RoPa skrev:Det beror på i förhållande till vad den agerar antenn, rimligtvis inte mellan ledare och mellan ledare och skärm men väl mot annat så som jord mm.
Tack för din kommentar, alltid lika roligt när folk kommenterar!
Men om ena ledaren hos den partvinnade kabeln med skärm (PKmS) tvinnas ihop med skärmen och dessa två går till jordplanet samt den andra till signal in/galler då borde det inte finnas någon (större) möjlighet för att varken snappa upp magnetfält (ty tvinnad) eller elektriska fält (ty skärmad), eller hur?
Ändå märker jag att en 3dm stump PKmS med ändan klippt (inga utstående "antenner") adderar mer än 6dB störningar (i vissa fall hela 10dB), detta borde inte vara möjligt.
Jag är nära att ge upp men jag provade också en 3dm vanlig labbkabel med krokodil i andärna som just antenn, och då skenade naturligtvis brummet iväg.
Jag mäter inte mer brum på den här jävla brum-förstärkaren nu men dessa mätdata vill jag dokumentera:
1) solo sc: 20mV
2) solo 10k: <40mV
3) solo 1M (open): 2V
4) 3dm cut sc: 20mV
5) 3dm cut 10k: 80mV
6) 3dm cut 1M (open): 6V
7) 3dm sc-term: 20mV
8. 3dm 10k-term: 150mV
9) 3dm 100k-term: 2V
10) 3dm 1M-term (open): 10V
11) 3dm testkabel/antenn@10k: 1V
12) trafo+panel (SE), sc: 75mV
13) trafo+panel (SE), 10k: 1V
14) trafo, innan panel, balanced, sc: 75mV
15) trafo, innan panel, balanced, 10k: 1V
16) trafo, innan panel, balanced, 1M (open): 1V
Solo står för naken KGA dvs inga signalkablar in till galler, cut står för en kabelstump som helt enkelt bara är stympad i ändan (inga antenner), -term står för terminering av typ nämnda kabel, trafo+panel innebär att signalen delvis är balanserad men vid själva panelen är den det inte (trafon är f.ö bara jordad på sekundären, på primären är den numera flytande med skärm dvs sant balanserad vilket har visat sig funka minst lika bra som i min ritning). Sc står för Short Circuit (Rg=0), med open menas att internt är Rg max 1M.
MVH/Roger
PS
Vill lyfta fram ett par saker:
1) Trafon begränsar brummet till max 1V oavsett last (alldeles för mycket, men ändå), detta ska jämföras med t.ex punkt 10 (10V) som alltså genereras av en 3dm lång kabel terminerad öppen, dvs trafon gör seriös nytta (fråga mig inte varför).
2) Genom att jämföra 3 & 6 så ser man hela 10dB högre brum när man bara kopplar in en PKmS på 3dm, den är tom fullt skärmad i ändan ty avklippt, ändå fungerar den som antenn. Helt obegripligt!
3) Det är uppenbarligen inte nödvändigt att köra balancerat ända fram (se 13&15).