Jag har en Hitachi TRK-P65EII som fungerar bra förutom att det brummar när den är avstängd (hörs längre än en meter i ett tyst rum vilket kan vara störande).
Det sitter en 1000uF/16V-kondensator i nätdelen vilken jag lödde loss och mätte, den var på exakt 1000 uF och ESR var väldigt låg. Sen såg jag att det var Nichicon och lödde tillbaka den...
Har någon något annat förslag på vad det kan vara?
Servicemanual bifogad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja, precis.
Det händer ibland att någon plåt kan vibrera. Inte så vanligt, men det händer.
Strömbrytaren sitter efter nätdelen, dvs. trafon är igång även om du slår ifrån radion.
Om inte oljudet stör när du lyssnar på radion kan du montera en strömbrytare på nätsladden.
Nej, du kan inte dra ur nätsladden, då går den över i batteridrift.
Men du kan väl konstatera om det brummar från transformatorn eller i högtalarna?
Funktionsomkopplaren skall vara off, dvs inget skall vara igång. Inte ens timern.
Det enklaste borde nog vara att skruva isär den och sedan koppla in nätkabeln då borde du nog enklare kunna hitta källan till brummet. Personligen gissar jag på att det är trafon som brummar. Det är ju visserligen inte jättevanligt med brummande trafos på så här ny utrustning men det förekommer jag har själv vissa väggvårtor som brummar lite grann