Kalibrering av balanseringsmaskin för däck
Kalibrering av balanseringsmaskin för däck
Jag har en gammal balanseringsmaskin för däck.
Det är en Hofmann geomatic 5.
Jag tror att jag en gång i tiden letade upp att den är från slutet av 60-talet till böjan av 70-talet.
Balanseringsmaskinen funkar hyffsat, men skulle nog behöva en kalibrering. Mätarn som visar hur mycket vikt man ska sätta på visar helt fel, så man får exprimentera lite.
Bromsen (bromsmotstånd) funkar inte heller.
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av sådana här gamla maskiner, och kanske har ett hum om hur man skall gå till väga för att kalibrera den?
Det är en Hofmann geomatic 5.
Jag tror att jag en gång i tiden letade upp att den är från slutet av 60-talet till böjan av 70-talet.
Balanseringsmaskinen funkar hyffsat, men skulle nog behöva en kalibrering. Mätarn som visar hur mycket vikt man ska sätta på visar helt fel, så man får exprimentera lite.
Bromsen (bromsmotstånd) funkar inte heller.
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av sådana här gamla maskiner, och kanske har ett hum om hur man skall gå till väga för att kalibrera den?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kalibrering av balanseringsmaskin för däck
Har ingen erfarenhet, men eftersom ingen annat svarat så kan kanske lite kvalificerade gissningar vara bra:
Steg ett är väl att helt enkelt börja med ett rätt balanserat hjul och sätta på kända felaktiga vikter i olika storlekar och olika placeringar se vad instrumentet visar.
Om det invändigt finns några trimreglage så kan det kanske vara så enkelt att du med en känd felbalansering kan ratta in så att mätaren visar rätt.
Annars kanske du kan komma fram till att instrumentet alltid visar 27% för mycket och 14 grader fel eller något liknande och helt enkelt räkna om (eller sätta på ny skala på instrumenten).
Det jobbiga är ju ifall du råkat ut för något fel som gör den olinjär eller än värre att felet inte är riktigt repeterbart.
Steg ett är väl att helt enkelt börja med ett rätt balanserat hjul och sätta på kända felaktiga vikter i olika storlekar och olika placeringar se vad instrumentet visar.
Om det invändigt finns några trimreglage så kan det kanske vara så enkelt att du med en känd felbalansering kan ratta in så att mätaren visar rätt.
Annars kanske du kan komma fram till att instrumentet alltid visar 27% för mycket och 14 grader fel eller något liknande och helt enkelt räkna om (eller sätta på ny skala på instrumenten).
Det jobbiga är ju ifall du råkat ut för något fel som gör den olinjär eller än värre att felet inte är riktigt repeterbart.
Balanseringsmaskinen visar bara fel vikt, i övrigt verkar den funka perfekt. Så det är inget problem att balansera sina däck igentligen. Man måste bara exprimentera lite med vikterna 

Sätt fast ett spiralblock och en penna vid maskinen och se till att skriva upp vad den visat, vad för vikt du satt på, vad den visat vid nästa körning på samma däck o.s.v. så borde det gå att få till nåt system i felvisningen 

Jag skruvade lite på potentiometrarna. I detta fallet Gr.0 (2st) och lyckades skruva bort mig lite
Men nu har jag nog kommit tillbaka så jag iallafall kan balansera igen. Det verkar som jag får göra en egen skala
Här är ett par bilder på de potentiometrarna som finns: Här är en bild på själva "balanseringsgivaren". Finns det någon som har någon teori om hur den egentligen funkar?

Men nu har jag nog kommit tillbaka så jag iallafall kan balansera igen. Det verkar som jag får göra en egen skala

Här är ett par bilder på de potentiometrarna som finns: Här är en bild på själva "balanseringsgivaren". Finns det någon som har någon teori om hur den egentligen funkar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Inte för att jag kan svara på din fråga, men generellt så har jag ofta upplevt att gamla analoga mätare som ofta gått hårt i botten kan få en differens med tiden som överskrider kompensationsmotståndens span. Nu kan det vara någonting helt annat i ditt fall, men jag misstänker att det är någonting liknande som skett, eller att det beror på differens i någon resistor någon annan stans i kedjan, möjligen kanske det går att fixa genom att lägga på eller minska resistans i grundvärdena till det som enbart går till själva mätarna?
Men innan du gör det, så fortsätt att felsöka så at det inte är någon del tidigare i kedjan som råkat ut för differens och går enklare att kalibrera, potentiometern till mätare är ju bara för den sista finjusteringen, det borde finnas någonting före den?
Jag har råkat ut för detta på gamla mätinstrument ibland, men jag tror att de som regel går att kompensera upp så att mätaren fortsätter att fungera.
Dock måste det göra före mätarens egen potentiometer om det har överskridit dess interna span.
OM det är så bör det inte vara så avancerat, kan inte svara på hur bra det blir, men borde mer än väl räcka för detta även till moderna hjul (antar att tiondelar eller liknade räcker här?).
Men innan du gör det, så fortsätt att felsöka så at det inte är någon del tidigare i kedjan som råkat ut för differens och går enklare att kalibrera, potentiometern till mätare är ju bara för den sista finjusteringen, det borde finnas någonting före den?
Jag har råkat ut för detta på gamla mätinstrument ibland, men jag tror att de som regel går att kompensera upp så att mätaren fortsätter att fungera.
Dock måste det göra före mätarens egen potentiometer om det har överskridit dess interna span.
OM det är så bör det inte vara så avancerat, kan inte svara på hur bra det blir, men borde mer än väl räcka för detta även till moderna hjul (antar att tiondelar eller liknade räcker här?).
Får väl sätta mig någon regnig dag och försöka rita upp ett schema med alla motstånden. Man sätter ju olika fasta motstånd beroende på bredden och diameter på fälgen och liknande, och jag tycker inte det är någon skillnad var man än sätter dessa vred, så det är stor risk att något är fel i den kedjan...
- Mizzarrogh
Har du kollat att det inte är något enkelt fel som tex glapp, oxid eller liknande någonstans som skulle kunna ge onaturligt hög resistans på den linan?
Det är inget mekaniskt fel? Maskinen kanske har vält och axeln blivit krökt.
Vad visar den utan hjul monterat? Centrerar fälgen riktigt på axeln?
Vad visar den utan hjul monterat? Centrerar fälgen riktigt på axeln?
Nädå, inget mekaniskt fel.
Maskinen funkar att balansera med, den visar bara fel vikt. Jag har använt den ett år som den är, men det hade varit roligt att få den att funka på det sättet det var tänkt. Nu så lägger jag på vikt tills den vill att jag ska lägga på vikt på motstående sida av däcket... Då vet jag att det är för mycket och man får plocka bort lite
Maskinen funkar att balansera med, den visar bara fel vikt. Jag har använt den ett år som den är, men det hade varit roligt att få den att funka på det sättet det var tänkt. Nu så lägger jag på vikt tills den vill att jag ska lägga på vikt på motstående sida av däcket... Då vet jag att det är för mycket och man får plocka bort lite

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Om du testar med två hjul som har olika tendenser på obalans. Skriver upp resultat och kör med dem till en Däckbalanserare, (Kollega på annan ort, konkurrent hemma) på annat ställe och får data. Hur kan du omvandla kunskapen!
Kolla med Tool Trade i Sundsvall om de kan få fram dokumentation på maskinen.
Misstänker att en så pass gammal maskin använder en 360' potentiometer i kombination med en trådtöjningsgivare för att visa avvikelserna på visarinstrumenten.
Misstänker att en så pass gammal maskin använder en 360' potentiometer i kombination med en trådtöjningsgivare för att visa avvikelserna på visarinstrumenten.
Jag har inte pratat med Tooltrade, men dom har mycket gammal dokumentation på sin hemsida. Dock inte min modell.
Jag hittade en intressant sida:
http://what-when-how.com/automobile/whe ... utomobile/
Den förklarar hur en balanseringsmaskin fungerar i stora drag.
Denna modellen som det skrivs om använder inte någon trådtöjningsgivare. Jag vet inte vad min maskin har, men jag får nog plocka isär den igen i framtiden och kolla lite
http://what-when-how.com/automobile/whe ... utomobile/
Den förklarar hur en balanseringsmaskin fungerar i stora drag.
Denna modellen som det skrivs om använder inte någon trådtöjningsgivare. Jag vet inte vad min maskin har, men jag får nog plocka isär den igen i framtiden och kolla lite