Törs man köra 5A genom två stift på en stiftlist?
- lillahuset
- Gått bort
Törs man köra 5A genom två stift på en stiftlist?
Jag är lite fundersam över en konstruktion vi har. Den innehåller en stiftlist/hylslist med 2,54mm delning, typ "Molex". Två stift är parallellkopplade och konstruktören har specat 5A genom dem. Det exemplar av hona jag hittat är specad för 3A per pinne.
Typ en sådan här http://www.tme.eu/en/details/zl263-16dg ... rs/ninigi/ med matchande stiftlist.
Typ en sådan här http://www.tme.eu/en/details/zl263-16dg ... rs/ninigi/ med matchande stiftlist.
Re: Törs man köra 5A genom två stift på en stiftlist?
Det beror väl lite på hur kortbanorna ser ut, hur bra kyls det? Och är strömmen kontinuerlig eller intermittent?
Två stycken 3 A parallellt borde ju klara 6 A, men det är ju inte säkert strömmen fördelas exakt lika mellan dem.
Enda sättet att vara helt säker är väl att prova och mäta temperaturen.
Två stycken 3 A parallellt borde ju klara 6 A, men det är ju inte säkert strömmen fördelas exakt lika mellan dem.
Enda sättet att vara helt säker är väl att prova och mäta temperaturen.
- lillahuset
- Gått bort
Ledningsmönstret är inga problem.
Om jag inte minns helt fel så fanns det rekommendationer om hur mycket ström på 5V ett VME-kort fick dra som var betydligt lägre än vad man fick om man adderade maxströmmen för de tre pinnar i europadonet som matade 5V till kortet.
Edit: Kontinuerligt.
Om jag inte minns helt fel så fanns det rekommendationer om hur mycket ström på 5V ett VME-kort fick dra som var betydligt lägre än vad man fick om man adderade maxströmmen för de tre pinnar i europadonet som matade 5V till kortet.
Edit: Kontinuerligt.
Senast redigerad av lillahuset 27 april 2016, 15:06:46, redigerad totalt 1 gång.
jo, två stift bredvid varandra får ju inte lika bra kylning som ett ensamt stift. Men samtidigt är det ju så att om ett stift är specat till 3 A så brinner det inte av vid 4 A. Det blir möjligen "för varmt".
- lillahuset
- Gått bort
Jag trodde det var risken för snedfördelning av strömmen som begränsade.
De flesta material får lite högre resistans vid högre temperatur, så inom rimliga gränser är det lite självreglerande (förutsatt att alla andra förhållanden är lika).
Men det är som sagt var svårt att veta utan att veta vad de baserar 3 A på.
Men det är som sagt var svårt att veta utan att veta vad de baserar 3 A på.
-
Jag hade som policy att aldrig ha mer än 1A kontinuerligt per 0,64*0,64mm pinne och det var även max vad FMV godkännde.
Verkar vara en kinesisk tillverkare och hur dom specar...
Verkar vara en kinesisk tillverkare och hur dom specar...
- lillahuset
- Gått bort
Jag är inte säker på att det är exakt den kontakten. Men snarlik.
- lillahuset
- Gått bort
Tro det eller ej men jag har ingen kamera sedan min halvsmarta telefon lapade i sig Gin och Tonic.
Kontakten ser ut exakt på det sättet. Men jag vet inte om det är samma fabrikat eftersom korten monteras hos en legotillverkare som köper komponenterna.
Kontakten ser ut exakt på det sättet. Men jag vet inte om det är samma fabrikat eftersom korten monteras hos en legotillverkare som köper komponenterna.
Nu har vi ju inga exakta data på just din kontakten men vi kan kolla lite på den som är lik och räkna lite för att se ungefär vilka effekter och spänningsfall det rör sig om.
Kontaktresistans 0,03ohm.
3A*0,03ohm=0,09V 0,09V*3A=0,27W
5A^2*0,03ohm=0,15V 0,15V*5A=0,75W (om nu all ström skulle gå genom samma)
Hur mycket spänningsfall tål du?
En annan faktor är omgivningstemperatur. Kontakten som är lik är specificerad upp till 105C. Hur varm är det där dina prylar sitter?
Hur pinnarna sitter i kortet är en annan sak. Sitter den direkt i ett plan så sprider det värmen bra.
Sitter honan i
Kyl kortet med GT så blir det inte för varmt.
Kontaktresistans 0,03ohm.
3A*0,03ohm=0,09V 0,09V*3A=0,27W
5A^2*0,03ohm=0,15V 0,15V*5A=0,75W (om nu all ström skulle gå genom samma)
Hur mycket spänningsfall tål du?
En annan faktor är omgivningstemperatur. Kontakten som är lik är specificerad upp till 105C. Hur varm är det där dina prylar sitter?
Hur pinnarna sitter i kortet är en annan sak. Sitter den direkt i ett plan så sprider det värmen bra.
Sitter honan i
Kyl kortet med GT så blir det inte för varmt.

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Tycker att elshorto har gett en utomordentlig lösning!
- lillahuset
- Gått bort
Tonicen tog slut igår så det blir inget med det.
Jag håller med dig Lasp, elshorto har gjort en bra utredning.
Det är en 24V matning så att tappa en volt spelar inte någon roll. Om jag minns rätt är det en ~4mm bred ledare till kontakten. Vi räknar med max 70C i kapslingen.

Jag håller med dig Lasp, elshorto har gjort en bra utredning.
Det är en 24V matning så att tappa en volt spelar inte någon roll. Om jag minns rätt är det en ~4mm bred ledare till kontakten. Vi räknar med max 70C i kapslingen.