Kretskort till litiumjonladdare: förstå några saker?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Kretskort till litiumjonladdare: förstå några saker?

Inlägg av robertr81 »

Äger ett sådant här och skulle vilja förstå vad några olika saker gör.
Vad gör VH, VM, VL?
Kopplar man laddning och last till -p och +p?
Vad menar man med
"Automatic avtivation instructions"
Står lite längre ned på sidan.

http://www.ebay.com/itm/4S-15A-Li-ion-L ... 2a4234ebfc
image.jpeg
Svar är som vanligt mycket tacksamt :)

Edit: rubrik förtydligad - hcb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF

Re: Kretskort till litiumjonladdare: förstå några saker?

Inlägg av GFEF »

>Vad gör VH, VM, VL?

Mätning spaning över varje cell

>>Overcharge detection voltage: 4.25 ± 0.025V

Observera ± 0.025V det ÄR krav på 0.001[V] mätning.....

>"Automatic avtivation instructions"

>>0 ohm resistor = "bygel före ytmonterings maskiner"

Hur återställning från utlöst skyddfunktioner sker manuellt eller automatisk.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

GFEF skrev:>
Observera ± 0.025V det ÄR krav på 0.001[V] mätning.....
Tack för svar!
Låter ju inget vidare. Risk för överladdning? Explosion/eld? Säkerheten är viktig för mig

Många andra är på 0.05

Samt har du tips på någon krets som uppfyller vad du rekommenderar?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Som jag förstår så är det en skyddskrets och ingen ersättning för en bra balanserad laddare, utan den ska "bara" bryta om den känner av att spänningen hos någon av cellerna är för hög eller låg, detta så att dom inte ska kunna laddas ur för djupt och skadas eller explodera av överladdning.

Vad har du för laddare du tänkt använda?
robertr81

Inlägg av robertr81 »

LaRdA skrev:Som jag förstår så är det en skyddskrets och ingen ersättning för en bra balanserad laddare, utan den ska "bara" bryta om den känner av att spänningen hos någon av cellerna är för hög eller låg, detta så att dom inte ska kunna laddas ur för djupt och skadas eller explodera av överladdning.

Vad har du för laddare du tänkt använda?
Precis, skydd för över och urladdning. Men vill ju inte att det finns risk för överladdning ändå. Ska ladda med LM2596 med ställbar ström. Samt ladda med en rcladdare med balansering imellanåt så att varje cell får lite underhåll.

Batterierna är panasonic ncr b 3400mah. Oskyddade.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Är förmodligen riktigt dålig på att leta men hittar inget kort som har 0.001v.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du behöver ha en exakt spänningsmätning på din lm2596-baserade laddare som stoppar laddningen när det är klart.

Skyddskretsarna på batteriet ska normalt aldrig användas. Endast om din laddare går sönder och försöker överladda så aktiveras skyddskretsarna.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Både noggrann spänningsinställning _och_ strömmätning.

Man brukar stänga av laddströmmen helt (typ bryter slingan med relä eller bra mosFET) när laddströmmen är mellan 3-5% av batteriets C (typ 60 - 100 mA på en 2000 mAh-batteri) vid 4.20/cell Volt eller bryts efter 3 timmar laddtid som max - vilket av dessa lägen som kommer först.

Till skillnad från blybatterier, NiCd etc. så tål inte LiIon-batterier att underhållsladdas med 4.2V/cell konstant över tiden utan man får gå ned till 4.0 - 4.1 Volt/cell spänning som högst och följdaktligen bara 60-80% laddstatus om man skall ha underhållsladdning/parellelldrift med förbrukare.

(detta fuskas numera hejdlöst med max laddtid i olika USB-nödbatteri-pack då med 10-20 Ah på cellpacken numera, gör att laddtiden är mycket längre pga. 5 Volt laddningen bara har som max 2 ampere laddningstakt - det kan gå om man laddar batterierna till max 4.1 Volt Cell ungefär.)
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Tack för bra input. Jag kommer inte att belasta batterierna samtidigt som jag laddar. Kommer ha 4st seriekopplade 18650.
Följer jag dessa instruktioner med lm2596 borde det bli rätt?
http://www.mtnelectronics.com/index.php ... uct_id=136

Blir det tillräckligt exakt om jag mäter upp spänning och ström med min uni-t 139c multimeter?
Kan kanske lägga mig något under för att safea?
mrfrenzy skrev: Skyddskretsarna på batteriet ska normalt aldrig användas. Endast om din laddare går sönder och försöker överladda så aktiveras skyddskretsarna.
Används inte alltid skyddskretsarna på batteriet för att ha koll så det inte urladdas för mycket vid användning? Du menar kanske bara laddning

4.1v*4=16.4v
Någon skrev att det är 1625 mAh enligt panasonics datablad. Kanske behöver extra kylfläns om nu max uteffekt är 15w på lm2596?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skyddskretsen används aldrig någonsin utom möjligen sista färden till batteriåtervinningen - det skall bara ingripa när allt annat i laddnings och urladdningskretsen har misslyckats och vill köra batteriet för tomt eller överladda.

man laddar aldrig tills skyddskretsen slår i från, man laddar heller inte ur så djupt att skyddskretsen slår ifrån.

för gör man det på regelbunden basis så kommer inte batteriet att hålla speciellt många cykler.

Det är ren säkerhetspryl för att batteriet inte skall bli farligt - inget annat och den kommer heller inte göra någon utjämningsladdning åt dig mellan cellerna - för detta skall din laddkrets sköta!!
robertr81

Inlägg av robertr81 »

xxargs skrev:Skyddskretsen används aldrig någonsin utom möjligen sista färden till batteriåtervinningen - det skall bara ingripa när allt annat i laddnings och urladdningskretsen har misslyckats och vill köra batteriet för tomt eller överladda.

man laddar aldrig tills skyddskretsen slår i från, man laddar heller inte ur så djupt att skyddskretsen slår ifrån.

för gör man det på regelbunden basis så kommer inte batteriet att hålla speciellt många cykler.

Det är ren säkerhetspryl för att batteriet inte skall bli farligt - inget annat och den kommer heller inte göra någon utjämningsladdning åt dig mellan cellerna - för detta skall din laddkrets sköta!!
Tack! Jag förstår, men LM2596 är väl inte tillräckligt smart för att hålla koll på hur lågt spänningen går på batteriet under använding?
Har läst om en del som använder denna som laddare för celler till olika ändamål. Hur kan man göra för att skydda batterierna mot överurladdning så att det bryter vid en viss spänning om man inte ska använda PCBn till detta och inte har en smartare laddkrets som sköter det hela? Hur gör andra undrar jag ju såklart då. Säg att jag laddar dom separat med en rcladdare utanför. Jag måste ändå ha någon form av skydd under användning
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Skulle kunna bygga denna variant som kollar varje cell individuellt och ha i kombination med min PCB men borde väl finnas någon färdig variant där man kan justera vid vilken spänning man vill bryta. Tex 3.5v

Samt använda denna lilla laddare
http://www.hobbyking.com/mobile/viewpro ... duct=21044
Tror dock inte den laddare skyddar mot för mycket urladdning.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Skulle man kunna göra något sådant här?
Hoppas det är tillräckligt självförklarande.
Batteriet är fyra stycken seriekopplade 18650.
Lithiumskydd.jpg
Klicka för förstoring.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du har fattat poängen! Precis så kan man göra.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

robertr81: Fast om varje segment i displayen är 20mA så kommer den att dra ganska mycket ström ... säga 200mA ... och det kan då ladda ur 3200mAh på mindre än en dag.

Sen ska mätaren på något sätt sitta på andra sidan av reläet, så att inte mätaren djupurladdar batteriet.
Skriv svar