för att produkten uppfyller kraven för CE-märkning, men sen får man inte glömma att enligt produktansvarslagen så har man rätt långtgående ansvar över skador som ens produkt orsakar.
Så frågan blir alltså: Vad kräver företagets ledning för att vilja skriva under på att produkten är säker och uppfyller relevanta regler? Det är alltid företagets ledning som är ansvariga. Sen kan de möjligen hävda att en anställd begått tjänstefel och "stämma vidare" så att säga.
Det är en sak att ansvara för att produkten uppfyller kraven för CE-märkning, men sen får man inte glömma att enligt produktansvarslagen så har man rätt långtgående ansvar över skador som ens produkt orsakar.
Så frågan blir alltså: Vad kräver företagets ledning för att vilja skriva under på att produkten är säker och uppfyller relevanta regler? Det är alltid företagets ledning som är ansvariga. Sen kan de möjligen hävda att en anställd begått tjänstefel och "stämma vidare" så att säga.
- lillahuset
- Gått bort
Hur kom det sig att det blev en höna av den lilla fjädern?