SO-familjen funkar bra, men de där QFN ser himla fräcka ut...
Men mer seriöst - vad är fördelarna, och nackdelarna, med QFN-kapseln?
Främst då jämfört med motsvarande SO.
Fördel med QFN?
- Klas-Kenny
Re: Fördel med QFN?
Fördelar; storlek och pris. Mindre materialåtgång när man inte behöver tillverka "stora" ben -> Lägre pris i volym. Samt mindre induktans i komponentbenen, vilket ju kan vara av vikt för vissa komponenter.
Nackdelar; svårare att handlöda, känsligare för mekanisk påfrestning och liknande då benen inte är något flexibla.
Nackdelar; svårare att handlöda, känsligare för mekanisk påfrestning och liknande då benen inte är något flexibla.
Fördelar
Storleken på kretsen: platsen den tar på kortet
Storleken på "benen": lägre kapacitans, spelar bara roll för vissa kretsar
Längd på "benen": lägre induktans, spelar bara roll för vissa kretsar
Värmeledning: brukar vara en stor pad under för att leda bort värme, finns förvisso även på SO ibland
Nackdelar
Handmontering är jäkligt besvärlig
Att QFN skulle vara känslig för mekanisk påfrestning känner jag inte igen. Har aldrig varit med om att någon gått sönder eller lossnat från kortet.
Däremot har jag varit med om SO med böjda ben som inte får kontakt med sin pad vid flera tillfällen.
Storleken på kretsen: platsen den tar på kortet
Storleken på "benen": lägre kapacitans, spelar bara roll för vissa kretsar
Längd på "benen": lägre induktans, spelar bara roll för vissa kretsar
Värmeledning: brukar vara en stor pad under för att leda bort värme, finns förvisso även på SO ibland
Nackdelar
Handmontering är jäkligt besvärlig
Att QFN skulle vara känslig för mekanisk påfrestning känner jag inte igen. Har aldrig varit med om att någon gått sönder eller lossnat från kortet.
Däremot har jag varit med om SO med böjda ben som inte får kontakt med sin pad vid flera tillfällen.
Tack.
Känner definitivt igen att benen på SO kan behöva dubbelkollas efter ugnen.
Jag antar att man kombinerar de ben som är NC med mittplattan för kylning?
Känner definitivt igen att benen på SO kan behöva dubbelkollas efter ugnen.
Jag antar att man kombinerar de ben som är NC med mittplattan för kylning?
Nope, det _måste_ kollas i datablad. I vissa fall _ska_ NC ska lämnas okopplade för de används för tester i tillverkning medans andra _kan_ kopplas till Exposed Pad för kylning. Ta inget för givet när det gäller sådana typer av kapsel. Ett helvete att åtgärda på befintliga mönsterkort om man "antagit" fel.