Behöver typ nyss: Solcellsdriven insulinkyl till ökenklimat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus

Behöver typ nyss: Solcellsdriven insulinkyl till ökenklimat

Inlägg av nlinus »

Nästa helg åker jag ner till Jordanien för att tillsammans med en kille jag är bekant med där försöka göra lite nytta för några av alla de hundratusentals flyktingar som kommit dit från Syrien och andra länder.

Jag har precis fått reda på att man har ett lite särskilt behov av en sak i ett av lägren. Det finns nämligen fyra barn med diabetes där, och deras insulin behöver kylas. Det finns ingen tillgång till el så detta måste lösas på något annat sätt.
Jag har besökt Jordanien tidigare i samma "ärenden" och lagt märke till att det knappast råder någon brist på gasol då denna eldas friskt överallt, så ett gasoldrivet kylskåp skulle kanske kunna vara en lösning.

Annars så tänker jag mig någon form av termoelektrisk kylanordning driven av solceller. Då det bara handlar om ett antal insulinampuller som behöver kylas så behöver den inte vara särskilt stor. Jag har några dagar på mig att hitta en lösning och vet inte om det är realistiskt att tro att man ska kunna få ihop något. Jag kommer att tillbringa två dagar i Sthlm innan jag reser vidare och kommer att ha tillgång till en del verktyg mm, så det hade ju varit fränt om man kunde bygga ihop något.

I sin enkelhet så bör det väl bestå av:
* En välisolerad låda som inte är onödigt stor. Den bör vara vit på utsidan för att inte absorbera en massa solljus i onödan (vi är i öknen här).
* Ett eller fler peltierelement med kylare och fläkt
* Spänningsstabilisering
* Solceller
* Batteri
* En enkel termostat dels för att inte kyla mer än nödvändigt men också för att förhindra frysning.

Dessutom ska den gå att få med sig i bagaget. Ett blybatteri måste man kunna få tag på där nere. Resten bör man nog se sig om efter här. Jag har klurat på detta i ungefär 30 minuter, och tar mer än gärna emot tips och idéer. Vad gäller kylningen så hade det ju varit trevligt om det gick att skrota ur ett komplett "paket" (element, fläkt, kylare) ur nån kylbox eller liknande som man köper billigt på stan.
Användarvisningsbild
nlinus

Re: Behöver typ nyss: Solcellsdriven insulinkyl till ökenkli

Inlägg av nlinus »

Dessutom: Snyggt behöver det inte vara.

Markisolering och silvertejp borde funka att bygga av. En enkel termostat med kapillärrör kanske skulle funka, alternativt en elektronisk men då gärna med ett relä som drar mycket lite ström.
Eventuellt skulle man kunna kombinera den med en vanlig enkel inne-/utetermometer med tempgivare på kabel för visning av aktuell temp.

Solcellerna bör kanske helst ge 24V (går ju alltid att seriekoppla två) så man kan reglera ner till 12V.
Peltierelement är ineffektiva som kylare man jag inbillar mig att det skulle gå att få det att lira på runt 50W om man bygger allt litet och välisolerat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Intressant projekt. Lite fakta som saknades i ursprungsfrågan:

Oöppnat insulin ska förvaras mellan 2-8 grader.
Öppnat insulin ska förvaras mellan 20-30 grader max fyra veckor.

Medeltemperaturen i maj ligger runt 35 grader på dagen och 21 grader på natten.

Om du ska förvara det öppnade insulinet borde det räcka med en isolerad låda som fylls med svalt vatten varje natt, peltier med solceller skulle också fungera.

Om det gäller långtidslagring av oöppnat insulin så kan du glömma peltier. Det blir alldeles för energikrävande att få till en temperaturdifferens på 30 grader, du kommer behöva flera kvadratmeter med solceller och hembyggd kylare med bautapeltier (för att kyla en liten box 20c under omgivningstemperaturen krävs 50W enligt datablad, alltså behövs 100W solpaneler för att hinna ladda till natten). Problemet är att med ökad temperaturdifferens sjunker verkningsgraden på peltier drastiskt.

Vettigaste lösningen för långtidslagring är nog en 12V kompressorkylbox.
aden har mycket lägre energiförbrukning och klarar en temperaturdifferens på 40 grader
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

En kylbox med kompressor finns med storlekar från ca. 15 liter i båtbutiker bl.a.
Mycket högre verkningsgrad än termoelektriska (peltier). Snittförbrukning c.a. 0,5 Ah/h
på någon Waeco-modell jag sett (men då förutsätts väl nordiskt klimat men å andra
sidan skiner solen mer i en öken).

Många går på både 12 & 24 V. Har inte räknat men en 50 W solpanel borde räcka
och är inte jättestor, kvadratisk på runt 0,6 meter t.ex. Laddare ryms i boxen under
transport och ett vanligt 12 V bilbatteri räcker under den mörka delen av dygnet.
Enda nackdelen är väl priset på kompressorboxar. Många båtbutiker har dock
kampanjer just nu på våren.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Min spontanta tanke är att bygga det hela med en sådan frigolitbox som tex torris brukar levereras i, klä den med typ reflekterande film (typ nödfilt), sätta i en peltier med en cpu-kylare på utsidan för att hålla nere temperaturdiffen så mycket som möjligt och fylla resterande innerutrymme med PU-skum a la byggskum. Eventuellt tillsammans med ett alublock eller liknande på insidan för att öka den termiska massan och därmed temperaturstabiliteten en aning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

De flesta peltierkylboxar brukar dessutom vara specade till "20 grader under omgivningstemperaturen". Är det 35 grader ute kommer de alltså inte ner under 15 grader.

Och så fort man slå av ett peltierelement så börjar det omedelbart fungera som en kylfläns som effektivt leder in värme. I de kylväskor jag sett försöka man lösa det genom att inte ha peltierelementet sittande "rakt igenom" utan man använder en fläkt för att transportera luft förbi elementet. Stannar fläkten rör sig inte luften och man får inte lika stora förluster.

Folk tenderar att ha lite för mycket övertro till peltierkylning:) Det är ingen magi.
xxargs

Inlägg av xxargs »

gasoldriven kylbox - men de har svårt att vara så lågt som +2 - +3 i de stora utrymmen och att stoppa in dessa mediciner i själva kyldelen där man gör is så riskerar det att bli för kallt istället (fryser).

solpanel med tillräcklig yta, hobbybatteri och 12/24V _kompressorkylskåp/box_ är nästan enda alternativet som jag ser det. glöm allt som har med peltier/termoelement om du inte har stadig kraft - dessutom brukar fläktarnas lager vara utslitna inom månader - halvår i dessa lågpris-termoboxar, dessa är _inte_ gjorda för kontinuerlig drift vilket kompressorkylboxarna med danfosskompressorer är det.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En spontan inpass grej, om så kanske ni kan få litet sponsring om ni ber snällt till företagen så kanske ni kan få loss dyrare grejer?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jodå det ska säkert gå bra. Gäller bara att hitta något som man kan få med sig. Sen så är det alltid svårt att lämna garantier. Jag kommer t.ex. inte att kunna installera prylarna på plats själv.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Kanske onödigt stort, men förlusterna lär snabbt sticka iväg med mindre enheter.
http://www.hjertmans.se/produkter/varme ... compressor
http://www.hjertmans.se/produkter/varme ... atic-18lit
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jo jag har kollat på liknande produkter. Fanns någon från Waeco som väger 8 kg. Ska gå att få ner i resväskan kanske. Sen tillkommer paneler och kanske någon regulator.
Borde kunna funka faktiskt. Det är rätt surt att jag inte kommer att kunna testa grejerna på plats, men eventuellt kan den som är ansvarig möta upp någon annanstans för ett test. Funderar på om det finns någon vettig firma i Stockholmsområdet som säljer de där boxarna samt även solceller. Skulle ju kunna fråga om spons eller bra rabatt. Har lite pengar att ta av faktiskt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

nlinus skrev:Jodå det ska säkert gå bra. Gäller bara att hitta något som man kan få med sig. Sen så är det alltid svårt att lämna garantier. Jag kommer t.ex. inte att kunna installera prylarna på plats själv.
Då lär det ju vara smidigast att köpa färdiga "bil/båtgrejer". Kylbox med kompressor (du fick nyss länkar till två stycken), solpanel av tillräcklig storlek och laddregulator. Blybatteri vet jag inte om det är vettigt att skicka, måste vara enklare att skaka fram på plats.

Jag länkar till Hjertmans bara för att kyboxarna fanns där, men det finns ju massor med andra leverantörer.
http://www.hjertmans.se/produkter/el-be ... solpaneler

Däremot behöver väl kanske grejerna förberedas med enkla kontakter för "idiotsäker" ihopkoppling.

Biltemas grejer har ju färdiga kontakter, men de är kanske lite för klena.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000032660/

Men att sätta på den typen av kontakt för solpanelen, ett par isolerade polskor för batteriet och ett cigg-tändaruttag för kylboxen är nog en bra idé. Fast ciggtändarkontakt åker iofs ur rätt lätt, kanske bäst att byta kontakten på kylboxen till nåt stabilare.

Och nu ser jag att du räknar med att få ner det i resväskan, då har du nog rätt gravt missbedömt hur stor solpanel du behöver...
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jag kan ha gjort en missbedömning ja. Har som sagt inte alls hunnit göra någon djupare research till detta (är detta jag tar hjälp med här).
Antagligen blir det lite problematiskt att få med sig allt, även om man skulle betala för extra bagage. Och jag inbillar mig att det är rätt knivigt att få tag på solceller där nere.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Iofs kan man väl köra flera mindre paneler, men jag vet inte riktigt hur man kopplar ihop flera paneler smidigast. Jag tror det behövs dioder om man ska köra dem parallellt.

Men flera mindre kommer totalt sett att ta mer plats än en stor. Fördelen är allts att man under trasport kan trava dem på varandra.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Och jag inbillar mig att det är rätt knivigt att få tag på solceller där nere.

Jag har exakt noll erfarenhet av regionen och ännu mindre av flyktingläger, men jag tror ändå att det inte alls behöver vara omöjligt. Sol finns ju i överflöd, fast el i mindre utsträckning. Och om nöden är uppfinningarnas moder lär tyvärr finnas uppfinningsrikedom i överflöd ...
Skriv svar