Vilken plattform passar mig?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Miroslav

Vilken plattform passar mig?

Inlägg av Miroslav »

Hej,

Jag ska bygga en prototyp till en handhållen maskin. I varje användningscykel så ska flera uppgifter utföras, bl.a. en linjär kraft på 350 N och ca fem mindre krafter med mycket mindre motstånd. Det kommer förmodligen att bli några givare, ett stort ställdon (eller hemmabyggd variant med elmotor, växellåda och kuggstång) och några mindre manicker som ska vrida kugghjul och mata fram saker inuti maskinen.

Vad borde jag använda för plattform? Jag kan ingen programmering förutom grundläggande ladder/PLC (dock är jag villig att lära mig). Borde jag skaffa en arduino? LEGO? "Den lille elektrikern"?

Tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
NeoTech

Re: Vilken plattform passar mig?

Inlägg av NeoTech »

Jag personligen tycker att Arduino är lite som regel att skjuta sig i foten om man vill lära sig microkontrollers. Med det sagt, flera använder dom framgångsrikt för allt möjligt.

Men jag brukar välja Arduino Due, STM32F4, STM32F7 - gärna discovery borden med inbyggd skärm. Olimexino som är en arduino formaterad STM32 är jevligt nice med. Kan man köra Node.JS på t.om om man vill i formen av Espruino. Vilket tar ner programmerings problemet till.. well javascript. ;)

Kite research kanske e på sin plats trots allt?
Miroslav

Inlägg av Miroslav »

Tack för tipset, men det var många svåra ord! Jag får googla lite för att begripa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det känns mycket inexakt vad du vill uppnå.

Ska dessa "underfunktioner" styras eller är det bara "på/av" som gäller?

Grejen är att µC'n ska innehålla hårdvara nog till att ta in de signaler som det ska styras efter och utgångar nog till att styra med.

Sedan kommer det kanske/kanske inte krav på hastighet osv. vilket kan vara svårt att veta på förhand.

Men jag skulle tro att väldigt många µC kan klara jobbet - men jag kan förstå att det största hinder nog är din brist på programmeringsvana.

Själv hade jag vald en plattform som körde ett standardiserat språk och där datablad på den valda µC finns, resten är sedan snart sagt det samma oavsett vilken µC man väljer.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Funktion Först! Finesser sedan

Så börja du med det enkla och hanterbara. Oavsett storlek bör du få igång dina tänkta funktionaliteter.
När du sedan kommer närmare en riktig grej, då vet du alt som skall styras och med vilka tider.
Då väljer du en praktiskt och prisriktig plattform.

Men till start, finns det mycket beskrivet runt Arduino!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Hej du, Miroslav!

Jag satt i din sits för något år sedan. Liten kunskap om programmering och plattformar men kanske lite mer kunskap om mekaniken. Mitt största problem är att jag inte programmerar tillräckligt ofta för att underhålla kunskapen. Är jag borta från programmeringen i någon månad så är allt som bortblåst igen. Kan knappt få ihop en if-sats som kompilerar utan att kika i mina tidigare projekt.
Om du inte har någon i din direkta närhet eller går i skola där kunskap om programmering finns, så är mitt råd att till en början använda det som blir lättast för dig.

Det viktigaste är att komma igång och känna att man faktiskt lyckas ta ett litet steg framåt. Blir det papper med frågor som bara växer och växer, men väldigt få svar, så tröttnar man snabbt och synapserna varvar ner.
Börja gärna småskaligt också. Istället för att köpa en fläskig DC-motor för att det är rätt motor så labba med en mycket mindre hobbymotor. Får du till programmeringen och kretsen så krävs det antagligen inte mycket komponentbyten för att gå upp i motorstorlek.
I slutändan kan det nog bespara dig många onödiga slantar.

Ladder-logik var den första "programmeringen" jag testade också. Fullkomligt älskar det. Det påminner lite om Dynamit Harry när han meckar: -"Den gubben går till den gubben, och den gubben går till den gubben". :wink:

Enheten du pratar om ska vara handhållen men det låter som att den inte kommer rymmas i en handflata direkt?
Skulle en Raspberry Pi vara ett bra alternativ tror du? Anledning till mitt förslag är för att CodeSys (exempel) finns att ladda ner gratis* för att programmera Hallonpajen (RPi) och där kan du köra Ladder, Strukturerad text eller annat.
Det är kanske lite överdrivet pulver i den enheten mot vad du behöver, men nämner det ändå pga möjligheten att programmera med Ladder-logik.

EDIT: * eller gratis, ljuger jag där kanske? Minns inte om det kostade en mindre slant men det kan nog någon annan fylla i
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Tycka vad man vill om Arduino, men den är som klippt och skuren för sånt här.
Det är busenkelt att sätta upp en komplett utvecklingsmiljö, den har skapligt mycket I/O (samt PWM och ADC, för analogt ut och in) och inte minst så är det väldigt 'högnivå' på programmeringen, vilket gör det väldigt enkelt att sno ihop ett proof of concept.
Klonerna kostar nästan gratis på ebukten.

Det är vääääligt ofta det kommer upp, hur 'kasst' Arduino är. Hur det är förlegat, hur fördummat IDE:n är och man kan få billiga ARM utveckligskort nuförtiden. MEN i min mening missar man styrkorna.
* Det är enkelt och snabbt, även för nybörjare, att komma igång.
* Det är enkelt att hitta arduinos och de är billiga
* Det finns ett stort antal användare
* Det finns mängder med sensorer/aktuatorer och andra moduler och samt mycket färdig kod till dessa

Arduino är kanske inte den 'bästa' plattformen, eller ens den som passar just dina behov bäst, men den har mycket som talar för den också.

Har man mycket data som ska skyfflas, behov av saftigare beräkningar som måste göras i realtid, etc är kanske ARM lämpligare. Ska man läsa en handfull sensorer, göra lite beräkningar på det och styra en handfull aktuatorer och kanske framförallt, om man vill komma igång snabbt, så är Arduino definitivt en bra plattform.
Miroslav

Inlägg av Miroslav »

Kul med fler svar!

Bygget är slutklämmen på mitt exjobb (jag ska inte ta examen i elektroteknik, om ni oroade er), som handlar om ett handhållet verktyg med ett väldigt specifikt användningsområde i industrin. Formatet blir typ batteridriven borrmaskin eller batteridriven spikpistol, inte typ iPod Nano.

Jag har bara några veckor på mig, så det ska gå från noll till hundra. Arduino är ju populärt, och vad jag förstår så går det också att inrätta dem så att man kan mata dem med ladder-programmering.

Ang. sidofunktioner: Maskinen ska mata fram typ en typ av häftklamrar ur ett inbyggt magasin (det kan inte göras med en fjäder utan jag måste ha armar som drar fram en remsa med häftklamrar). Den främsta häftklammern ska sen skäras av från remsan som den sitter på (de är gjutna i plast, 10 klamrar i ett stycke) och sedan med stor kraft klamras ihop. Matningen och skärandet innebär inga större belastningar, medan hopklamringen kräver antingen ett ställdon (men de verkar dyra) eller elmotor+kuggstång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har bara några veckor på mig
Det verkar tight.
Är äll mekanik redan klart?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Med den tidsramen och om du redan kan ladder finns inte så mycket att välja på än att köpa en färdig plc med buffrade i/o. Kanske cubloc skulle få plats i din maskin?

http://www.comfiletech.com/pages/embedd ... ubloc.html
Skriv svar