Hej.
Jag har några bärbara spelkonsoler hemma som är köpta i Kina. I dessa så finns det en minneskrets jag hade velat läsa från och skriva till.
Är det möjligt att göra detta? Hur går jag tillväga?
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/2744813
Läsa och skriva till en speciell krets
Läsa och skriva till en speciell krets
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lorebf 26 april 2016, 10:26:52, redigerad totalt 1 gång.
Re: Läsa och skriva till en speciell krets
Den verkar vara supportad av ganska många programmerare, Hilo All11 exempelvis om jag fattade rätt, en sådan har jag, men man får ju fixa en adapter för den aktuella sockeln då.
Det var snabbt svar.
Ska kolla närmare på det. Måste nog även löda bort kretsen innan jag kan göra något med den.

Ska kolla närmare på det. Måste nog även löda bort kretsen innan jag kan göra något med den.
Ja, det är ju inte den roligaste kapslingen att jobba med, men ska man göra det nån enstaka gång går det väl.
Det kanske till och med finns en färdig (löd)adapter mellan den där och typ DIL.
Det kanske till och med finns en färdig (löd)adapter mellan den där och typ DIL.
Du behöver en programmerare med stöd för den kretsen samt eventuell adapter att montera kretsen i.
En popular och billig sådan är TL866 från Autoelectric. Notera att du alltså måste plocka ut kretsen ur konsollen och montera den i adaptern som sedan monteras i programmeraren.
Det kanske går att läsa/skriva den in circuit om du kan fixa en "IC-klämma" eller på annat sätt koppla in dig men det är inte säkert.
EDIT: Glenn var snabbast...
EDIT2: Länkar till TL866 och tillhörande adapters.
En popular och billig sådan är TL866 från Autoelectric. Notera att du alltså måste plocka ut kretsen ur konsollen och montera den i adaptern som sedan monteras i programmeraren.
Det kanske går att läsa/skriva den in circuit om du kan fixa en "IC-klämma" eller på annat sätt koppla in dig men det är inte säkert.
EDIT: Glenn var snabbast...

EDIT2: Länkar till TL866 och tillhörande adapters.
Det jag funderar på är om det går att göra allt på plats. Flera av benen har lödpunkter som nästan ser ut för att användas till nånting 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den där kretsen har ju inget seriellt interface (SPI eller I2C t.ex) utan adresseras parallel så för att kunna läsa/skriva HELA kretsen måste du ha tillgång till alla data- och address-pinnar. Det är ju möjligt att de inte använder hela minnet och att de testpunkter som finns tillgängliga räcker - du får matcha mot databladet och se vad som finns tillgängligt och inte. Men om du inte vet från början vilka adresser/sektorer du vill läsa så hjälper det ju inte att veta vilka du KAN läsa utan att plocka ut kretsen.