>Rätt sätt att avisolera är att skära igenom isoleringen med ett vasst skär. Men inte helt igenom, man får inte komma åt ledaren.
Det är jag helt med på Jag omformulerar mig: hur gör man ovanstående på ett bra och reproducerbart sätt? Finns det BRA verktyg, eller är det fingertoppskänsla som gäller?
Tyvärr så är det väl bara tänderna som är i stort sett idiotsäkert när det gäller att garanterat skära i plasten men inte skära i ledaren.
Alternativet är avbitartång och helt enkelt inte skära igenom hela plasten utan skära en bit in och sen med våld dra isär plasten så att den släpper. Det gör att plasten är "för långt framdragen" så man brukar få ta tag i metalldelen och dra plasten bakåt något.
Min ovetenskapliga erfarenhet vad gäller ömtålighet är att på flerkardeliga ledare så kan det vara bra att förtenna med den skalade delen vänd något uppåt så att tennet flyter ut även en bit in under isoleringen. Då blir "brytpunkten" inne i isoleringen och isoleringen fyller då delvis en funktion som böjskydd. Dessutom får man tenn förbi den punkten som eventuellt skadats av avbitaren.
Annars finns väl justerbara skaltänger som borde vara bra.
Köpte entrådig 0.28 kopplingstråd från Electrokit
Skillnaden är som natt och dag. Sitter som berget nu . Min avbitartång drar av isoleringen så det blir inga jack heller.