SMTIR9902

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
MikkeB

SMTIR9902

Inlägg av MikkeB »

Hej

Första gången jag själv skriver här men jag har varit här och läst ett tag. Jag höll på en del med elektronik när jag gick på högskolan men nu har jag hållt upp ett helt gäng år men så för nån månad sedan tog jag upp det igen. Projektet blir att göra en liten IR termometer mha i rubriken nämnda komponent, SMTIR9902. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4898.htm

Jag har lite problem med den. NI1000 pinnarna funkar som jag tror de ska, de ändrar motstånd i takt med höljets temperatur. Däremot får jag ingen som helst reaktion på det -/+ pinnarna oavsett vad jag håller framför sensorn.

Nu till frågan, är det någon här som använt denna komponent själv och kan ge mig tips på hur ni använt den?

(I övrigt har jag en ATtiny26 som med A/D ska räkna ut tempen och visa den på två 7segments displayer)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Hm, det där var inget enkelt datablad att läsa. Vad jag har förstått så ger den ut en viss spänning vid en viss effekt? Får du inga reaktioner alls på spänningen alltså? Kan det vara så att sensorn är pajj?
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag har använt den i en del projekt, jag har ett 10-tal utan inbyggd termistor till övers om någon är intresserad.

Spänningen som ges från pyrometern är väldigt liten och dessutom högimpedant, dvs väldigt känslig för lasten. En standardmultimeter lastar pyrometern för mycket.

A - sätt den i wheatstonebrygga. Tänk på att strömmen värmer pyrometern
B - förstärk obalansspänningen med instrumentförstärkare (dyraste komponenten i bygget)
C - a/d-omvandla både Ni-1000-spänningen och den förstärkta signalen var för sig
D - låt din attiny använda en uppslagstabell för att räkna ut temperaturen.

Obs då det är fråga om mikrovolt som mäts så är matningsspänningen kritisk till det analoga. Avkoppla och filtrera så mycket som möjligt, skilj analoga och digitala delar på kretskortet.
Skriv svar