Konstigt fel på telefonlinjen
Konstigt fel på telefonlinjen
Jag skulle beställa tid för återbesök på lasarettet idag.
Som vanligt får man ringa en telefonsvarare, varefter de ringer upp på ett bestämt klockslag.
Det gjordes inte denna gång.
Jag vart fundersam när tiden gått över, så jag lyfte luren för att kolla att där fanns signal. och det gjorde det.
Några timmar senare ringer en kompis på mobilen och säger att min telefon inte fungerar.
Han får signaler likt upptaget, fast mycket snabbare.
Naturligtvis var det detta lasarettet också råkade ut för.
Men vad sjutton kan det ha varit för fel?
Som vanligt får man ringa en telefonsvarare, varefter de ringer upp på ett bestämt klockslag.
Det gjordes inte denna gång.
Jag vart fundersam när tiden gått över, så jag lyfte luren för att kolla att där fanns signal. och det gjorde det.
Några timmar senare ringer en kompis på mobilen och säger att min telefon inte fungerar.
Han får signaler likt upptaget, fast mycket snabbare.
Naturligtvis var det detta lasarettet också råkade ut för.
Men vad sjutton kan det ha varit för fel?
Senast redigerad av säter 28 april 2016, 22:08:17, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Konstgt fel på telefonlinjen
Som synes i din rubrik säter! Så fattas det ett "i" Är telefonen I?
Kan nog vara överslag i (nedgrävd) ledning som bara blir vid den högre spänningen på ringsignalen (90 VAC?). Är det ovanligt blött i marken nu?
Ring operatören (helst från en annan telefon) så kan de mäta linjen direkt från kundtjänst/supporten (kunde förr iaf).
Ring operatören (helst från en annan telefon) så kan de mäta linjen direkt från kundtjänst/supporten (kunde förr iaf).
??Lasp skrev:Som synes i din rubrik säter! Så fattas det ett "i" Är telefonen I?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Förlåt om du inte förstod säter!
Kolla din rubrik!
Där fattas ett "i" så jag undrar , var telefonen i?
Var det svårt
PS/ Jag har en gång i mitt liv blivit tillfrågad om jobb som Korrekturläsare och Rubriksättare!
Men avböjde och tog jobb hos Hasselblads i Stockholm! /DS Men det är länge sedan!
Kolla din rubrik!
Där fattas ett "i" så jag undrar , var telefonen i?
Var det svårt

PS/ Jag har en gång i mitt liv blivit tillfrågad om jobb som Korrekturläsare och Rubriksättare!
Men avböjde och tog jobb hos Hasselblads i Stockholm! /DS Men det är länge sedan!
Vad betyder signalerna som kompisen fick?JohnGalt skrev:Kan nog vara överslag i (nedgrävd) ledning som bara blir vid den högre spänningen på ringsignalen (90 VAC?). Är det ovanligt blött i marken nu?
Det är vare sig spärrton eller upptaget.
Re: Konstigt fel på telefonlinjen
Konstigt, säker på att det inte var spärrton?
Låter inte som någon signal som finns i svenska telesystemet http://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/cou ... elinje.pdf
Låter inte som någon signal som finns i svenska telesystemet http://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/cou ... elinje.pdf
Det enda jag kan tänka mig är "Samtal-väntar-ton".
18.6 Call waiting tone
Call waiting tone (Swedish term:
Samtal-väntar-ton)
is sent to a user during a call
to indicate that a new call is arriving. The indication is presented when the Call
Waiting supplementary service is active and a new call invokes the service. The
network sends the call waiting tone to the party that the new call addresses.
Cadence:
0,2
−
0,5
−
0,2
s
±
10 %
Duration:
Only one sequence
Frequency:
425 Hz
±
15 Hz (sinusoidal)
Level:
-13 dBm to -27 dBm
> Det enda jag kan tänka mig är "Samtal-väntar-ton".
Men den ska *du* höra, inte den som ringer upp (den får väl vanliga
ringsignaler tills systemet "timar ut" och det bli upptaget istället)...
Men den ska *du* höra, inte den som ringer upp (den får väl vanliga
ringsignaler tills systemet "timar ut" och det bli upptaget istället)...
En kompis hade en gång samma fel. Det visade sig att den klåpare som hade spikat telekabel inte hade varit lika noga som man ska vara och det var en svag avledning.
Så mitt råd är att gå till inkommande ledning och mäta om det går någon ström vid pålagd lur och tomgångsspänningen. Med de värden är det oerhört mycket enklare att ge råd.
Så mitt råd är att gå till inkommande ledning och mäta om det går någon ström vid pålagd lur och tomgångsspänningen. Med de värden är det oerhört mycket enklare att ge råd.
-
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=80718
Utöver det felet jag beskriver var det ibland man ringde och det indikerade upptaget.
Efter många om och men, ca 6 månader har Fele2 gjort en riktig undersökning och mycket riktigt var kabeln från skåpet till min pappas telefon skadad.
Den är nu bytt.
Min pappa har också bytt fast telefoni mot IP telefoni och skickat en kravställan till Tele2 för undermåliga tjänster.
De har givetvis inte ageratså vi har skickat ärendet till PST och konsumentköpsombudsmannen.
Utöver det felet jag beskriver var det ibland man ringde och det indikerade upptaget.
Efter många om och men, ca 6 månader har Fele2 gjort en riktig undersökning och mycket riktigt var kabeln från skåpet till min pappas telefon skadad.
Den är nu bytt.
Min pappa har också bytt fast telefoni mot IP telefoni och skickat en kravställan till Tele2 för undermåliga tjänster.
De har givetvis inte ageratså vi har skickat ärendet till PST och konsumentköpsombudsmannen.
-
Signalen som låter som en snabb upptagetsignal kallar jag spärrton. Den som ringer dig hör den.
Om du inte ringt Telia och felanmält är det dags att göra det nu.
Vi har fortfarande den fasta telefonen kvar och förra året fick en tekniker rycka ut och skruva fast kablarna, det hade ärgat.
Vi fick inte någon kopplingston men många märkliga saker kan uppstå när det är dålig kontakt och avledning.
Om du inte ringt Telia och felanmält är det dags att göra det nu.
Vi har fortfarande den fasta telefonen kvar och förra året fick en tekniker rycka ut och skruva fast kablarna, det hade ärgat.
Vi fick inte någon kopplingston men många märkliga saker kan uppstå när det är dålig kontakt och avledning.
Samtal väntar är ju bara två pip också.
Den "snabba" upptagettonen vill jag minnas är just spärrton, det är i princip en felkod att det är nåt knas på linjen.
Kolla om du har ton DIREKT när du lyfter luren eller inte. Då kan det vara att luren så att säga detekteras som lyft hela tiden (överledning nånstans). Kopplingstonen ska ju normalt inte starta förrän växeln känner av att man lyfter luren.
Den "snabba" upptagettonen vill jag minnas är just spärrton, det är i princip en felkod att det är nåt knas på linjen.
Kolla om du har ton DIREKT när du lyfter luren eller inte. Då kan det vara att luren så att säga detekteras som lyft hela tiden (överledning nånstans). Kopplingstonen ska ju normalt inte starta förrän växeln känner av att man lyfter luren.
Spärrton är långsammare än upptagetton, inte snabbare.
Men vi vet ju inte om säters kompis har hört rätt.
18.3 Busy tone
Busy tone (Swedish term: Upptagetton) is sent to the calling party to indicate that
a connection has been made but that the called party is busy.
Cadence: 0,25 − 0,25 s ±10 %
Duration: 30 s or 15 s
Frequency: 425 Hz ± 15 Hz (sinusoidal)
Level: -13 dBm to -27 dBm
NOTE: The difference in cadence between the Telia busy tone and congestion
tone is contradictory to what is recommended in the ITU-T
Recommendation E.180 [10].
18.4 Congestion tone
Congestion tone (Swedish term: Spärrton) is sent to the calling party to indicate
that some part of the network required for setting up of the requested call or for the
use of a specific service is temporarily engaged.
Cadence: 0,25 − 0,75 s ±10 %
Duration: 15 s
Men vi vet ju inte om säters kompis har hört rätt.
18.3 Busy tone
Busy tone (Swedish term: Upptagetton) is sent to the calling party to indicate that
a connection has been made but that the called party is busy.
Cadence: 0,25 − 0,25 s ±10 %
Duration: 30 s or 15 s
NOTE: The difference in cadence between the Telia busy tone and congestion
tone is contradictory to what is recommended in the ITU-T
Recommendation E.180 [10].
18.4 Congestion tone
Congestion tone (Swedish term: Spärrton) is sent to the calling party to indicate
that some part of the network required for setting up of the requested call or for the
use of a specific service is temporarily engaged.
Cadence: 0,25 − 0,75 s ±10 %
Duration: 15 s