Bygga om LiPo-batterier?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos

Bygga om LiPo-batterier?

Inlägg av Glattnos »

Hej forumvänner

Med anledning av en diskussion som uppkom på http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p ... ge-just-nu vänder jag mig till er på detta forum då diskussionen där började bli väldigt off-topic.
Jag flyger miniquadcopter med 4-cells LiPo-accar. Ibland kraschar jag så att en cell går sönder, har tre stycken acc-paket med en död cell. Diskussionen ledde in på att bygga om 4-cells pack till 3-cells. Många påpekar då att man inte bör göra det pga riskerna. Jag tänkte höra med er, som är lite mer elektriskt kunniga, vad ni anser?

Två risker har diskuterats. Kortslutnings-risken som är ganska uppenbar, att man kan råka kortsluta på flera sätt och därför bör vara väldigt försiktig på den punkten.
Sen värmen när man löder, om man tex måste löda nära en cell. Här var det en flitig diskussions-deltagare som hävdade att det inte är någon stor risk med värmen eftersom man värmer så kort stund och att värmeledningen är dålig. Vi var ett par som var av annan åsikt att det finns en ganska stor risk för att värma för mycket. Då gjordes ett test, som vad jag kan förstå avsåg att bevisa att det inte är stor risk att värma för mycket.

Hur ser ni på detta och går det att rädda sina trasiga accar genom att ta bort trasiga celler? Finns det andra risker och vilken försiktighets/kompetens-nivå krävs?
Det är ju inte av mitt intresse att rädda LiPo-accar för 200:- men vissa större LiPo-kan ju kosta runt 2000:- och då kan det ju vara intressant om det går att rädda genom en "cell-amputation".
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Bygga om LiPo-batterier?

Inlägg av Icecap »

Att byta ut en cell i ett paket torde vara - rent elektrisk - enkelt. Om det sedan är det rent fysisk ska jag låta vara osagt.

Om packen är utan skyddselektronik ser jag inget elektrisk problem i att reducera från 4 celler till 3.

Sedan är det lödningen. Om temperaturgränsen för "katastroffel" är 450°C borde man gärna ha klarat att löda fast en ledning en bra bit innan denna temperatur uppnås, jag klarar det vid 300°C.

Men det finns ju vätska i sådana celler och om vi antar att den är vattenbaserat är 100°C och över ju ett ganska stort problem.

Så lösningen kan vara att ha en lödkolv med stor termisk massa och löda kort och effektivt. Detta borde säkra att värmespridningen blir minimal samtidig som lödpunkten värms tillräckligt upp till att ge en stabil lödning.

Alternativt ha en punktsvetsare till att fästa med.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har under förra året under några gånger köpt mindre högar med 6S packs celler (billighetserbjudanden) och gjort om dessa till 3S och 4S celler många ggr. Går det att göra? Givetvis.

Det kan dock vara en del jobb med att sära på cellerna då de oftast sitter ihop med jobbigt starkt dubbelhäftande tejp som kan dra för mycket i cellernas hölje om man inte använder något emellan för att trycka bort tejpen på cellerna med, men man får ändå vara försiktig och låta det ta sin tid. Dra inte enbart i cellerna för att få isär de för du kan knäcka dom eller dra isär höljet och då blir det inte kul.

Lödningen sedan så finns det ju lite långa lödremsor på dessa batterier som går snabbt att löda på så den delen är inget man direkt behöver bry sig om, såvida man ligger på max säg en 50W lödkolv eller så och/eller gör lödningen så snabb som möjlig.

Det skall ändå inte ta mer än några högst fåtal sekunder att löda fast en sladd eller löda fast till ett annat batteris lödremsa och detta skadar inte batterierna. Längre tid än ett antal sekunder och/eller högre temp/effekt så brukar dock inte batteriet som sådant ta skada först (stor massa) utan tätningen mellan lödremsorna vilket gör att förseglingen in till batteriet från luften blir bruten och då kan syre komma in i batteriet och då är det bara att (på rätt sätt) omedelbart kassera det då det inte längre är säkert och kan i värsta fall antändas.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Inga större problem att bygga om ackarna om man är införstodd i riskerna och hur man förebygger dem.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Okej, jag provade att bygga om en 4s till 3s. Dock kändes det inte så säkert då man var tvungen att värma mycket för att få loss de gamla lödningarna. Det hade förmodligen gått men jag valde att inte fortsätta utan kasserar mina kraschade accar istället. Jag har 3 st 4s med en trasig cell. Det är inte bara det att det ska gå att bygga om utan det ska kännas säkert att använda sedan också och även om jag skulle få ihop ett bra pack så har jag inte direkt några garantier för att det kommer fungera.
Tackar för era erfarenheter i alla fall, jag vågade i alla fall prova :)
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Ibland kraschar jag så att en cell går sönder

Om en cell dör av fysisk åverkan, hur mår då de övriga (även om de för tillfället håller spänningen)?

Går det att skydda batteriet bättre?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Enklaste är att köpa batterier med hårt hölje men det väger också lite extra så det är inget jag använder och är dessutom inte så lätt att hitta om det är mindre batterier.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Det är helt klart så att ingen cell är helt rak efter en sådan krasch. Ja, jag funderar på att printa något typ av hölje av hårt eller flexibelt/dämpande material. Vikten kan kvitta i dagsläget eftersom jag inte är så bra på att flyga så vikten spelar stor roll.
Skriv svar