Nästan oanvänd PS3 har svårt o läsa Bluray-skivor. Why?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner

Nästan oanvänd PS3 har svårt o läsa Bluray-skivor. Why?

Inlägg av daspunner »

Kort efter att jag införskaffade ett Playstation 3 för drygt 2 år sen fick jag ett till. Lägg undan det nya då tänkte jag. Idag plockades det fram för spelas på och till min häpnad hade det svårt o läsa skivor. Bluray-läsaren med sin blå lins hänger sej och kan stundvis funka för att sedan ge ett felmeddelande om att skivan är oläslig. Tror seriöst jag bara kört en enda skiva i den innan den ställdes undan och den skivan som skulle vara oläslig är helt läslig i den nästan 10 år gamla Ps3:an jag också har. Vad kan ha hänt? Den funkade ju innan den ställdes undan och det var ytterst få speltimmar på den då. För övrigt funkar den kanon.
sebastiannielsen
Kontakt:

Re: Nästan oanvänd PS3 har svårt o läsa Bluray-skivor. Why?

Inlägg av sebastiannielsen »

damm skulle jag säga, har spelaren stått ett tag så har det ju självklart byggts upp ett lager med damm på linsen.
Köp en sådan där rengöringssskiva, en sådan här:
http://www.clasohlson.com/se/Reng%C3%B6 ... re/38-6265
och kör.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Jag har haft samma problem med CD/dvd spelare som stått oanvända. I dem har det varit smuts på linsen samt att det fett som finns på glidstängerna till lasermodulen har torkat. När fettet torkat och modulen går trögare brukar läsfel uppstå.

I samtliga fall har demontering och rengöring samt nytt fett på rörliga delar hjälpt.
daspunner

Inlägg av daspunner »

Har nog spårat det till spindelmotorn. Den verkar gå jäkligt trögt.

Videoklipp:

När jag lyfter pekfingret släpper jag microswitchen för öppning/stängning av läsarens lucka. Ps3:an är toppmatad.

Vad tror ni? Går det o göra vid eller är det bara o skaffa ny?
daspunner

Inlägg av daspunner »

Problemet löst! Rengöringsskiva plus att sätta en "skivbroms" ur spel som gör att skivorna spinner ner i fart när man öppnar luckan. Den låg an hela tiden och gjorde att spindelmotor fick trögt o gå runt.

/Dave
Skriv svar